کریپتوکارنسی یا رمزارز چیست؟

۲ شهریور ۱۳۹۸ | 0 نظر | لینک کوتاه | اخبار و مقالات ارز دیجیتال, مفاهیم پایه

کریپتوکارنسی یک ارز دیجیتال یا رمزارز است که برای کار به عنوان یک واسطه ی اکسچنج طراحی شده است. از کریپتوکارنسی برای ایمن سازی و تأیید معاملات و همچنین کنترل ایجاد واحدهای جدید رمزارزهای خاص استفاده می شود. در اصل ، کریپتوکارنسی ها  ورودی های محدودی در یک پایگاه داده هستند که هیچ کسی نمی تواند آنها را تغییر دهد مگر اینکه شرایط خاصی برآورده شود.

تاریخچه

تلاش های بسیاری برای ایجاد ارز دیجیتالی در طول توسعه ی فناوری دهه ی ۹۰ صورت گرفته است که سیستم هایی مانند فلوز Flooz ، بینز Beenz  و دیجی کشDigiCash  در بازار ظاهر شدند اما به ناچار شکست خوردند . دلایل مختلف زیادی برای عدم موفقیت آنها وجود دارد ، از جمله کلاهبرداری ، مشکلات مالی و حتی اختلافات بین کارمندان شرکت ها و کارفرمایان آنها.

قابل توجه است که همه ی این سیستم ها از یک رویکرد شخص ثالث مورد اعتماد استفاده می کردند ، به این معنی که شرکت های پشت سر آنها معاملات را تأیید و تسهیل می کردند. با توجه به عدم موفقیت این شرکت ها ، ایجاد یک سیستم نقدی دیجیتال برای مدتی طولانی به عنوان یک هدف تحقق نیافته دیده می شد.

سپس ، در اوایل سال ۲۰۰۹ ، یک برنامه نویس ناشناس یا گروهی از برنامه نویسان تحت نام مستعار Satoshi Nakamoto بیت کوین Bitcoin را معرفی کردند. ساتوشی آن را به عنوان یک سیستم نقدی الکترونیکی “همتا به همتا” توصیف کرد. این مفهوم شباهت زیادی به شبکه های همتا به همتا برای اشتراک گذاری فایل دارد.

یکی از مهمترین مشکلاتی که هر شبکه ی پرداخت باید آن را برطرف کند ، هزینه های مضاعف است. این یک روش کلاهبرداری برای پرداخت مضاعف برای یک مقدار است . راه حل سنتی ، یک شخص ثالث قابل اعتماد – سرور مرکزی – بود که سوابق موجودی ها و معاملات را حفظ می کرد. با این حال ، این روش همیشه مستلزم اقتدار اساسی در کنترل بودجه ی شما شامل تمام اطلاعات شخصی شما است.

در یک شبکه ی غیرمتمرکز مانند بیت کوین Bitcoin ، هر یک از شرکت کنندگان باید این کار را انجام دهند. این کار از طریق بلاکچین Blockchain انجام می شود – دفتر کل عمومی همه معامله هایی که تاکنون در شبکه اتفاق افتاده است ، در دسترس همگان است. بنابراین ، همه ی افراد در شبکه می توانند میزان تعادل هر حساب را مشاهده کنند.

هر معامله پرونده ای است که از کلیدهای عمومی فرستنده و گیرنده (آدرس های کیف پول) و میزان کوین های منتقل شده تشکیل شده است. همچنین معامله باید با کلید خصوصی توسط فرستنده خاتمه یابد . همه ی اینها فقط رمزنگاری ابتدایی است. سرانجام ، معامله در شبکه پخش می شود ، اما ابتدا باید تأیید شود.

در یک شبکه ی کریپتوکارنسی ، فقط ماینر ها می توانند معاملات را با حل یک پازل رمزنگاری تأیید کنند. آنها معاملات را دریافت می کنند ، آنها را به عنوان تایید و به طور قانونی علامت گذاری می کنند و در شبکه پخش می کنند. پس از آن ، هر گره از شبکه آن را به پایگاه داده ی خود اضافه می کند. پس از تأیید ، معامله بلافاصله غیرقابل برگشت و تغییر ناپذیر می شود و یک ماینر، پاداشی ، به علاوه ی هزینه های معامله را دریافت می کند.

در اصل ، هر شبکه ی کریپتوکارنسی مبتنی بر توافق مطلق کلیه ی شرکت کنندگان درمورد قانونی بودن ترازها و معاملات است. اگر گره های شبکه بر روی یک تعادل واحد اختلاف نظر دارند ، اساساً سیستم خراب می شود. با این حال ، بسیاری از قوانین از پیش ساخته شده و برنامه ریزی شده در شبکه وجود دارد که از وقوع این امر جلوگیری می کند.

کریپتوکارنسی ها در مواقع بسیاری فرا خوانده می شوند زیرا فرایند حفظ جمعی با رمزنگاری قوی تضمین می شود. این ، در کنار عوامل ذکر شده ، باعث می شود اشخاص ثالث و معتمد به عنوان یک مفهوم کاملاً زائد شناخته شوند.

با کریپتوکارنسی چه کاری هایی می توان انجام داد

خرید کالا با رمزارزها

در گذشته ، تلاش برای یافتن تاجری که کریپتوکارنسی را بپذیرد ، اگر غیرممکن نبود ، بسیار دشوار بود. اما این روزها وضعیت کاملاً متفاوت است.

بازرگانان زیادی وجود دارند – که چه بصورت آنلاین و چه آفلاین –  بیت کوین Bitcoin را به عنوان نوعی پرداخت قبول می کنند. از خرده فروشان انبوه آنلاین مانند Overstock و Newegg گرفته تا مغازه های کوچک محلی ، بارها و رستوران ها را پوشش می دهند . بیت کوین Bitcoin می تواند برای پرداخت هزینه ی هتل ها ، پروازها ، خرید جواهرات ، برنامه ها ، قطعات رایانه و حتی مدرک دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.

ارزهای دیجیتالی دیگری مانند لایت کوین Litecoin ، ریپل Ripple  ، اتریوم Ethereum  و غیره هنوز به اندازه ی گسترده ای پذیرفته نشده اند. اگرچه با اقدام اپل که حداقل ۱۰ کریپتوکارنسی مختلف را به عنوان روشی مناسب برای پرداخت در فروشگاه App مجاز کرده است ، شرایط در حال تغییر و رو به بهبودی است.

البته کاربران رمزارز ها به غیر از بیت کوین Bitcoin همیشه می توانند کوین های خود را برای BTC ها اکسچنج کنند. علاوه بر این ، وب سایت های فروش کارت هدیه مانند Gift Off وجود دارند که حدود ۲۰ کریپتوکارنسی مختلف را می پذیرند. از طریق کارت های هدیه ، شما اساساً می توانید هر چیزی را با کریپتوکارنسی خریداری کنید.

و در نهایت ، بازارهایی مانند Bitify و OpenBazaar وجود دارند که فقط رمزارزها را قبول می کنند.

سرمایه گذاری در رمزارزها

بسیاری از مردم بر این باورند که کریپتوکارنسی ها بهترین فرصت سرمایه گذاری در حال حاضر هستند. در واقع ، بسیاری از داستان ها در مورد اینکه مردم از طریق سرمایه گذاری های بیت کوین Bitcoin خود میلیونر شده اند ، وجود دارد . بیت کوین Bitcoin  شناخته شده ترین ارز دیجیتال تا به امروز است و در همین سال گذشته یک بیت کوین BTC 800 دلار ارزش داشته است. در نوامبر ۲۰۱۷ ، قیمت یک بیت کوین Bitcoin از ۷۰۰۰ دلار هم فراتر رفت.

اتریوم  Ethereum ، شاید دومین  کریپتوکارنسی با ارزش  ، سریعترین پیشرفتی را که ارز دیجیتالی تاکنون داشته است ، ثبت کرده . از ماه می ۲۰۱۶ ، ارزش آن حداقل ۲۷۰۰ درصد افزایش یافته است. وقتی ارزرمز ها با هم ترکیب شدند  ، مارکت کپ آنها از اواسط سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۰،۰۰۰ درصد افزایش یافت.

با این وجود شایان ذکر است که کریپتوکارنسی ها سرمایه گذاری های پرخطری هستند. ارزش بازار آنها مانند سایر دارایی ها در نوسان است. علاوه بر این ، تا حدودی قانونگذاری نشده اند ، همیشه این خطر وجود دارد که آنها در برخی از حوزه های قضایی غیرقانونی شوند و هرگونه اکسچنج کریپتوکارنسی به طور بالقوه می تواند هک شود.

اگر تصمیم به سرمایه گذاری در کریپتوکارنسی را دارید ، بدیهی است که بیت کوین  Bitcoin هنوز یکی از برجسته ترین آنها است. با این حال ، در سال ۲۰۱۷ سهم کاملاً چشمگیر  آن در بازار کریپتو از ۹۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش یافته است. در حال حاضر گزینه های بسیاری در دسترس هستند که برخی از کوین ها با محوریت حفظ حریم خصوصی ، برخی دیگر نسبت به بیت کوین Bitcoin کمتر باز و غیرمتمرکز هستند و برخی دیگر فقط کپی آنرا انجام می دهند.

در حالی که خرید بیت کوین Bitcoin بسیار آسان است – اکسچنج های بیشماری وجود دارد که تجارت بیتکوین BTC را انجام می دهد – سایر رمزارز ها نیز به راحتی قابل دستیابی نیستند. اگرچه ، با اکسچنج های عمده ای مانند Kraken ، BitFinex ، BitStamp  و بسیاری دیگر ، که شروع به فروش لایت کوین Litecoin ، اتریوم Ethereum  ، مونرو Monero  ،  ریپل Ripple  و غیره می کنند. چند روش متفاوت دیگر برای کوین نیز وجود دارد ، به عنوان مثال ، می توانید به صورت حضوری با فروشنده معامله کنید یا از دستگاه خودپرداز بیت کوین Bitcoin استفاده کنید.

پس از خرید رمزارز خود ، به راهی برای ذخیره ی آن نیاز دارید. همه صرافی ها خدمات کیف پول ارائه می دهند. اما ، اگرچه به نظر می رسد مناسب باشد ، بهتر است  دارایی خود را در یک کیف پول آفلاین در هارد دیسک خود ذخیره کنید یا حتی در یک کیف پول سخت افزاری سرمایه گذاری کنید. این مطمئن ترین روش برای ذخیره ی کوین های شماست و کنترل کامل بر دارایی هایتان را به شما می دهد.

مانند هر سرمایه گذاری دیگری ، باید به ارزش بازار رمزارز ها و هرگونه اخبار مربوط به آنها نیز توجه جدی داشته باشید. Coinmarketcap  یک راه حل تک مرحله ای و آسان برای ردیابی قیمت ، حجم ، گردش موجودی و مارکت کپ اکثر رمزارز های موجود است.

بسته به حوزه ی قضایی که شما در آن زندگی می کنید ، پس از اینکه سود یا ضرری را در نتیجه ی سرمایه گذاری در کریپتوکارنسی ها دریافت کردید ، ممکن است لازم باشد آن را در گزارش مالیاتی خود وارد کنید . قوانین مالیاتی در خصوص کریپتوکارنسی ها در کشورهای مختلف متفاوت است . در ایالات متحده ، سرویس درآمد داخلی حكمی صادر کرد كه بیت کوین Bitcoin و سایر ارزهای دیجیتالی به عنوان دارایی ، و نه ارز مالیات تعیین می شود. برای سرمایه گذاران ، این بدان معنی است که بر اساس سود و زیان بلند مدت حساب شده در معاملات رمزارز با نرخ سود قابل قبول هر سرمایه گذار که حداکثر ۱۵ درصد است ، مالیات تعیین می شود .

استخراج ارز دیجیتال

ماینر ها مهمترین بخش هر شبکه ی کریپتوکارنسی هستند و تقریباً مانند تجارت ، ماینینگ هم یک سرمایه گذاری است. در اصل ، ماینرها خدمات حسابداری برای جوامع مربوطه را ارائه می دهند. آنها از قدرت محاسباتی خود برای حل معماهای پیچیده ی کریپتوکارنسی استفاده می کنند ، که برای تأیید معامله و ثبت آن در دفترچه ی عمومی توزیع شده به نام بلاکچین Blockchain ضروری است.

یکی از نکات جالب در زمینه ی ماینینگ این است که مشکل پازل ها به طور مداوم در حال افزایش است ، و با تعداد افرادی که در حال تلاش برای حل آن هستند مرتبط است . بنابراین ، هرچه یک کریپتوکارنسی خاص محبوبیت بیشتری پیدا کند ، مردم بیشتری سعی در  ماینینگ آن می کنند ، و در نتیجه روند کار دشوارتر می شود.

بسیاری از مردم با ماینینگ بیت کوین Bitcoin سرمایه کسب کرده اند. در گذشته ، می توانستید فقط با رایانه یا حتی یک لپ تاپ به اندازه کافی قدرتمند از ماینینگ سود خوبی کسب کنید. این روزها ، ماینینگ بیت کوین Bitcoin فقط زمانی می تواند سودآور باشد که شما مایل به سرمایه گذاری بر یک سخت افزار ماینینگ در مقیاس صنعتی باشید . البته این باعث می شود قبض های برق عظیمی فرای قیمت تمام تجهیزات لازم ایجاد شود.

در حال حاضر ، گفته می شود لایت کوین ها Litecoins  ، دوج کوین هاDogecoins  و فدرکوین هاFeathercoins  برای مبتدیان از نظرمقرون به صرفه بودن هزینه ، بهترین رمزارزها هستند. به عنوان مثال ، با ارزش فعلی لایت کوین Litecoin  ، شما ممکن است با استفاده از یک سخت افزار معمولی ، از ۵۰ سنت تا ۱۰ دلار در روز درآمد کسب کنید.

اما ماینر ها چگونه سود می کنند؟ هرچه قدرت محاسباتی بیشتری برای جمع آوری آنها داشته باشند ، شانس بیشتری برای حل معماهای رمزنگاری دارند. هنگامی که یک ماینر موفق به حل پازل شود ، پاداش و همچنین هزینه ی معامله را دریافت می کند.

هرچه یک کریپتوکارنسی توجه بیشتری را به خود جلب کند ، ماینینگ سخت تر می شود و میزان کوین های دریافت شده به عنوان پاداش کاهش می یابد. به عنوان مثال ، هنگامی که بیت کوین Bitcoin برای اولین بار ایجاد شد ، پاداش برای ماینینگ موفقیت آمیز ۵۰ بیت کوین BTC بود. اکنون ، پاداش ۱۲٫۵ بیت کوین Bitcoin است. این اتفاق به این دلیل افتاد که شبکه ی بیت کوین Bitcoin به گونه ای طراحی شده است که در کل فقط ۲۱ میلیون کوین در گردش وجود داشته باشد.

از نوامبر ۲۰۱۷ ، تقریبا ۱۷ میلیون بیت کوین Bitcoin ماین و توزیع شده است. با این حال ، با توجه به اینکه پاداش ها کوچکتر و کوچکتر می شوند ، هر بیت کوین Bitcoin ماین شده با ارزش تر می شود.

همه ی این عوامل باعث می شوند که ماینینگ کریپتوکارنسی ها به عنوان یک رقابت تسلیحاتی بسیار شدید صورت گیرد که به گیرنده های اولیه پاداش می دهد. با این حال ، بسته به جایی که شما در آن زندگی می کنید ، سود حاصل از ماینینگ می تواند منوط به قانونگذاری مالیات و انتقال پول باشد. در ایالات متحده ی امریکا ، FinCEN  راهنمایی صادر کرده است که براساس آن ، ماینینگ رمزارز ها و اکسچنج آنها برای ارزهای مسطح ممکن است انتقال پول در نظر گرفته شود. این بدان معناست که ممکن است ماینرهایی که با این نوع فعالیت ها سروکار دارند نیاز به رعایت قوانین و مقررات ویژه ای خواهند داشت .

پذیرش رمزارزها به عنوان ابزار پرداخت

اگر دارای یک شغل هستید و اگر به دنبال مشتریان جدید بالقوه هستید ، پذیرش کریپتوکارنسی ها به عنوان نوعی روش پرداخت ممکن است راه حلی برای شما باشد. علاقه به رمزارز ها تاکنون به این شدت نبوده است و همچنان افزایش می یابد. در کنار افزایش علاقه ، تعداد دستگاه های خودپرداز کریپتو ATP واقع در سراسر جهان نیز افزایش می یابد. ATM رادار کوین در حال حاضر تقریباً ۱۸۰۰ دستگاه خودپرداز را در ۵۸ کشور جهان ایجاد کرده است.

اول از همه ، شما باید به مشتریان خود اطلاع دهید که تجارت شما کوین های کریپتو را می پذیرد. به سادگی با قرار دادن یک علامت کنار صندوق پول می توانید این کار را انجام دهید . پرداخت ها سپس با استفاده از پایانه های سخت افزاری ، نرم افزارهای صفحه لمسی یا آدرس کیف پول ساده از طریق کدهای QR قابل پذیرش هستند.

خدمات مختلف زیادی وجود دارد که شما می توانید از آنها استفاده کنید تا بتوانید پذیرش پرداخت های کریپتوکارنسی را ایجاد کنید. به عنوان مثال ، CoinPayments  در حال حاضر بیش از ۷۵ ارز دیجیتال مختلف را می پذیرد و در هر تراکنش فقط ۰٫۵ درصد کمیسیون دریافت می کند. سایر سرویس های محبوب شامل Cryptonator ، CoinGate  و BitPay هستند که اخرین مورد تنها بیت کوین Bitcoin را می پذیرد.

در ایالات متحده ی امریکا ، بیت کوین Bitcoin و سایر ارزهای رمزنگاری شده به عنوان یک ارز مجازی قابل تبدیل به رسمیت شناخته شده اند ، به این معنی که پذیرش آنها به عنوان یک نوع پرداخت دقیقاً مشابه با پذیرش نقدی ، طلا یا کارت های هدیه است.

برای اهداف مالیاتی ، مشاغل مستقر در ایالات متحده ی امریکا که کریپتوکارنسی ها را قبول می کنند ، نیاز به ثبت مرجع فروش ، مبلغ دریافتی به ارز خاص و تاریخ معامله دارند. در صورت قابل پرداخت بودن مالیات بر فروش ، مبلغ پرداختی براساس میانگین نرخ ارز در زمان فروش محاسبه می شود.

قانونی بودن کریپتوکارنسی ها

با افزایش روزافزون رمزارز ها ، آژانس های اجرای قانون ، مقامات مالیاتی و قانونگذارها در سراسر جهان سعی در درک مفهوم کوین های رمزپایه دارند و اینکه دقیقاً در آئین نامه های موجود و چارچوب های قانونی چه جایگاهی دارند .

با معرفی بیت کوین Bitcoin ، اولین کریپتوکارنسی ، پارادایم کاملاً جدیدی ایجاد شد. ارزهای دیجیتالی متمرکز و غیرمتمرکز که به هیچ شکل فیزیکی وجود ندارند و توسط هیچ موجودیت فردی کنترل نمی شوند ، همیشه به نظر می رسید که باعث ایجاد یک آشفتگی در بین قانونگذار ها شوند.

نگرانی های بسیاری در مورد ماهیت غیر متمرکز کریپتوکارنسی ها و قابلیت استفاده از آنها تقریباً به طور کاملا ناشناس وجود داشته است . مقامات سراسر جهان نگران جذب رمزارزها توسط معامله گران کالاها و خدمات غیرقانونی هستند. علاوه بر این ، آنها نگران استفاده ی آنها در طرح های پولشویی و فرار مالیاتی هستند.

از نوامبر ۲۰۱۷ ، بیت کوین Bitcoin و سایر ارزهای دیجیتال فقط در بنگلادش ، بولیوی ، اکوادور ، قرقیزستان و ویتنام غیرقانونی هستند و چین و روسیه در آستانه ی ممنوعیت آنها قرار دارند. با این حال ، سایر حوزه های قضایی استفاده از کریپتوکارنسی ها را غیرقانونی نمی دانند ، اما قوانین و مقررات بسته به هر کشور متفاوت است.

ترجمه توسط تیم دلاریپتو

No views yet

دیدگاه بگذارید

avatar


    | 4,271,760,576 تومان

    | 4,349,045,718 تومان

    | 215,498,912 تومان

    | 219,397,741 تومان

    | 38,225 تومان

    | 38,917 تومان

    | 6,321,984 تومان

    | 6,436,362 تومان

    | 13,198.46 تومان

    | 13,437.25 تومان

    | 7,216,960 تومان

    | 7,347,530 تومان

    | 60,800 تومان

    | 61,500 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر