پول الکترونیک چین می خواهد با بیت کوین رقابت کند در حالیکه یک رمزارز نیست!

۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | 0 نظر | لینک کوتاه | اخبار و مقالات ارز دیجیتال, رگولاتوری

بررسی بیش از ۵۰ برنامه ی ثبت شده توسط بانک های چین نشان می دهد که طراحی ارز دیجیتال بانک مرکزی این کشور تنها در موارد محدود شبیه به کریپتوکارنسی خواهد بود.

یک مقام ارشد بانک مرکزی گفت : تلاش برای کمک به “محدود کردن مطالبات عمومی برای دارایی های رمزپایه و تقویت ارز مستقل این کشور” مفید خواهد بود.

این مقام مسئول به دور از تقلید از جنبه های غیر متمرکزارزهای اتر ether و بیت کوین bitcoin ، تأکید کرد که صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی به سبک مدیریتی متمرکز ادامه خواهد یافت.

ممکن است چین در انتظار راه اندازی ارز دیجیتال فیات fiat باشد ، اما به احتمال زیاد ، تنها به طور سطحی شبیه به کریپتوکارنسی خواهد بود.

و احتمالاً از بلاکچین blockchain استفاده نخواهد کرد. در حالی که تا حدی از بیت کوین bitcoin و موارد مشابه الهام گرفته شده است ، تلاش ها در این خصوص به صراحت به عنوان یک استراتژی برای عقب راندن آنها تنظیم شده است.

این پروژه هفته ی گذشته در حالی مورد توجه قرار گرفت که یک مقام ارشد بانک مرکزی چین (PBoC) در کنفرانسی خصوصی گفت ، ارز دیجیتالی بانک مرکزی این کشور (CBDC) آماده ی راه اندازی شده است.

چانگچون موChangchun Mu ، نماینده ی مدیر بخش پرداخت PBoC ، در سخنرانی خود که به طور گسترده ای توسط مطبوعات پوشش داده شده ، گفت:

“از سال گذشته ، کارکنان آزمایشگاه تحقیقاتی ارزهای دیجیتال در حال کار به صورت ۹۹۶ برای توسعه ی سیستم هستند. ما می توانیم بگوییم که CBDC اکنون آماده است. ”

 ( ۹۹۶  عبارتی است که معمولاً برای راه اندازی فناوری های چینی به کار می رود ، اشاره به کار ازساعت ۹ صبح تا ۹ بعد از ظهر ، به صورت شش روز در هفته است.)

مو گفت ، CBDC  قصد دارد جایگزین  M0 ، به معنای وجه نقد در گردش ، از طریق یک سیستم دو لایه شود : بانک مرکزی یوان yuan  دیجیتال را فقط به بانک های تجاری واگذار می کند ، که آنها را بیشتر به دست عموم می رسانند. دستیابی به این رویکرد شاید شگفت آور نباشد زیرا یائو کیان Yao Qian ، رئیس سابق آزمایشگاه تحقیقاتی ، در یک نسخه ی منتشر شده در CoinDesk در سال ۲۰۱۷ ، از این طرح خبر داه بود.

با این حال ، یکی از اظهارات مو که مورد توجه بسیاری  واقع شده است این است که او معتقد است “سیستم صدور دو لایه برای محدود کردن مطالبات عمومی برای دارایی های رمزپایه و تقویت ارز مستقل کشور مفید خواهد بود.”

مو در مورد چگونگی تعامل کاربران روزمره با این مکانیسم پیشنهادی ، یا اینکه تا چه اندازه CBDC از فناوری لجر توزیع شده استفاده می کند ، توضیحی نداد. و هنوز مشخص نیست چه موقع بانک مرکزی می خواهد آن را آزمایش و راه اندازی کند و یا بعد از راه اندازی آن ، برای مصرف کنندگان چینی اختیاری یا اجباری است.

اما ده ها برنامه ی ثبت شده و ارسال شده توسط آزمایشگاه تحقیقاتی به دفتر مالکیت مشترک کشور چین که توسط CoinDesk بررسی شده است ، راهی را برای تفکر PBoC در مورد نحوه ی عملکرد سیستم و شباهت های آن و (مهمتر از همه) تفاوت آن با کریپتو ارائه می دهد.

 

الهام گرفته از کریپتو

آزمایشگاه تحقیقاتی ارز دیجیتال PBoC به طور رسمی در تابستان سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد و تحت سرپرستی یائو کیان قرار گرفت، اگرچه مو اشاره کرد که این کار به مدت ۵ سال ادامه دارد. یائو حدود اکتبر سال ۲۰۱۸ جایگاه خود را برای کار در آژانس دیگری واگذار کرد.

تا به امروز ، آزمایشگاه بیش از ۵۰ برنامه ثبت کرده است ، همه ی آنها یا توسط یائو اختراع شده یا به صورت مشترک اختراع شده اند و حدود ۲۰ مورد از آنها روی مشخصات طراحی به اصطلاح ، کیف پول ارزهای دیجیتال متمرکز شده اند.

هر مدرکی ، ویژگی خاص فناوری سیستم پیشنهادی را شامل می شود ، از نحوه ی درخواست و ایجاد کیف پول ، تا نحوه ی انتقال پول به حساب و برداشت از حساب های پس انداز ، و نحوه ی تأیید معامله ی همتا به همتا و غیره.

هدف ساخت کیف پول برای ذخیره ی یوان دیجیتالی است که برخلاف کیف پول های الکترونیکی هر نوع برنامه ی پرداخت بانکی یا پرداخت قیمت سوم عمل می کند. در یک سند ثبت گفته شده ، این کیف پول ها ” فقط تمدید دارایی هایی هستند که در یک حساب بانکی به سر می برند.” به همین ترتیب ، این رویکرد ایده را از بیت کوین bitcoin، یک سیستم معامله ی همتا به همتا می گیرد که در آن کاربران دارای کلیدهای خصوصی برای کنترل  دارایی هستند.

یکی از برنامه های ثبت شده با عنوان ” یک روش و سیستم استعلام اطلاعات معامله ی ارز دیجیتال ” ثبت شده در تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷ ، یک کیف پول ارز دیجیتال را توصیف می کند که هدف از آن ایجاد پلی بین شکاف کیف پول الکترونیکی موجود و “کیف پول شبه ارز دیجیتال خصوصی” مانند بیت کوین bitcoin است. ”

مدل اولی یک کیف پول مستقل نیست ، که ممکن است مشکلات امنیتی را متحمل شود ، و دومی ضمن اینکه به کاربران اجازه می دهد تا دارایی های خود را شخصاً در اختیار داشته باشند ، این کار را به روش ناشناس و با انجام معاملات غیر قابل برگشت انجام می دهد.

ظهور ارز دیجیتال روندی اجتناب ناپذیر است. تاکنون ارزهای دیجیتال خصوصی ، ویژگی های ناشناسی و بی ثباتی را در خود جای داده اند . بانک های مرکزی باید تأثیرات خود را در پرداخت ها ، سیستم های پولی و ثبات مالی جدی بگیرند. به این ترتیب ، استفاده ی بانک های مرکزی از ارزهای فیات دیجیتالی شده برای بهینه سازی گردش کارشان اجتناب ناپذیر است. ”

یوان دیجیتال  KYC-شده

و به نظر می رسد یکی از راه های مهم برای بهینه سازی چنین گردشی ،شامل از بین بردن ویژگی ناشناس بودن کریپتوکارنسی ها و فرآیند شناخت مشتری (KYC) توسط سایر روش های پرداخت مورد نیاز است.

تاکنون ، پول نقد فیزیکی تنها حالت پول فیات در چین بوده است که می تواند ناشناس باشد ، در مقایسه با کارت بانکی یا روش های شخص ثالث که توسط شرکت هایی مانند Alibaba یا WeChat ارائه شده است – هر دو نیاز به تأیید نام واقعی دارند که توسط شناسه ی کاربران و اطلاعات بانکی تأیید شده اند.

مو درسخنرانی اش تاکید کرد ” M0 موجود (به صورت اسکناس و سکه) در معرض خطرات جعل و پولشویی است. … سیستم [CBDC]  باید از قوانین موجود پیرامون پولشویی و تأمین مالی ضد تروریسم که به صورت نقدی سرمایه گذاری می شود ، پیروی کند و باید برای معاملات با مبالغ زیاد و مشکوک به PBoC گزارش دهد.

یادداشت وی از مشخصات طراحی ناشی از برنامه های مختلف ثبت شده برای کیف پول ارزهای دیجیتال همتا به همتا می گوید.

به عنوان مثال ، برنامه ی ثبت شده در مورد چگونگی اعمال و ایجاد کیف پول دیجیتال در تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷ اظهار داشت که این سیستم به کاربران اجازه می دهد تا از طریق بانک های خود اقدام به استفاده کنند و این کیف پول های ارزهای دیجیتالی در سازمان صدور ثبت می شوند.

سند دیگری در مورد چگونگی بازپرداخت CBDC از حساب های پس انداز ثبت شده در تاریخ ۲۶ ژوئن ۲۰۱۷ توضیح داده است ، بعد از اینکه کاربر درخواستی برای برداشت پول از حساب پس انداز خود ارسال می کند – مشابه برداشت از دستگاه خودپرداز ، فقط دراین مورد پول نقدی نیست بلکه در کیف پول p2p قرار دارد – صادرکنندگان مربوطه قبل از اعطای پول ، باید شناسه ی کاربر را تأیید کنند.

و پس از آن ، هنگامی که یک کاربر معامله ی پرداخت از کیف پول دیجیتال مستقل را آغاز می کند ، شخص ثالث تأیید می کند که چه کسی چه مقداری و به چه شخصی ارسال می کند.

سند سوم که جزئیات این روش را شرح می دهد:

“یک فرستنده درخواست کسر پرداخت از کیف پول ارز دیجیتال گیرنده ی مجاز می کند. گیرنده این درخواست را تأیید می کند ، که سپس به سیستم ثبت صدور CBDC ارسال می شود. پرداخت ، پس از تأیید چنین درخواستی [توسط سیستم] انجام می شود. ”

علاوه بر این ، یک سند دیگر سیستمی را مشخص می کند که هدف آن سفارشی کردن یک راه حل ردیابی است تا CBDC حتی در بین چندین مالک و لایه قابل ردیابی باشد.

مطمئناً همه ی اینها متفاوت از روش بیت کوین bitcoin عمل می کنند ، در مورد بیت کوین bitcoin هیچ مرجع مرکزی ای وجود ندارد ، هر کسی می تواند بدون ارائه ی شناسنامه ، نرم افزار را بارگیری کند و یک کیف پول ایجاد کند و پرداخت ها بدون اجازه ی واسطه می توانند انجام شوند.

غیر متمرکز دیگر نه؟

سؤال دیگر این است که سیستم ارزهای دیجیتال PBoC  در صورت وجود تا چه حد ممکن است ویژگی های بلاکچین blockchain را شامل شود .

یکی از اولین اسناد ثبت شده بیش از دو سال پیش نشان می دهد که بانک مرکزی در یک مقطعی به بررسی ایده ی استفاده از شبکه ی توزیع شده برای مدیریت گره ها در جهت تأیید معاملات پرداخت اقدام کرده است.

این سند اظهار داشت : “این فن آوری می تواند قراردادهای هوشمند را در زیرساخت های بلاکچین blockchain برای مدیریت پویای گره ها در شبکه ایجاد کند تا اطمینان حاصل شود که آنها همان داده ها را با امنیت و مقیاس پذیری به اشتراک می گذارند.”

سخنان مو نیز به این رویکرد اشاره کرده است اما افزوده است که این استراتژی در واقع طی سالها تغییر کرده است. در ابتدای کار ، آزمایشگاه تحقیقاتی یک نمونه ی اولیه را به طور کامل بر زیرساخت های بلاکچین blockchain بنا کرد اما بعداً با مسئله ی مقیاس پذیری روبرو شد ، وی افزود :

“از آنجا که ما برای جایگزین کردن M0 از ارزهای دیجیتال فیات استفاده می کنیم ، تا به یک سطح خرده فروشی برسیم ، اولین مسئله ای که نمی توانیم از آن عبور کنیم ، تقاضای معاملات با حجم بالا است.”

مو از مثال تعطیلات خرید محبوب در بین جوانان چینی استفاده کرد تا نشان دهد چگونه بلاکچین ها blockchain برای اتخاذ جمعی مناسب نیستند:

شبکه ی پرداخت ما در فروش روزانه ی خود در سال گذشته در اوج ،۹۲،۷۷۱ معامله در ثانیه انجام داده است. در مقایسه ، بیت کوین bitcoin و اتریوم ethereum به ترتیب بین هفت و ۱۰ تا ۲۰ معامله در هر ثانیه انجام می دهند. لیبرای Libra ( فیس بوک)  ، بر اساس مقاله ی سفید منتشر شده ی اخیر ، ۱۰۰۰ معامله در ثانیه داشته است. برای کشوری به بزرگی چین ، دستیابی به مقیاس پذیری بالا با صرفاً تکیه بر بلاکچین blockchain غیرممکن است. به همین ترتیب ، ما تصمیم گرفته ایم که از نظر فن آوری بی طرف باشیم و لزوماً بر یک مسیر ثابت تکنولوژیکی متکی نیستیم. ”

وی طبق سخنان خود نتیجه گرفت که اگرچه دارایی های رمزارز ویژگی طبیعی غیرمتمرکزسازی را دارند ، ارز دیجیتال PBoC ، تحت سیستم دو لایه ، باید یک مدل مدیریتی متمرکز باقی بماند.

وی گفت: ” فقط سازمان های تعیین شده می توانند بازخرید را عملیاتی کنند و این امر باید به صورت مرکزی مدیریت شود تا از صدور بیش از حد جلوگیری شود و از ثبات موقعیت مدیریت بانک مرکزی اطمینان حاصل شود.”

ترجمه توسط تیم دلاریپتو

No views yet

دیدگاه بگذارید

avatar


    | 4,241,528,280 تومان

    | 4,337,926,650 تومان

    | 203,445,660 تومان

    | 208,069,425 تومان

    | 33,429 تومان

    | 34,189 تومان

    | 5,361,180 تومان

    | 5,483,025 تومان

    | 10,109.22 تومان

    | 10,338.98 تومان

    | 7,834,200 تومان

    | 8,012,250 تومان

    | 66,000 تومان

    | 67,500 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر