چگونه استیبل کوین های جهانی می توانند ثبات مالی را در جهان ارتقا دهند

۸ تیر ۱۳۹۹ | 0 نظر | لینک کوتاه | اخبار آلت کوین ها, اخبار و مقالات ارز دیجیتال

استیبل کوین های جهانی می توانند به سرمایه گذاران ابزاری کارآمد برای ایجاد تعادل سرمایه شان در بازارهای جهانی ارائه دهند.

 

طی یک سال گذشته ، سه نهاد مهم نظارت مالی در مورد تهدیدهای مربوط به ثبات مالی که پیش بینی می شود توسط استیبل کوبن ها ایجاد شود ، ابراز نگرانی کرده اند. با وجود تأیید پتانسیل افزایش بهره وری در پرداخت ، گزارش های بانک تسویه حساب های بین المللی (Bank for International Settlements) ، بانک فدرال رزرو ایالات متحده (United States Federal Reserve) و اخیراً هیأت ثبات مالی (Financial Stability Board) همگی بر خطرات بیشماری تحت عنوان “ثبات مالی” تأکید می کنند. نگرانی ها مربوط به استیبل کوین های جهانی است ، که (FSB) تحت عنوان “دستیابی و پذیرش بالقوه در کشور های مختلف و پتانسیل دستیابی به حجم قابل توجه” تعریف می کند. گزارش (FSB) شامل تعاریفی برای اصطلاحات کلیدی است ، اگرچه هیچ تعریفی برای “ثبات مالی” ارائه نشده است.

 

معنی ثبات مالی

ساده ترین راه برای درک ثبات مالی ، عدم وجود بی ثباتی است. بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ یا GFC مظهر بی ثباتی مالی مدرن بود. در واکنش به این بحران بود که رهبران گروه ۲۰ در سال ۲۰۰۹ هیئت ثبات مالی را تأسیس کردند. میزبانی و تأمین مالی این هیئت از سوی (BIS) انجام شد ، (FSB) بر سیستم مالی جهانی نظارت می کند و اقدامات مقامات مالی داخلی و سایر ارگان های جهانی را هماهنگ می کند. هدف آن “رسیدگی به آسیب پذیری های تأثیرگذار بر سیستم های مالی به نفع ثبات مالی جهانی است.” جلوگیری از یک رویداد (GFC) دیگر احتمالاً هدف اصلی این سیستم است.

 

اما چه چیزی موجب بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ شد؟ چگونه می توان از وقوع بحران مشابهی جلوگیری کرد؟ نظرات کارشناسان در خصوص این بحران ، معمولاً یک موضوع مشترک را شامل می شود: طمع ، شکست اخلاقی و ریسک بیش از حد در صنعت خدمات مالی. این روایت پس از محبوبیت و به طور کلی پذیرش بیشتر ، موجب ایجاد واکنش هماهنگ سیاست جهانی برای مقابله با (GFC) شد : شناسایی و تقویت “ریسک سیستماتیک مالی”.

 

این ریسک به شیوه های مختلفی تعریف شده است. در سال ۲۰۱۱ ، دادگاه عالی کانادا تعریفی را ارائه کرد که توسط مایکل تربیلکاک (Michael Trebilcock) کارشناس حقوقی مستقر در تورنتو مطرح شده است :

 

“این ریسک ها” اثر دومینو “را بوجود می آورند و به موجب آن ، ریسک عدم پرداخت یكی از شركت كنندگان در بازار بر توانایی دیگران در انجام تعهدات قانونی شان تأثیر می گذارد ، در نتیجه این امر زنجیره ای از پیامدهای اقتصادی منفی را ایجاد می كند كه كل سیستم مالی را در بر می گیرد.”

 

یک کارشناس حقوقی آمریکایی نیز این ریسک را با مضمون زیر تعریف کرده است:

 

“احتمال عدم ثبات قابل توجهی در قیمت دارایی ها ، نقدینگی شرکت ها ، ورشکستگی ها و ضررهای ناشی از شوک های اقتصادی.”

 

این توصیفات به وضوح اثرات منفی ریسک سیستمیک مالی را نشان می دهند ، اما یک نقص مشترک دارند: به دلیل ایجاد چنین “ریسک ها” یا “شوک های اقتصادی” اشاره نشده است. آن ها عموماً نمی دانند که این درواقع حرکت های نزولی شدید در قیمت دارایی ها هستند که شوک های اقتصادی واقعی سیستمیک محسوب می شوند. این شوک ها به صورت مارجین کال (margin call) ظاهر می شوند. “اثر دومینو” که در بالا به آن اشاره شد ، ناشی از بسته شدن موقعیت های معاملاتی اهرمی یا عدم توانایی در کنترل منظم آن است. در کل ، ریسک سیستمیک خطر کاهش شدید و ناگهانی قیمت دارایی های گسترده است. در طول (GFC) ، این دارایی ها شامل اوراق بهادار با پشتوانه وام های رهنی (mortgage-backed securities) ، سایر محصولات دارای رتبه AAA و املاک مسکونی بودند.

 

چه عواملی باعث شده تا قیمت این دارایی ها در طی (GFC) به شدت کاهش یابد؟

 

پاسخ در کشف قیمت نهفته است. این فرآیندی است که از طریق آن تعاملی بین خریداران و فروشندگان قیمت بازار تولید می شود. این فرآیند شامل “کشف” هنگامی رخ می دهد که عرضه و تقاضا برای یک دارایی معین در یک زمان معین ایجاد می شوند.  (GFC) به عنوان نتیجه اجتناب ناپذیر و طولانی مدت کشف قیمت در بازارهای اعتباری برای وام مسکن ایجاد شده است. هنگامی که کنگره ایالات متحده از جان پالسون (John Paulson) رییس صندوق پوشش ریسک پرسید که چگونه شرکت وی موفق شده است از این سقوط سود ببرد ، توضیح داد که وی و همکارانش نسبت به استانداردهای ضعیف اعتباری بسیار نگران هستند. با توجه به تجزیه و تحلیل آنها ، اوراق بهادار درجه دو بی ارزش بودند ، اما با این حال رتبه بندی اعتباری AAA را دریافت می کردند.

 

علیرغم دسترسی به موقعیت برتر برای انجام تحلیل اعتباری ، بنیانگذاران وام مسکن انگیزه های مالی شدیدی برای چشم پوشی از این موضوع داشتند. علیرغم وجود بیشترین انگیزه های مالی برای انجام تحلیل اعتبار ، سرمایه گذاران درجه دو در موقعیتی برای انجام این کار قرار گرفتند. مکانیزم کشف قیمت در این بازار با تکیه کورکورانه و گسترده بر رتبه بندی اعتبار AAA کاملاً کنار گذاشته شد. از آنجا که تقاضا برای اوراق بهادار با بازده بالا با توجه به اعتبار وام گیرندگان مسکن ، به شدت افزایش یافته است ، “کشف دوباره” قیمت این دارایی ها اجتناب ناپذیر شد.

 

راه حل ریسک سیستماتیک مالی ، تسهیل و حفظ مکانیزم های مفید کشف قیمت در بازار دارایی های گسترده است. این هدف با حضور سرمایه گذاران پیشرفته بازار انجام می شود: کسانی که برای تخصیص سرمایه به نهاد های رتبه بندی اعتماد ندارند. این نهادها نقش مهمی در مکانیزم کشف قیمت دارند ، اما کار آنها آسان نیست. آنها نیاز به ابزاری کارآمد دارند تا بتوانند سریعا سرمایه خود را در بازارهای جهانی تغییر و تطبیق دهند. اینجاست که استیبل کوین وارد می شود.

 

معنی واقعی استیبل کوین

در گزارشات این سه نهاد ، استیبل کوین به عنوان تلاشی برای اشاره به نوسانات بالای سایر دارایی های دیجیتال ، مانند بیت کوین (Bitcoin (BTC توصیف شده است. اما این دسته بندی گمراه کننده است. استیبل کوین ها برای حل مشکل ناکارآمدی در پول و بانکداری سنتی با استفاده از دارایی های دیجیتال همراه با ویژگی های اقتصادی اساسی پول فیات طراحی شده اند. منشأ آنها ارتباط چندانی با نوسانات بیت کوین (Bitcoin) ندارد. استیبل کوین های جهانی به جای اینکه در رقابت با بیت کوین (Bitcoin) باشند به سهولت دسترسی به این دارایی جدید ، دیجیتالی و کمیاب کمک می کنند. اگر سیستم پول و بانکداری سنتی آنقدر آهسته ، گران و تبعیض آمیز نبود ، استیبل کوین ها وجود نداشتند.

 

استیبل کوین های جهانی ممکن است در راه تبدیل شدن به یک دارایی با پذیرش گسترده باشند ، اما ویژگی های آنها به صورت سیستماتیک تهدید آمیز نیست. این محصولات به دلیل کاربردشان در معامله و نه به عنوان سرمایه گذاری ، تقریباً هیچ ارتباطی با اوراق بهادار دخیل در (GFC) ندارند. آنها موجب افزایش یا کاهش ارزش پول فیات (یا طلا) خریداری شده و یا پگ شده توسط صادرکننده نمی شوند. آنها به معنای واقعی ، روند نگهداری پول در یک بانک را نشان می دهند. با توجه به این سادگی ، روند کشف قیمت استیبل کوین های جهانی بسیار پرقدرت است.

 

بازارهای اولیه شامل مشتریان تأیید شده ای است که می توانند اقدام به صدور یا بازخرید توکن ها با نرخ ثابت کنند. در بازارهای ثانویه ، قیمت ها بر اساس میزان عرضه و تقاضا کنترل می شود ، اما به دلیل فعالیت آربیتراژ شرکت کنندگان در بازار اصلی ، نزدیک به نرخ ثابت قرار دارد. اگر قیمت ها از هر جهت منحرف شوند ، این اشخاص تأیید شده می توانند با بهره گیری از تفاوت بین بازارهای اولیه و فرعی سود سریعی کسب کنند. تعداد کمی از محصولات در اکوسیستم اقتصادی وسیع تری وجود دارند که ایده آل نئوکلاسیک تعادل بازار کاملاً در آن شناخته شده است.

 

روند تجارت ساده است. بر خلاف بسیاری از واسطه های مالی ، صادرکنندگان جهانی استیبل کوین به ایجاد شرط های پرریسک برای تولید سود تکیه نمی کنند. آنها صرفاً از طریق مدیریت توکن های مربوطه در هنگام نگهداری و سود از دارایی های ذخیره و دریافت شده از سرمایه گذاران در بازار اولیه ، کارمزدی را دریافت می کنند. استیبل کوین صرفاً به حفاظت از این دارایی های دریافت شده مربوط می شود.

 

چگونه استیبل کوین های جهانی ثبات مالی را ارتقا می بخشند

ما باید کارآیی ارائه شده توسط استیبل کوین های جهانی که موجب ثبات مالی می شوند را با آغوش باز بپذیریم. بانک تسویه حساب های بین المللی (BIS) ، بانک فدرال رزرو ایالات متحده (Federal Reserve) و هیأت ثبات مالی (FSB) هر یک خطرات متعددی را در این زمینه گزارش می دهند ، اما تحلیل آنها عمدتاً یک طرفه است: هیچ گونه توجهی به پتانسیل این محصولات برای تقویت ثبات مالی نشده است. سیاست گذاران داخلی باید این پتانسیل را در نظر بگیرند. استیبل کوین های جهانی ، روش های کارآمدی را برای سرمایه گذاران پیشرفته فراهم می کنند تا بتوانند سریعا سرمایه خود را در بازارهای جهانی تغییر و تطبیق دهند. این امر موجب کاهش اصطکاک می شود و مشارکت فعال بازار و مکانیزم های کشف قیمت سالم تر ، که بهترین روش در برابر ریسک سیستمیک مالی هستند را افزایش می دهد.

 

نهادهای نظارتی نگران هستند كه اتخاذ گسترده استیبل کوین های جهانی “سودآوری بانك را كاهش دهد و منجر به ریسک بیشتری برای بانك ها شود. اما آنچه سیاست گذاران داخلی باید آن را درک کنند این است که مؤسسات مالی فعلی جدا از سیستم های مالی گسترده تر هستند.

 

ثبات سود بانکی نمی تواند به معنی ثبات مالی جهانی باشد. از نظر میلیونها نفر در سراسر جهان ، پذیرش دارایی های دیجیتال برای سیستم مالی جهانی ضروری است. صرف نظر از نگرانی این نهادهای نظارتی ، پتانسیل استیبل کوین جهانی و سایر دارایی های کریپتو برای تقویت ثبات مالی و تغییرپذیری در سطح فردی و خانگی از اهمیت اجتماعی قابل توجهی برخوردار است. سیاست گذاران داخلی نباید از این موضوع غافل شوند.

 

ترجمه شده توسط دلاریپتو

No views yet

دیدگاه بگذارید

avatar


    | 4,304,887,456 تومان

    | 4,382,771,933 تومان

    | 216,998,848 تومان

    | 220,924,814 تومان

    | 38,170 تومان

    | 38,861 تومان

    | 5,696,352 تومان

    | 5,799,411 تومان

    | 13,680.61 تومان

    | 13,928.12 تومان

    | 7,216,960 تومان

    | 7,347,530 تومان

    | 60,800 تومان

    | 61,500 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر