قرارداد های هوشمند : فناوری بلاکچین که جایگزین وکلا خواهد شد

۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | 0 نظر | لینک کوتاه | اخبار و مقالات ارز دیجیتال, فناوری بلاکچین

TLDR  یک قرارداد هوشمند پروتکل رایانه ای است که برای تسهیل ، تأیید یا اجرای مجدد مذاکره یا عملکرد یک قرارداد به صورت دیجیتالی در نظر گرفته شده است. قراردادهای هوشمند اجازه ی انجام معاملات معتبر و بدون نیاز به اشخاص ثالث را می دهند.

یکی از بهترین ویژگی ها در مورد این امر این است که ، به این دلیل که یک سیستم غیر متمرکز است که بین همه ی طرف های مجاز وجود دارد ، نیازی به پرداخت واسطه ها (دلال) نیست و باعث صرفه جویی در وقت و درگیری می شود . بلاکچین Blockchain ها مشکلات خود را دارند اما نسبت به سیستم های سنتی دارای امتیاز ، غیرقابل انکار ، سریع تر ، ارزان تر و امن تر هستند ، به همین دلیل بانک ها و دولت ها به بلاکچین ها روی می آورند.

در سال ۱۹۹۴ ،Nick Szabo، یک پژوهشگر حقوقی و کریپتوگرافر ، فهمید که لجر غیر متمرکز می تواند برای قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار گیرد ، در غیر این صورت قراردادهای خود اجرا ، قراردادهای بلاکچین blockchain یا قراردادهای دیجیتال نامیده می شود. در این قالب ، قراردادها می توانند به كد کامپیوتر تبدیل شده ، در سیستم ذخیره شده و همانند سازی شوند و تحت نظارت شبکه ی رایانه هایی كه بلاکچین blockchain را اجرا می كنند ، قرار بگیرند . این امر همچنین منجر به بازخورد لجر مانند انتقال پول و دریافت محصول یا خدمات خواهد شد.

قرارداد هوشمند چیست؟

قراردادهای هوشمند به شما کمک می کنند تا ضمن اجتناب از خدمات یک واسطه ، پول ، املاک ، سهام یا هر چیز دیگری را با روشی شفاف و بدون دردسر اکسچنج کنید.

بهترین روش برای توصیف قراردادهای هوشمند ، مقایسه ی این فناوری با یک ماشین فروش است. به طور معمول ، شما به یک وکیل یا دفتر اسناد رسمی می روید ، به آنها مبلغی را پرداخت می کنید و منتظر می مانید تا سند را دریافت کنید. با قراردادهای هوشمند ، شما به سادگی یک بیت کوین bitcoin را به دستگاه فروش (یعنی لجر) و escrow ( حساب امانی )، گواهینامه ی رانندگی یا هر چیز دیگری که وارد حساب شما می شود وارد می کنید. علاوه بر این ، قراردادهای هوشمند نه تنها قوانین و مجازات های مربوط به توافق را به همان روشی که یک قرارداد سنتی انجام می دهد ، تعریف می کنند ، بلکه به طور خودکار آن تعهدات را نیز انجام می دهند. اگر به دنبال پیشرفت های دقیق تر قراردادهای هوشمند هستید ، لطفا دوره های بلاکچین blockchain ما در قراردادهای هوشمند را ببینید.

درباره قراردادهای هوشمند

همانطور که ویتالیک بوترین خالق اتریوم ، در نشست اخیر DC بلاکچین Blockchain توضیح داد ، در یک رویکرد قرارداد هوشمند ، یک دارایی یا ارز به یک برنامه منتقل می شود “و برنامه این کد را اجرا می کند و در برخی از موارد به طور خودکار یک شرط را تأیید می کند و به طور خودکار تعیین می کند که آیا دارایی باید به حساب یک شخص منتقل شود یا به شخص دیگری برگردد ، یا اینکه آیا باید فوراً به شخصی که آن را ارسال کرده یا ترکیبی از آن ، بازپرداخت شود. ” در همین حین لجر غیرمتمرکز به اسناد ، امنیت و تغییر ناپذیری خاصی می بخشد ، و آن را ذخیره و همانند سازی می کند.

مثال :

فرض کنید آپارتمانی را از من اجاره کرده اید . می توانید با پرداخت به صورت ارز دیجیتال این کار را از طریق یک بلاکچین blockchain انجام دهید. شما رسیدی دریافت می کنید که در قرارداد مجازی ما نگهداری می شود. من کلید ورود دیجیتال را به شما می دهم که در یک تاریخ مشخص به دست شما می رسد . اگر کلید به موقع نرسید ، بلاکچین بازپرداخت را آزاد می کند. اگر من کلید را قبل از تاریخ اجاره ارسال کنم ، سیستم ، کلید و پرداخت را نگه میدارد و در تاریخ مقرر آن ها را به ترتیب برای من و شما آزاد می کند . این سیستم بر فرض If-then کار می کند و توسط صدها نفر مشاهده می شود ، بنابراین می توان انتظار تحویل بی عیب و نقص را داشت. اگر کلید را به شما بدهم ، مطمئن خواهم بود که مبلغ به من پرداخت خواهد شد . اگر مقدار مشخصی را به صورت بیت کوین bitcoin ارسال می کنید ، کلید را دریافت می کنید. این سند به طور خودکار پس از زمان معین لغو می شود ، و کد نمی تواند توسط هیچ یک از ما اجرا شود بدون اینکه شخص مقابل بداند چون به هر دو طرف قرارداد به صورت همزمان هشدار داده می شود.

شما می توانید از قراردادهای هوشمند برای انواع و اقسام شرایط استفاده کنید ، از مشتقات مالی گرفته تا حق بیمه ، نقض قرارداد ، قانون املاک ، اجرای اعتبار ، خدمات مالی ، فرایندهای حقوقی و توافق نامه های جمع آوری پول.

یک مثال از قرارداد هوشمند

در اینجا کدی مربوط به یک قرارداد اولیه ی هوشمند وجود دارد که روی بلاکچین اتریوم blockchain Ethereum نوشته شده است. قراردادها را می توان بر هر بلاکچینی blockchain رمزگذاری کرد ، اما اتریوم  Ethereum بیشتر استفاده می شود زیرا قابلیت پردازش نامحدود می دهد.

نمونه کد قرارداد هوشمند اتریوم

یک نمونه قرارداد هوشمند در اتریوم Ethereum  . منبع:  https://www.ethereum.org/token

در این قرارداد مقرر شده است که به سازنده ی قرارداد ( ۱۰،۰۰۰ BTCS  (یعنی بیت کوین bitcoin داده شود. به هر کسی که تعادل کافی داشته باشد اجازه می دهد تا این بیت کوین BTC ها را به دیگران توزیع کند.

در اینجا نحوه ی استفاده از قراردادهای هوشمند آورده شده است

Jerry Cuomo ، معاون فناوری های بلاکچین blockchain در IBM ، معتقد است که قراردادهای هوشمند می توانند در سراسر زنجیره از خدمات مالی گرفته تا مراقبت های بهداشتی و یبمه استفاده شوند. در اینجا چند مثال در این خصوص آورده شده است :

دولت

کارمندان داخلی تضمین می کنند که تقلب در سیستم رأی گیری ما بسیار سخت است ، اما با این وجود ، قراردادهای هوشمند با ارائه ی سیستمی بی نهایت ایمن تر ، همه ی نگرانی ها را برطرف می کنند. دستیابی به آرای محافظت شده از لجر ، به رمزگشایی با قدرت محاسباتی بیش از حدی نیاز دارد. هیچ کس آنقدر قدرت محاسباتی ندارد ، بنابراین به برترین شرایط برای هک این سیستم نیاز دارد! ثانیا ، قراردادهای هوشمند می توانند میزان مشارکت کم رای دهندگان را بالا ببرند . بخش اعظم این کمبود ، ناشی از سیستم غلط است که شامل صف آرایی ، لزوم نشان دادن هویت و تکمیل فرم های متعدد است. با قراردادهای هوشمند ، داوطلبان می توانند رای گیری را به صورت آنلاین منتقل کنند و میلنیال ها millennial برای رأی دادن به گروه های گسترده ای تبدیل می شوند.

مدیریت

بلاکچین blockchain نه تنها یک لجر به عنوان منبع اعتماد ایجاد می کند ، بلکه اشکالات و گره های احتمالی در ارتباطات و گردش کار را نیز به دلیل دقت ، شفافیت و سیستم خودکار حذف می کند . به طور معمول ، عملیات تجاری باید قابلیت پس و پیش را داشته باشد و در حالی که منتظر مصوبات هستند و به حل مسائل داخلی یا خارجی می پردازند . یک لجر بلاکچین blockchain این کار را ساده می کند . همچنين اختلافاتي را كه معمولاً با پردازش مستقل اتفاق مي افتد و ممكن است منجر به طرح دعوی و تأخير در پرداخت شود را كاهش مي دهد .

تاریخچه ی پرونده

در سال ۲۰۱۵ ، یک منبع سپرده گذاری به نام Trust & Clearing Corp. (DTCC) از یک لجر بلاکچین blockchain برای پردازش بیش از ۱٫۵ میلیارد دلار اوراق بهادار استفاده کرد و ۳۴۵ میلیون معامله را پردازش کرد.

زنجیره ی تامین

قراردادهای هوشمند بر فرض If-then نیز کار می کنند ، تا طبق سخنان جف گارزیک عمل کنند.

وی افزود :  UPS  می تواند قراردادهایی را اجرا کند که می گویند ،” اگر در این بازار در حال توسعه و در حال ظهور مبلغی را به صورت نقدی دریافت کنم ،  محصول [دیگر] ، بسیاری از لینک ها زنجیره ی تأمین را دریافت می کنند و باعث می شوند تأمین کننده کالای جدیدی را ایجاد کند از آنجایی که مورد موجود در آن بازارتحویل داده شده است. ” ” اغلب اوقات ، زنجیره های تأمین توسط سیستم های مبتنی بر کاغذ مختل می شوند ، جایی که فرم ها باید برای تصویب از طریق کانال های متعددی عبور کنند ، که این امر باعث افزایش مواجهه با ضرر و کلاهبرداری می شود. بلاکچین blockchain با ارائه ی یک نسخه ی دیجیتالی امن و در دسترس برای طرفین در زنجیره ، این کار را باطل می کند و وظایف و پرداخت را به صورت خودکار اجرا می کند.

تاریخچه ی پرونده

Barclays Corporate Bank از قراردادهای هوشمند برای ورود به سیستم تغییر مالکیت استفاده می کند و به محض ورود ، به طور خودکار انتقال پرداخت  به سایر موسسات مالی را انجام می دهد.

خودرو

شکی نیست که ما در حال پیشرفت از مهره داران پیش از انسان تا روبات های فوق هوشمند هستیم. به آینده ای فکر کنید که همه چیز به صورت خودکار می باشد. Google با تلفن های هوشمند ، عینک های هوشمند و حتی اتومبیل های هوشمند به آن نقطه می رسد. اینجاست که قراردادهای هوشمند به شما کمک می کنند. برای مثال ، وسایل نقلیه ی خودکار یا دارای قابلیت پارکینگ خودکار ، که در آن قراردادهای هوشمند می توانند نقش نوعی “پیشگو یا اوراکل” را بازی کنند که می تواند تشخیص دهد چه کسی مقصر تصادف است. سنسور یا درایور و همچنین متغیرهای بی شمار دیگر. با استفاده از قراردادهای هوشمند ، یک شرکت بیمه ی اتومبیل می تواند نرخ های متفاوتی را با توجه به مکان و شرایطی که مشتریان در حال کار با وسایل نقلیه ی خود هستند ، در نظر بگیرد .

مشاور املاک

از طریق قراردادهای هوشمند می توانید پول بیشتری به دست آورید. به طور معمول ، اگر می خواستید آپارتمان خود را به شخصی اجاره دهید ، برای تبلیغ ، نیاز به واسطه ای مانند Craigslist یا یک روزنامه دارید و پس از آن مجدداً نیاز دارید که به کسی مبلغی را بپردازید تا تأیید کند که آن شخص اجاره را پرداخت کرده و طبق شرایط پیش رفته است . لجر هزینه های شما را کاهش می دهد. تمام کاری که باید انجام دهید این است که از طریق بیت کوین bitcoin پرداخت کنید و قرارداد خود را در لجر رمزگذاری کنید. همه آن را می بینند ، و شما تکمیل خودکار را انجام می دهید. کارگذاران و نمایندگان املاک  ، وام دهندگان هارد مانی و هر کسی که با ملک مرتبط باشد می تواند از این طریق سود کسب کند.

بهداشت

سوابق بهداشت شخصی می توانند با یک کلید خصوصی روی بلاکچین blockchain رمزگذاری و ذخیره شوند و فقط  افراد خاص می توانند به آن دسترسی پیدا کنند. همین استراتژی را می توان برای اطمینان از انجام تحقیقات از طریق قوانین HIPAA  ( به روشی مطمئن و محرمانه) مورد استفاده قرار داد. رسید جراحي را مي توان در بلاکچین blockchain نگهداري كرد و به صورت اتوماتيك به عنوان اثبات براي بيمه گذاران ارسال کرد.  لجر همچنین می تواند برای مدیریت مراقبت های بهداشتی عمومی مانند نظارت بر داروها ، رعایت قوانین ، نتایج آزمایش و مدیریت منابع مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد.

قراردادهای هوشمند فوق العاده هستند!

قراردادهای هوشمند چه چیزهایی به شما ارائه می دهند :

استقلال – شما کسی هستید که توافق می کنید. برای تأیید ، نیازی به اعتماد یک کارگزار ، وکیل یا واسطه های دیگر نیست. اتفاقاً این مسئله خطر دستکاری شخص ثالث را نیز از بین می برد ، زیرا اجرای این کار به طور خودکار توسط شبکه انجام می شود و نه توسط یک یا چند شخص احتمالاً خطاکار .

اعتماد – اسناد شما در لجر مشترک رمزگذاری می شوند. به هیچ وجه کسی نمی تواند بگوید که آن را گم کرده است .

تهیه ی نسخه پشتیبان  – تصور کنید که بانک شما حساب پس اندازتان را گم کرده است. در بلاکچین blockchain  ، همه ی دوستانتان از شما پشتیبانی می کنند . اسناد شما بارها و بارها کپی شده اند.

ایمنی – رمزنگاری یا کریپتوگرافی، رمزگذاری وب سایت ها ، اسناد شما را ایمن نگه می دارد. هیچ هکی وجود ندارد . در حقیقت ، یک هکر استثنایی و فوق العاده باهوش برای شکستن کد و نفوذ به آن احتیاج می باشد .

سرعت – معمولاً برای پردازش دستی اسناد باید مقدار زیادی از وقت و مستندات را صرف کنید. قراردادهای هوشمند از کد نرم افزاری برای اتوماسیون وظایف استفاده می کنند و بدین ترتیب ساعت های بسیاری از طیف وسیعی از فرایندهای تجاری حذف می شوند.

پس انداز – قراردادهای هوشمند باعث صرفه جویی در هزینه های شما می شوند زیرا حضور واسطه را از بین می برند. به عنوان مثال ، شما باید به یک دفتر اسناد رسمی برای گواهی معامله ی خود مبلغی را بپردازید.

دقت – قراردادهای خودکار نه تنها سریع تر و ارزان تر هستند بلکه از خطاهای ناشی از پر کردن انبوه فرم ها به صورت دستی نیز جلوگیری می کنند.

در اینجا Jeff Garzik ، مالک خدمات بلاکچین blockchain Bloq ، قراردادهای هوشمند را شرح داده است  :

“قراردادهای هوشمند … مجموعه ای از نتایج بسیار خاص را تضمین می کند. هرگز سردرگمی ای وجود ندارد و هرگز نیازی به دعوی قضایی نیست. ”

“قراردادهای هوشمند جایی است که مشاغل و فناوری بلاکچین blockchain به صورت جدی و دقیق کار می کنند. در حالی که چند مورد استفاده از خدمات مالی توزیع شده بسیار تخصصی برای بلاکچین  blockchain ظاهر شده است – به عنوان مثال ، خدمات پرداخت لجر برای اکسچنج اوراق بهادار یانگون Yangon در میانمار. خدماتی فراتر از بلاکچین blockchain ارایه می دهد که بسیار جالب هستند. در اکسچنج یانگون ، مشکل تسویه حساب توزیع شده در یک سیستم معاملاتی که فقط معاملات دو بار در روز را همگام می کند ، حل می کند . اما ظرفیت های اجرای مستقل قراردادهای هوشمند ، تضمین امنیتی مبادله ای از بلاکچین blockchain را به شرایطی تبدیل می کند که تکمیل شرایط انتقال مورد نیاز است. و این امکان است که به Amazon ، Microsoft Azure و IBM Bluemix اجازه می دهد بلاکچین بعنوان سرویس Blockchain-as-a-service (Baas) را از کلاود راه اندازی کنند. “- پاتریک هوبارد ،متخصص اصلی SolarWinds .

هم اکنون برای مشکلات

قراردادهای هوشمند هنوز بسیار کامل نیستند. اگر اشکالاتی در کد وارد شود چه اتفاقی می افتد ؟  یا چگونه دولت ها باید چنین قراردادهایی را تنظیم کنند ؟ یا دولت ها چگونه می توانند برای معاملات قرارداد هوشمند مالیات تعیین کنند ؟ به عنوان یک مثال از این موارد ، وضعیت اجاره ی من را به خاطر دارید؟

چه اتفاقی می افتد اگر کد اشتباهی ارسال کنم ، یا همان طور که وکیل Bill Marino خاطرنشان می کند ، کد صحیحی را ارسال کنم ، اما آپارتمان من قبل از رسیدن تاریخ اجاره مصادره شود ؟ (یعنی ، برای استفاده ی عمومی بدون رضایت من گرفته شده است) اگر این قرارداد سنتی بود ، من می توانستم آن را در دادگاه فسخ كنم ، اما در خصوص بلاکچین blockchain  وضعیت طور دیگری است. قرارداد انجام می شود ، مهم نیست که شرایط چگونه باشد.

لیست چالش ها ادامه دارد. کارشناسان در تلاشند تا از آنها پرده بردارند ، اما این مسائل مهم باعث دلسردی پذیرندگان بالقوه از ورود به سیستم نمی شود.

آینده ی قراردادهای هوشمند

بخشی از آینده ی قراردادهای هوشمند درگیر این مسائل است. به عنوان مثال ، در Cornell Tech ، وکلا ، که اصرار دارند قراردادهای هوشمند وارد زندگی روزمره ی ما می شوند ، وقت خود را به تحقیق در مورد این نگرانی ها اختصاص داده اند.

در واقع ، وقتی صحبت از قراردادهای هوشمند می شود ، ما در حال ورود به صفحه نمایش علمی هستیم . مرکز منابع فناوری اطلاعات ، جستجوی متابعت از قاعده نشان می دهد که قراردادهای هوشمند ممکن است در برخی از صنایع مانند قانون تحت تأثیر قرار گیرد. در این حالت ، وکلا از نوشتن قراردادهای سنتی به تولید الگوهای استاندارد قراردادهای هوشمند ، مشابه قراردادهای سنتی استاندارد شده که در LegalZoom پیدا خواهید کرد ، منتقل می شوند. سایر صنایع مانند بازرگانان ، شرکت های اعتباری و حسابداران نیز ممکن است قراردادهای هوشمند را برای کارهایی مانند حسابرسی و ارزیابی میزان ریسک به کار گیرند. در واقع ، وب سایت Blockchain Technologies می بیند که قراردادهای هوشمند با ترکیبی از کاغذ و محتوای دیجیتالی ادغام می شوند که در آن قراردادها از طریق بلاکچین blockchain تأیید می شوند و با کپی فیزیکی اثبات می شوند.

بلاکچین هایی Blockchains که در آن می توانید قراردادهای هوشمند را پردازش کنید :

بیت کوین Bitcoin : بیت کوین برای پردازش معاملات بیت کوین بسیار عالی است ، اما توانایی کمی در پردازش اسناد دارد.

ساید چین  Side Chains  : این نام دیگری برای بلاکچین blockchain هایی است که در مجاورت بیت کوین Bitcoin کار می کنند و فضای بیشتری برای پردازش قراردادها ارائه می دهند.

ان ایکس تی NXT: NXT یک بستر تبلیغاتی عمومی است که شامل قالب های محدودی برای قراردادهای هوشمند است. شما باید از آنچه که داده می شود استفاده کنید؛ نمی توانید خودتان کدگذاری کنید.

اتریوم  Ethereum  : اتریوم یک پلتفرم عمومی بلاکچین blockchain و پیشرفته ترین بستر برای رمزگذاری و پردازش قراردادهای هوشمند است. شما می توانید به صورت دلخواه کدگذاری کنید اما مجبور به پرداخت هزینه ی محاسباتی به صورت توکن های اتریوم “ETH”  هستید.

با توجه به پتانسیل های قراردادهای هوشمند ، پایانی برای طیف وسیعی از صنایعی که می تواند روی آن ها تأثیر بگذارد ، وجود ندارد ، از مراقبت های بهداشتی گرفته تا اتومبیل ، املاک و مستغلات و قانون . Gavin Wood  مدیرعامل ارشد اتریوم Ethereum  می گوید ،  این لیست ادامه خواهد داشت.

پتانسیل [قراردادهای هوشمند] برای تغییر جنبه های جامعه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. این چیزی است که می تواند یک پایه ی فنی برای انواع تحولات اجتماعی فراهم کند ، و من این امر را هیجان انگیز می دانم. ”

ترجمه توسط تیم دلاریپتو

No views yet

دیدگاه بگذارید

avatar


    | 3,973,299,375 تومان

    | 4,068,658,560 تومان

    | 194,987,500 تومان

    | 199,667,200 تومان

    | 32,694 تومان

    | 33,478 تومان

    | 5,410,625 تومان

    | 5,540,480 تومان

    | 9,269.38 تومان

    | 9,491.84 تومان

    | 7,418,750 تومان

    | 7,596,800 تومان

    | 62,900 تومان

    | 63,700 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر