نسخه جدید اتریوم (Ethereum 2.0) باید ایمن و مقیاس پذیر باشد اما ممکن است ریسک هایی را برای کاربران به همراه داشته باشد

۲ تیر ۱۳۹۹ | 0 نظر | لینک کوتاه | اخبار اتریوم, اخبار و مقالات ارز دیجیتال

در حالی که (Ethereum 2.0) بخش مهمی از انتقال به یک بلاکچین (blockchain) مقیاس پذیرتر و امن تر است ، می تواند خطراتی برای استیکرها ، هولدرها و تریدرها به همراه داشته باشد.

 

با وجود قابلیت اطمینان و امنیت نهایی برای شبکه اتریوم (Ethereum) ، بروزرسانی آتی (Ethereum 2.0) به یک مدل اثبات سهام مزایای جدیدی را برای کاربران این شبکه به ارمغان می آورد. یکی از اصلی ترین جذابیت ها ، که موجب ترغیب برای خرید اتر (ETH) می شود ، الگوی خیره کننده ای است که امکان دریافت درآمد غیرفعال را از طریق اعتبارسنجی تراکنش ها فراهم می کند و کاربران قادر به انتخاب بین دو گزینه مختلف هستند: حالت اول مستلزم واریز ۳۲ اتر (ETH) و اجرای یک نرم افزار گره اعتبار سنجی است ، و دومین راه حل این امکان را بدون نیاز به واریز و یا اجرای گره ها با پیوستن به استخرهای شخص ثالث فراهم می کند.

 

۶۶ درصد از جامعه اتریوم (Ethereum) اعلام کرده اند که قصد مشارکت در فرآیند استیکینگ (staking) را دارند و افراد باقی مانده هنوز از انتخاب خود مطمئن نیستند. با این حال ، با وجود مزایای امیدوارکننده ، بروزرسانی جدید می تواند خطرات زیادی را نیز به همراه داشته باشد. مدل جدید استیکینگ (staking) بر کسانی که انتخاب می کنند در این فرآیند مشارکت کنند یا اقدام به نگه داری یا معامله کنند چه تاثیری می گذارد و سناریوهای منفی برای کسانی که تصمیم دارند عملیات ماینینگ خود را در شبکه قدیمی انجام دهند چه می تواند باشد؟

 

مزایا

اکثر کارشناسان معتقدند که ارتقاء به (Ethereum 2.0) تأثیر مثبتی بر قیمت اتر (ETH) و حجم معاملات آن خواهد داشت. در واقع استیکینگ می تواند چشم اندازهای سرمایه گذاری گسترده ای را برای کسانی که به جای معاملات آتی اتر (ETH) ، استراتژی خرید و نگه داری را ترجیح می دهند فراهم کند. به گفته چانگ‌پنگ ژائو (Changpeng Zhao) ، مدیر عامل شرکت بایننس ، استیکینگ به تثبیت قیمت کریپتوکارنسی کمک خواهد کرد ، زیرا کاربران را به خرید در بازار و سفارشات فروش محدود ترغیب می کند.

 

یکی دیگر از مزایای مورد انتظار این است که راه اندازی نسخه جدید باعث کاهش هزینه ها و تسریع در انجام تراکنش های شبکه همراه با کاهش هزینه گس می شود.  (Praneeth Srikanti) ، مدیر بخش سرمایه گذاری در کانسنسیس ونچرز (ConsenSys Ventures) ، در مورد تغییرات مثبتی که (Ethereum 2.0) می تواند در بازار ایجاد کند ، به کوین تلگراف گفت :

 

“الگوریتم اثبات سهام (Proof-of-stake) موجب پیشرفت های مختلفی می شود ، از جمله بهره وری انرژی ، موانع کمتر برای ورود ، مشوق های اقتصادی قوی تر و قابلیت های تولید پاداش بیشتر برای مجموعه گسترده ای از کاربران. ما همچنین معتقدیم که افزایش تقاضا برای اتر (ETH) ایجاد خواهد شد ، زیرا کاربران فرصت هایی برای کشف بازده جدید مبتنی بر پاداش پیدا می کنند و به امنیت زنجیره کمک میکنند و از طریق قفل کردن دارایی اتر (ETH) در پروتکل های دیفای (DeFi) پویایی قابل توجهی را ارائه می دهند.”

 

با این حال ، با وجود چندین مزیت ، بروزرسانی (Ethereum 2.0) به طور بالقوه عواقب منفی قابل توجهی را برای کاربران و ذینفعان شبکه نیز به همراه دارد.

 

استیکینگ (staking)

یکی از ریسک های قابل توجه مربوط به الزامات شدید برای استیکرها و نیاز به مسدود کردن دارایی برای واجد شرایط بودن در فرآیند اعتبارسنجی تراکنش ها است. استیکینگ به شرکت کنندگان پاداش می دهد و امنیت شبکه را افزایش می دهد. با این حال ، یک عنصر پنهان و پر خطر وجود دارد ، اینکه ممکن است یک کاربر معمولی نتواند به طور کامل فرآیند استیکینگ را درک کند. عدم درک و پیچیدگی مدل می تواند منجر به مشکلاتی از جمله سرقت یا از بین رفتن کلیدهای برداشت و انجام اقدامات نادرست هنگام انتقال وجوه شود.

 

خطر دیگر مربوط به انتقال از (Ethereum 1.0) به (Ethereum 2.0) است که پس از اتمام ، به کاربران این امکان را می دهد تا اتر (ETH) را استیک کنند و در شبکه جدید (Ethereum 2.0) پاداش دریافت کنند. در حالی که یک مکانیزم ساده و ایمن برای انتقال اتر (ETH) به بلاکچین (blockchain) جدید وجود دارد ، این انتقال یک طرفه می تواند خطر قفل شدن را ایجاد کند. در حالی که دارایی در زنجیره (PoS) جدید استیک شده است ، قیمت اتر (ETH) ممکن است به طور ناگهانی کاهش یابد واین موضوع باعث می شود کاربران نتوانند دارایی خود را بفروشند و ضرر کنند.  (Eliézer Ndinga) ، محقق شرکت سرمایه گذاری ۲۱Shares ، در گفتگو با کوین تلگراف ، گفت:

 

“پس از انتقال از بلاکچین (blockchain) فعلی اتریوم (Ethereum) به (Ethereum 2.0) ، کاربران باید دارایی اتر (ETH) خود را از بلاکچین (blockchain) قبلی به جدید انتقال دهند ، این امر می تواند خطراتی را برای کاربرانی که سعی دارند خودشان این کار را انجام دهند ایجاد کند ، هرچند احتمال دارد اکسچنج ها و سایر کاستدین ها در این فرآیند کمک کنند.”

 

استفاده از یک نهاد ارائه دهنده استیکینگ شخص ثالث می تواند یک راه حل باشد. با این حال ، هنگامی که کاربران در استخر استیکینگ مشارکت می کنند ، باید درک کنند که شخص دیگری ممکن است به بودجه آنها دسترسی پیدا کند. ویل مک کورمیک (Will McCormick)، مدیر ارتباطات اکسچنج کریپتوکارنسی اوکی کوین (OKCoin) ، با اشاره به این موضوع که کاربران نمی توانند با آن دارایی ها معامله کنند اما این فرآیند جنبه های مثبتی نیز دارد به کوین تلگراف گفت : این امر گزینه های دیگری را برای کسانی که به دنبال تعادل ریسک خود بین بازده مورد انتظار برای استیکینگ و بازده مورد انتظار معاملات هستند ، ارائه می دهد. با ارائه هر دو گزینه ، این فرآیند مجموعه گسترده ای از سرمایه گذاران / کاربران را جذب می کند.

 

هزینه ها می تواند بیش از سود باشد

حتی نوسانات به ظاهر ناچیز بازار ممکن است بر روی ارزش دارایی های قفل شده تأثیر بگذارد و پاداش های مورد انتظار را کاهش دهد. اتریوم (Ethereum) اظهار داشت كه پاداش استیکینگ ممكن است نزديك به ۱٫۵۶ درصد باشد كه با توجه به نوسانات ، مي تواند به جاي سود منجر به ضرر قابل توجهي شود.

 

همچنین این مورد نیز وجود دارد که نوسانات قیمت می تواند به نفع استیکر عمل کند ، اما به یاد داشته باشید که برای دریافت درآمد غیرفعال از طریق ذخیره اتر (ETH) ، کاربران باید سپرده خود را قفل کنند. باز کردن قفل ۱۸ ساعت طول می کشد ، و در صورتی که کاربران بسیاری خواستار بازدهی توکن ها باشند ، ممکن است این دوره طولانی تر شود ، همانطور که در برنامه پروژه نشان داده شده است. بر این اساس ، اگر قیمت اتر (ETH) کاهش یابد ، فروش فوری آن غیرممکن خواهد بود. بنابراین ، خطر از دست دادن بخشی از سرمایه و کل درآمدهای دریافتی از استیکینگ وجود دارد.

 

ماینرها

انتقال به الگوریتم اثبات سهام (PoS) ، رویکردهای مربوط به ماینینگ را تغییر خواهد داد ، به همین دلیل بیشتر ماینرها احتمالاً بازار را ترک خواهند کرد. با توجه به اینکه اتر (ETH) محبوب ترین کوین برای ماینینگ از خانه است ، این تاثیر چشمگیر خواهد بود.

 

در نتیجه ، ماینرهای اتریوم (ETH) یا باید اقدام به فروش تجهیزات خود کنند تا فرآیند استیکینگ را آغاز کنند و یا به شبکه های دیگر مهاجرت کنند که در پروتکل های خود برنامه تغییر اساسی ندارند. اما واقعیت این است که به احتمال زیاد فعالیت اکثر ماینرها متوقف خواهد شد و مابقی شرکت کنندگان در بازار شروع به قفل کردن دارایی های خود خواهند کرد.

 

تهدیدات

برخی از کاربران به دلیل آسیب پذیری احتمالی در کد ، در مورد خرابی های احتمالی در طی و بعد از بروزرسانی شبکه ، مانند تقسیم شبکه یا نقض امنیتی ابراز نگرانی کرده اند. با این حال ، توسعه دهندگان ادعا می کنند که هرگونه نگرانی در مورد دوگانگی ، عدم موفقیت برنامه های غیرمتمرکز یا شرکت کنندگانی که از انجام این انتقال امتناع می ورزند ، بی اساس است.

 

سازگاری اکوسیستم اتریوم (Ethereum) و تطبیق پذیری آن باعث می شود توکن های شبکه اصلی سوخته شوند و از طریق زنجیره به روز رسانی شده جایگزین موارد جدید شوند. ماهیت فنی این است که (DApps) همچنان به کار خود ادامه می دهد و تا زمانی که اقدام به انتقال به نسخه دوم نکنند ، هیچ تغییری را تجربه نخواهند کرد. با این حال ، این خطر وجود دارد که ممکن است بروزرسانی با شکست مواجه شود. به عنوان مثال ، کنستانتین کلادکو (Konstantin Kladko) ، یکی از توسعه دهندگان شبکه (SKALE) اظهار داشت:

 

“متأسفانه ، مشکلات مهمی در نحوه اجرای (ETH2) وجود دارد. با شروع استیکینگ ، این موضوع مشکل ساز خواهد شد ، زیرا ممکن است پول کافی برای راه اندازی شبکه وجود نداشته باشد. ”

 

وی همچنین اضافه کرد که راهی برای بازگشت انتقال وجود ندارد ، به این معنی که اعتبار سنج ها ممکن است ۵۰ درصد از پول خود را پس از انجام انتقال از دست بدهند. ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) همچنین در پاسخ به ادعای (Kladko) ، گفت كه استیکرها باید بدانند كه بر شرط انتقال موفقیت آمیز سرمایه گذاری می كنند و اینكه استیکرهای اولیه بازدهی متناسبی با این خطرات را دریافت می کنند.

 

با این وجود برخی از کارشناسان معتقدند که خطر تاخیر در بروزرسانی محتمل تر از خطر عدم موفقیت آن است. به عنوان مثال ، (Lanre Ige) ، محقق ۲۱Shares ، به کوین تلگراف گفت:

 

“بعید است تیم توسعه دهنده هسته اتریوم (Ethereum) یا اکوسیستم آن ، با توجه به اینکه به نظر می رسد مشکلات اساسی فنی برای راه اندازی اولیه (فاز ۰) حل شده ، نتوانند به روز رسانی شبکه را انجام دهند. خطر اصلی عدم به روزرسانی به موقع شبکه است. ”

 

مراقب کلاهبرداران و هکرها باشید

همانطور که بسیاری از حملات بلاکچین (blockchain) نشان می دهد، هرگونه آسیب پذیری در کد می تواند هکرها را جذب کند. گره های اعتبارسنجی پلتفرم های استیکینگ واقع در سرورهای شخص ثالث نیز می توانند در معرض خطر حملات هکرها قرار بگیرند. با توجه به اینکه هکرها از طریق تشخیص آسیب پذیری ها سالانه میلیون ها دلار از اکسچنج ها سرقت می کنند ، شرکت در برنامه های استیکینگ شخص ثالث ممکن است خطر خاصی را برای کاربران به همراه داشته باشد.

 

پائولو آردوینو (Paolo Ardoino)، مدیر ارشد بخش فناوری اکسچنج بیتفینکس (Bitfinex) ، اظهار داشت كه احتمالاً بلاکچین (Ethereum 2.0) توسط مهاجمان مورد بررسی قرار می گیرد. وی افزود: “این مهم است كه کاربران با احتیاط عمل كنند و وجوه خود را تنها در صورت اطمینان از سطح امنیت ارائه شده توسط بلاکچین (blockchain)، از (Ethereum 1.0) به (Ethereum 2.0) منتقل كنند.”

 

خطرات کاملاً واقعی هستند ، همانطور که در حال حاضر برخی پلتفرم ها بازدهی بیش از ۱۰۰ درصد را ارائه می دهند که در بهترین حالت غیر واقعی است. برخی دیگر ممکن است ادعا کنند دارایی کمتر از ۳۲ اتر (ETH) درخواست می کنند ، که خلاف پروتکل (Ethereum 2.0) است و مستلزم از بین رفتن کوین های منتقل شده است. جی هائو (Jay Hao) مدیر عامل اکسچنج اوککس (OKEx) ، با اظهارنظر در مورد خطرات امنیتی احتمالی ، به کوین تلگراف گفت که اتریوم ۲٫۰ حتی بعد از راه اندازی ، پروژه ای در دست اقدام خواهد بود و افزود:

 

“نسخه جدید اتریوم (ETH 2.0) با بالاترین سطح امنیت در حال طراحی است. بنابراین ، ممکن است چند سال طول بکشد تا (ETH 1.0) کاملاً ادغام شود ، زیرا یک پل دو طرفه بین دو زنجیره ممکن است موجب ایجاد آسیب پذیری شود و باعث شود هک شدن زنجیره ها راحت تر شود.  (ETH 2.0) دارای حداقل ۶۴ برابر ظرفیت (ETH 1.0) است ، و این میزان به مرور زمان افزایش می یابد. ”

 

مالیات های اضافی

سال گذشته ، انجمن کریپتو به گفتگو در مورد خطر این که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده اتریوم  (Ethereum) را به عنوان یک اوراق بهادار به رسمیت بشناسد ، پرداخت. این امر ممکن است بر آینده پروژه تأثیر منفی بگذارد ، همانطور که در خصوص پلتفرم بلاکچین (TON) شاهد آن بوده ایم. پس از تصمیم گیری (SEC) ، هر حکمی منجر به مراحل طولانی دادرسی خواهد شد که ناگزیر بر قیمت دارایی نیز تأثیر خواهد گذاشت.

 

حرکت حیاتی

روند به روزرسانی شبکه اتریوم (Ethereum) به زودی اما به آرامی به وقوع می پیوندد. مزایایی پس از اجرای آن وجود دارد و شبکه اتریوم (Ethereum) تغییرات بسیاری را تجربه خواهد کرد. اما همچنین خطراتی وجود دارد که اگر همه عوامل جدید و وضعیت بازار مورد بررسی قرار گیرند باز هم اجتناب ناپذیر است. این موضوع به کاربران بستگی دارد که تصمیم بگیرند به شبکه جدید وفادار بمانند یا به دنبال کسب سود در شبکه دیگری باشند.

 

هائو طی گفتگو با کوین تلگراف گفت: فارغ از خطرات احتمالی ، اتریوم ۲٫۰ یک بخش اساسی در توسعه شبکه ایفا می کند که برای کل صنعت بسیار حیاتی است:

 

وی گفت: “با توجه به بحران اقتصادی فعلی و نقص های بسیار آشکار سیستم مالی سنتی ، کریپتوکارنسی و دیفای (DeFi) از اهمیت بالایی برخوردارند. با این حال ، اگر این فضا همچنان کاربرپسند نباشد و تراکنش های بسیار موجب تراکم بلاکچین (blockchain) ها شوند ، امکان همراهی با این روند وجود ندارد. ”

 

ترجمه شده توسط دلاریپتو

No views yet

دیدگاه بگذارید

avatar


    | 4,236,300,192 تومان

    | 4,312,943,781 تومان

    | 214,185,024 تومان

    | 218,060,082 تومان

    | 37,252 تومان

    | 37,926 تومان

    | 5,858,080 تومان

    | 5,964,065 تومان

    | 12,850.08 تومان

    | 13,082.57 تومان

    | 7,216,960 تومان

    | 7,347,530 تومان

    | 60,800 تومان

    | 61,500 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر