وکیل حقوقی ادعا می کند ۲ میلیارد دلار از دست رفته در هک بیت کوین Mt. Gox قابل بازیابی است

۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | 0 نظر | لینک کوتاه | اخبار و مقالات ارز دیجیتال, قضایی و حقوقی

موسسه ی حقوقی مستقر در مسکو به نام ZP Legal ادعا می کند اتباع روسی ای را که بیت کوین Bitcoin دزدیده شده ی Mt Gox در سال  ۲۰۱۴ را دریافت کرده اند ، شناسایی کرده است.

سازمان اجرایی قانون محلی در حال تحقیق در مورد الكساندر وینیك (Alexander Vinnik) ، متهم مربوط به اکسچنج از دست رفته ی بیت کوین BTC-e است.

ZP Legal  می گوید که طلبکاران Mt Gox که به عنوان قربانیان احتمالی BTC-e مطرح می شوند ممکن است به مقامات روسی کمک کنند تا ارتباطی بین اکسچنج ها برقرار کنند.

این شرکت حقوقی پیش بینی می کند که برای توافق و ایجاد معامله با سازمان اجرایی قانون ، کسانی که از هک Mt Gox بهره مند شده اند می توانند مبلغی را به طلبکاران اکسچنج برگردانند.

در حالی که طلبکاران بیت کوین bitcoin  از دست رفته ی Mt Gox منتظر هستند تا دادگاه های ژاپن سرنوشت پول آن ها را حل کنند ، یک موسسه ی حقوقی مستقر در مسکو راه حل دیگری را در این خصوص ارائه می دهد.

به گفته ی طلبکاران Mt Gox ،  ZP Legal  در اوایل سال جاری با آن ها تماس گرفته است و فرصتی را برای بازیابی تقریباً یک چهارم از ۸۵۰،۰۰۰ بیت کوین bitcoin سرقت شده در هک اکسچنج سال ۲۰۱۴ را ارائه داده است . (کوین ها در زمان سرقت بیش از ۴۵۰ میلیون دلار و در حال حاضر ۸٫۵ میلیارد دلار ارزش دارند.)

ZP Legal  ارزش حدود ۱۷۰،۰۰۰ تا ۲۰۰،۰۰۰ از این کوین ها ، را در حال حاضر  ۱٫۷ میلیارد دلار تا ۲ میلیارد دلار تخمین زده است ، با اقدام قانونی علیه اتباع روسی که پول دزدی را دریافت کرده اند ، می توان این مبلغ را بازیابی کرد.

در ازای کمک خود ، این موسسه ی حقوقی ۵۰ تا ۷۵ درصد از مبلغ بازیابی شده و همچنین نرخ ساعتی را به طلبکاران می پردازد . با این حال ، ZP Legal  می گوید که تنها در صورت دستیابی به موفقیت در خصوص این بازیابی ، پرداخت را می پذیرد.

الكساندر ژلزنیكوف Alexander Zheleznikov)) ، شریک مدیریت ZP Legal  ( ZP مخفف Zheleznikov و Partners یا شرکا می باشد ) ، گفت كه وی معتقد است برخی از پول های دزدیده شده از Mt Gox احتمالاً به اکسچنج کریپتوکارنسی غیرقابل تغییر دیگری یعنی BTC-e ختم شده است. در حقیقت ، این ادعای دیرینه توسط کاربر سابق Mt Gox كیم نیلسون Kim Nilsson))  مورد بررسی قرار گرفته است و بنا به دستور دادگاه آمریكا در منطقه ی شمالی كالیفرنیا ادعا شده است.

به دنبال این دستور ، اپراتور متهم BTC-e ، تبعه ی روسی ، الكساندر وینیك (Alexander Vinnik) ، در ژوئیه ی سال ۲۰۱۷ در یونان دستگیر شد و هم اكنون با استرداد آمریكا ، روسیه یا فرانسه روبرو شده است تا به اتهام پولشویی محكوم شود.

ژلزنیکوف معتقد است که روند پرونده ی جنایی علیه وینیک ، که مقامات روسی نیز در حال تحقیق در مورد آن هستند ، می تواند تسریع شود اگر طلبکاران Mt Gox به عنوان قربانی معرفی شوند و به اجرای قانون کمک کنند تا ارتباطی بین Mt Gox ، BTC-e  و جانشین BTC-e و ارز روسی شکست خورده به نام WEX برقرار کند .

ژلزنیکوف Zheleznikov گفت: “برنامه ی ما این است كه طلبكاران Mt.Gox را معرفی كنیم و به آن ها كمك كنیم تا به سازمان اجرایی قانون روسیه گزارش دهند تا محققان سازمان بتوانند ارتباطی بین وجوه سرقت شده از Mt Gox ، عملیات BTC-e و WEX را با استفاده از پرونده ی وینیک Vinnik برقرار كنند.”  او در ادامه افزود  :

اگر فرضیات ما در مورد این ارتباط ها صحیح باشد ، [دزدها] در نهایت مشخص می شوند و محکوم خواهند شد و برای کاهش مجازات ، آن ها می توانند بخشی از وجوه را برگردانند . اگر این کار را نکنند ، توسط قانون مقصر شناخته می شوند ، و پس از آن فرصتی برای شکایت از آن ها برای جبران خسارت بر اساس پرونده ی کیفری وجود خواهد داشت. ”

ارتباطات  بین المللی

ژلزنیکوف گفت که شرکت وی با وکلای نماینده ی طلبکاران Mt Gox و بعدا خود طلبکاران با کمک سفارت روسیه در توکیو ارتباط برقرار کرد . (سفارت به درخواست اظهار نظر پاسخی نداد.)

اندی پاگ Andy Pag)) ، بنیانگذار و هماهنگ کننده ی سابق بزرگ ترین گروه طلبکاران ، Mt. Gox Legal (MGL)، گفت که او برای اولین بار از شرکت در ۲۲ فوریه ، بلافاصله پس از مداخله ی ZP با وکلای ژاپنی که مشغول پرونده ی Mt Gox بودند ، با او تماس گرفته شد .

الكساندر ژلزنیكوف ، وكیل روسی كه به طلبكاران Mt Gox پیشنهاد داد كه وجوهی را از اتباع بی نام روسی دریافت كنند

پاگ گفت : “وكلاي ZP جلسات توكيو را با طلبكاران و به طور جداگانه با وکلای  Mt. Gox Legal (MGL)و MHM ژاپن ، در تاریخ ۱۵ فوریه ۲۰۱۹  برگذار کردند . من در آن زمان هماهنگ کننده ی MGL بودم تا MHM مقدمات این معارفه را فراهم کند . پاگ در نهایت در اواخر ماه مارس Mt. Gox Legal را ترک کرد .

وی در ادامه افزود :

“بعد از آن وقفه ی طولانی ای وجود داشته است ، اما اخیراً آن ها دوباره با من تماس گرفتند و از من خواستند كه به آن ها كمك كنم تا مراحل تایید قربانیان سرقت را به درستی طی کنند و روشی برای دستیابی به آن افراد ایجاد کنند .”

مطابق بحث طلبکاران در یک مجمع بسته ، ZP Legal  ادعا کرده است که به ارزش یک میلیون دلار بودجه به نمایندگی از مشتری نامشخص اکسچنج کریپتوی روسی WEX بازیابی کرده است.

ژلزنیکوف از بحث درمورد مبلغ با CoinDesk امتناع ورزید ، اما تأیید کرد که شرکت وی با دو نفر کار کرده است که پول آن ها در WEX ذخیره شده است. ZP Legal تحقیقات خود را آغاز کرده است و پلیس تحقیقات اولیه را آغاز کرد ، و پس از مدت کوتاهی برخی از افراد به این شرکت مراجعه کردند و پیشنهاد دادند که ضرر کاربران WEX را جبران کنند.

او به کوین دسک گفت : این شرکت دو طرف را به هم متصل كرد و اتفاق بعدی این بود که قربانبان به ژلزنیكوف گفتند  “موضوع حل شده است” . وی از نام بردن افراد درگیر در این معامله خودداری کرد.

مدیریت انتظارات

مطابق سندی که Pag به اشتراک گذاشته است ، ZP Legal  به طلبکاران Mt Gox گفته است که از طریق “همکاری نزدیک با اجرای قانون” معتقد است  که می تواند ” ۱۷۰،۰۰۰ تا ۲۰۰،۰۰۰ بیت کوین  BTC ” را بازیابی کند.

در همین زمان ، این شرکت اعتراف کرد که هویت همه ی افراد درگیر در سرقت را نمی داند – پیدا کردن مقصر این امر به عهده ی قانون است. ژلزنیکوف در گفتگو با  CoinDesk  گفت : این مبلغ یک تخمین است که براساس تعداد طلبکارانی انجام می شود که ZP امیدوار است که بعنوان مشتری به عهده بگیرد.

ژلزنیکوف تأکید کرد که مشتریان انتظار داشته باشند که شاید خود بیت کوین bitcoin را دریافت نکنند ولی ارزش فیات آن ها را هم اکنون دریافت خواهند کرد .

ژلزنیکوف به CoinDesk گفت :  “من قول بازیابی بیت کوین bitcoin را نمی دهم .” “فقط  وجوهی بازیابی می شوند که دادگاه قادر به ضبط آن ها خواهد بود.”

در سندی که Pag با طلبکاران به اشتراک گذاشته است ، ZP  نحوه ی محاسبه ی ضرر را شرح می دهد.

وی افزود: ” اگر طیق گفته ی  Mt Gox ،میانگینی معادل ۱۰۰  بیت کوین BTC را در نظر داشته باشید ، برای محاسبه ی ادعای پلیس روسیه باید این مبلغ را به ارز سخت بر اساس نرخ فعلی تبدیل کنید ، به عنوان مثال ۱۰،۰۰۰ دلار / (BTC)  بیت کوین به معنی      ۱،۰۰۰،۰۰۰ دلار ، در روبل ، بر اساس این سند خواهد بود .

مشکل بالقوه ی این رویکرد این است که دارایی های دیجیتال در حال حاضر مانند بسیاری از حوزه های قضایی وضعیت قانونی درستی در روسیه ندارند و روش روشنی برای ارزیابی ارزش کریپتوکارنسی وجود ندارد. ژلزنیکوف اذعان می کند که شرکت وی در صورت عدم استفاده از اعمال مقرر شده ، اقدام خواهد کرد.

“ما مطمئن نیستیم که می توانیم پلیس را متقاعد کنیم که به برآوردهای ما اعتماد کند” ، ما وارد منطقه ای خاکستری می شویم که تاکنون کسی به آنجا پا نگذاشته است. ما قولی برای هیچ چیزی نمی دهیم – فرض می کنیم که ما مهارت های حقوقی خاصی داریم و برخی از قوانین موجود وجود دارد ، و ما امیدواریم که همه ی این ها را به کار گیریم. ”

وی گفت که ممکن است “سال ها مبارزه ی قانونی ، امتناع پلیس و تشکیلات اعمال قانونی” پیش رو باشد.

موکلین مشهور

ژلزنیکوف در حالی که در فضای رمزارز روسی کاملاً شناخته نشده است ، به عنوان وکیل در تعدادی از پرونده های بزرگ در روسیه در سال های اخیر از سابقه ی قابل توجهی برخوردار است.

به ویژه ، از سال ۲۰۱۴ ، ژلزنیکوف در حال دفاع از نئونازی روسی ماکسیم مارتسینویچ (Maxim Martsinkevich) ، ملقب به “تساک” (Hatchet) است ، که در حال گذراندن یک دوره ی ۱۰ ساله در زندان روسیه به دلیل حمله به افرادی است که وی و همراهانش معتقدند که فروشندگان مواد مخدر بوده اند.

ژلزنیکوف همچنین از آنتون کراسوفسکی Anton Krasovsky روزنامه نگار محبوب روسی و (oligarch Konstantin Malofeev) دفاع کرده است که گمان می رود حامی نیروهای جدایی طلبی است که در سال ۲۰۱۴ با ارتش اوکراین در جنوب شرقی اوکراین مقابله کردند.

Mt Gox سرقت حدود ۸۵۰،۰۰۰ بیت کوین bitcoin   (  به ارزش بیش از ۴۵۰ میلیون دلار در آن زمان)  را در فوریه ۲۰۱۴ فاش کرد.  اکسچنج معامله را به حالت تعلیق درآورد و مراحل نقدینه سازی را آغاز کرد.

به گفته ی شرکت امنیتی WizSec ، بیشتر  بیت کوین bitcoin های مفقود شده از کیف پول آنلاین بین سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ سرقت شده اند  .

سال گذشته اکسچنج از روند ورشکستگی به توانبخشی مدنی ،  یک شکل از تجدید ساختار شرکت های بدهکار تغییر کرد ، بدین معنی که طلبکاران ، بیت کوین bitcoin  را به جای مبلغ فیات fiat دریافت می کنند.

با این حال ، به دلیل تعداد زیادی از مطالبات و سایر موارد حقوقی در حال انجام ، مشخص نیست چه زمان این وجوه بازگردانده می شوند. مهلت تشکیل پرونده ی توانبخشی مدنی در ماه آوریل توسط معتمدان Mtx Gox ، Nobuaki Kobayashi ، به تعویق افتاد و هیچ طرحی قبل از پایان اکتبردر این خصوص ارائه نمی شود.

ترجمه توسط دلاریپتو

No views yet

دیدگاه بگذارید

avatar


    | 4,302,924,224 تومان

    | 4,380,773,182 تومان

    | 216,853,536 تومان

    | 220,776,873 تومان

    | 38,231 تومان

    | 38,923 تومان

    | 5,724,320 تومان

    | 5,827,885 تومان

    | 13,487.87 تومان

    | 13,731.90 تومان

    | 7,216,960 تومان

    | 7,347,530 تومان

    | 60,800 تومان

    | 61,500 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر