تغییراتی در پویایی بازار بیت کوین (Bitcoin) پس از رویداد هالوینگ

۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | 0 نظر | لینک کوتاه | اخبار بیت کوین, اخبار و مقالات ارز دیجیتال

به نظر می رسد یک ماه پس از هالوینگ بیت کوین (Bitcoin) ، چندین فاکتور کلیدی به تغییر اساسی در بازار بیت کوین (BTC) و رفتار سرمایه گذاران اشاره دارند.

 

یک ماه از هالوینگ پاداش بیت کوین (BTC) در سال ۲۰۲۰ می گذرد و از آن زمان تاکنون اتفاقات زیادی برای این دارایی برتر رخ داده است. از تغییر در رفتار سرمایه گذاران و معامله گران گرفته تا رشد نمایی در علاقه سرمایه گذاران نهادی ، به نظر می رسد که هالوینگ موجب اغاز یک شرایط جدید برای همه شرکت کنندگان در بازار بیت کوین (Bitcoin) شده است.

 

اگرچه جهش قیمتی که همگی انتظار داشتند بلافاصله پس از هالوینگ اتفاق بیفتد مشاهده نشد ، اما چند عامل مهم وجود دارد که نشانگر شروع تغییراتی است که ممکن است دائمی باشند ، و برخی از آنها حتی ممکن است در آینده بیت کوین (Bitcoin) به عنوان یک کلاس دارایی جدید بسیار تاثیرگذار باشند.

 

در حقیقت ، برخی معتقدند که سال ۲۰۲۰ از نظر قیمت و جایگاه ، سال خوبی برای بیت کوین (Bitcoin) خواهد بود. در گزارش اخیر بلومبرگ پیش بینی شده است که بیت کوین (Bitcoin) حتی از رکورد قیمتی خود در سال ۲۰۱۷ نیز بهتر عمل می کند و احتمال دارد به ۲۸۰۰۰ دلار برسد. به تازگی ، سیمون دیدک (Simon Dedic) ، یکی از موسسین شرکت تجزیه و تحلیل کریپتوکارنسی به نام بلاکفایر (Blockfyre) گفت در صورت آغاز روند صعودی ، هدف قیمتی ۱۵۰،۰۰۰ دلاری محتمل به نظر می رسد.

 

علاقه سرمایه گذاران نهادی

اگرچه در ابتدای سال ۲۰۲۰ کاهش قابل توجهی در بازار مشتقات قانونگذاری شده بیت کوین (Bitcoin) در بورس کالای شیکاگو مشاهده شد ، اما به نظر می رسد که این روند پس از هالوینگ کاملاً برعکس شده است ، اندکی پس از وقوع این رویداد ، پائول تودور جونز (Paul Tudor Jones) ، مدیر صندوق پوشش ریسک ، از روند فعلی بیت کوین (Bitcoin) تمجید کرد و اظهار داشت: وقتی صحبت از ذخیره ارزش در میان باشد، بیت کوین (Bitcoin) سریع‌ترین اسب بازار خواهد بود و اگر مجبور به شرط بندی شوم ، بیت کوین (Bitcoin) را انتخاب می کنم. ”

 

داده های (Skew) نشان می دهد که بازار مشتقات بیت کوین (Bitcoin) در (CME) کمی بعد از هالوینگ شروع به ثبت رکوردهای جدیدی کرده است. این روند در طول ماه می ادامه یافت. براساس بررسی های انجام شده از سوی (Cryptobest May) ، معاملات مشتقات بیت کوین (Bitcoin) در (CME) به میزان ۵۹ درصد افزایش یافته و به ۷٫۲ میلیارد دلار رسیده است. در این گزارش آمده است:

 

“حجم کل معاملات آپشن (CME) به ۵۹۸۶ قرارداد معامله شده در ماه می رسید. این رقم ۱۶ برابر میزان حجم ماه آوریل است. حجم معاملات آتی (CME) نیز از ماه آوریل بهبود یافته است و ۳۶ درصد (تعداد قراردادها) افزایش یافته تا به ۱۶۶،۰۰۰ در ماه می برسد. ”

 

به دنبال خبر صندوق سرمایه گذاری بیت کوین (Bitcoin) به نام (۳iQ) که تقریبا یک ماه قبل از هالوینگ وارد فهرست بورس اوراق بهادار تورنتو شده ، گری اسکیل (Grayscale) فاش کرد که صندوق های دارایی دیجیتال آنها در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است ، و این نشان می دهد که علاقه سرمایه گزاران نهادی همچنان رو به افزایش است.

 

در تاریخ ۱۰ ژوئن ، (ETC Group) مستقر در لندن لیست نخستین محصول کریپتوی معامله شده در اکسچنج دیجیتال (Xetra) آلمان را اعلام کرد و گزارش جدیدی که توسط (Fidelity) منتشر شده است ، نشان می دهد که بیش از یک سوم سرمایه گذاران نهادی در سطح جهانی بر دارایی های دیجیتالی مانند بیت کوین (Bitcoin) سرمایه گذاری کرده اند و ۸۰ درصد از کل این سرمایه گذاران ، به این دارایی تا حدی علاقه مند هستند. کوین تلگراف از جاناتان هابز (Jonathan Hobbs) ، مدیر عامل صندوق پوششی دارایی های دیجیتال (Ecstatus Capital) ، نظرش را در مورد دلیل منطقی علاقه اخیر سرمایه گذاران نهادی به بیت کوین (BTC) پرسید. هابز اظهار داشت:

 

“برنامه خرید اوراق قرضه از سوی فدرال رزرو از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ موجب افزایش ترازنامه آن به حدود ۶ تریلیون دلار شده است ، و حدود نیمی از آن ناشی از چهارمین دوره طرح تسهیل کمی در اوایل سال جاری است. در نتیجه ، سرمایه گذاران بیشتری بیت کوین (Bitcoin) را به عنوان یک دارایی پوشش ریسک بالقوه در برابر تورم در نظر می گیرند. قطعاً هالوینگ بیت کوین (Bitcoin) در این روایت نقش داشته است. نهادها نیز بیت کوین (Bitcoin) را به عنوان یک دارایی غیر همبسته با نسبت ریسک به پاداش (risk to reward) خوب می بینند. ”

 

جدا شدن از بازارهای سنتی

همبستگی با بازارهای سنتی ، چه بازار سهام و چه طلا ، یکی از مهمترین مباحث موجود در دنیای بیت کوین (Bitcoin) بوده و موضوعی است که قبل از هالوینگ و پس از سقوط پنجشنبه سیاه در تاریخ ۱۲ مارس بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که برخی به همبستگی بیت کوین (Bitcoin) و بازار سهام به عنوان عاملی مهم برای سنجش “طلای دیجیتالی” اشاره می کنند ، شایان ذکر است که همه بازارها با وجود بحران کرونا ویروس شاهد همبستگی نسبی بوده اند.

 

در حالی که همبستگی بین بیت کوین (Bitcoin) و بازار سهام همچنان باقی مانده است و همبستگی بیت کوین (Bitcoin) با (S&P 500) از ژانویه ۲۰۱۱ به بالاترین حد خود رسیده است ، داده ها حاکی از آن است که رابطه بین بازارهای اصلی و بیت کوین (Bitcoin) درست قبل و بعد از هر رویداد هالوینگ تغییر می کند ، این بدان معنی است که سرمایه گذاران ممکن است همچنان به جداسازی این دارایی از بازار سهام در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ باور داشته باشند ، به خصوص که اثرات همه گیری ویروس رفته رفته کاهش می یابد.

 

در حقیقت ، بیت کوین (Bitcoin) در سه ماهه دوم سال نسبت به بازار سهام بهترعمل کرده و بازدهی بیش از ۵۰ درصدی را ارائه داده است. طبق گفته مت دی‌سوزا (Matt D’Souza) ، مدیر عامل شرکت (Blockware Solutions) و مدیر صندوق پوشش ریسک ، این همبستگی ممکن است با بالغ شدن بیت کوین (Bitcoin) به عنوان یک کلاس دارایی ، مجددا مشاهده شود. وی اظهار داشت :

 

“من فکر می کنم هرچه موسسات بیشتری در این روند مشارکت داشته باشند ، همبستگی بیت کوین (Bitcoin) با سایر دارایی ها بیشتر می شود. وقتی همان افراد شروع به سرمایه گذاری بر این دارایی ها کنند یا به دارایی های مشابهی دسترسی پیدا کنند ، همبستگی افزایش می یابد. ”

 

رشد بازار مشتقات

در حالی که علاقه سرمایه گذاران نهادی و ارتباط با بازارهای سنتی می تواند به عنوان چشم اندازی از آنچه پس از سومین هالوینگ در انتظار بیت کوین (Bitcoin) است دیده شود ، بازار قانونگذاری نشده همچنان بر بیت کوین (BTC) ، به ویژه بازار مشتقات ، که رشد قابل توجهی از نظر حجم معاملات داشته است تسلط دارد. اگرچه حجم رو به افزایش است ، به نظر نمی رسد که داده های بازار به مسیر قیمتی شفافی پس از روند نزولی قبل از هالوینگ اشاره کنند.

 

طبق گزارش (CryptoComp) ، معاملات مشتقات جهانی در ماه می ۳۲ درصد افزایش یافته و به اوج تاریخی ۶۰۲ میلیارد دلار رسیده است. تقریباً مانند ماه های گذشته ، معاملات آپشن همچنان شاهد افزایش تقاضا هستند ، به طوری که حجم معاملات آپشن اکسچنج دریبیت (Deribit) در ماه می با افزایش ۱۰۹ درصدی به ۳٫۰۶ میلیارد دلار رسیده است.

 

از آنجا که بازار مشتقات در حال رشد است ، به نظر می رسد برخی نگران هستند که موقعیت هایی با اهرم بسیار شدید که موجب فشار خرید می شوند ، نوسانات غیرضروری را ایجاد کنند ، در این صورت افت شدید قیمت باعث می شود موقعیت ها لیکوئید شوند و قیمت کاهش یابد ، سناریویی که در سقوط ۱۲ مارس شاهد آن بوده ایم.

 

نگرانی ها مبنی بر اینکه علاقه رو به رشد به بازار مشتقات بیت کوین (Bitcoin) منجر به یک بازار ناسالم می شود در همین نقطه متوقف نمی شود. سو ژو (Su Zhu) ، مدیرعامل (Three Arrows Capital) ، اخیراً اظهار داشت که الگوی هایی مانند نمونه مشاهده شده در تاریخ ۱ ژوئن که به دلیل شباهت با شخصیت کارتونی بارت سیمپسون ، الگوی “بارت سیمپسون” لقب گرفته اند ، به دلیل افزایش حجم و علاقه در اکسچنج های مشتقات بیت کوین (Bitcoin) منجر به دستکاری قیمت می شوند :

 

“من به این موضوع باور دارم که اکثر بیت کوین (Bitcoin) ها از این اکسچنج ها […] برداشت می شوند در معاملات استفاده نمی شوند ، بنابراین مبلغ بسیار کمی از بیت کوین (Bitcoin) های موجود بر حرکت قیمت تاثیر می گذارند.”

الگوی “بارت سیمپسون” بیت کوین (BTC)

 

شاخص های زنجیره ای

در حقیقت ، شاخص های زنجیره ای نشان داده اند که این الگوها به انتقال میزان زیادی از دارایی ها به بایننس (Binance) و بیتمکس (BitMex) توسط چندین نهنگ بازار مرتبط هستند. مدیر عامل شرکت (CryptoQuant) ، کی یانگ جو (Ki Young Ju) اظهار داشت: “چندین جریان ورودی بیت کوین (BTC) قابل توجه از بایننس و بیتمکس، چند ساعت قبل از سقوط قیمت مشاهده شده است.”

 

در حالی که جریان های ورودی عظیم به اکسچنج های مشتقات و موقعیتهای لیکویید شده در اکسچنج های ذکر شده موجب نگرانی در خصوص قیمت بیت کوین (Bitcoin) می شود ، شاخص های زنجیره ای همچنین سیگنال صعودی دیگری را در خصوص این دارایی دیجیتال نشان می دهند. سرمایه گذاران در حال انتقال میزان چشمگیری از بیت کوین (Bitcoin) های خود از اکسچنج ها هستند ، عاملی که در گذشته تاثیر مثبتی بر حرکت قیمت بیت کوین (BTC) داشته است.

 

در هفته پس از پایان هالوینگ ، ذخایر موجود در ۱۷ اکسچنج اصلی به طور کلی شامل ۱٫۱۸ میلیون بیت کوین (BTC) ، کمترین میزان از نوامبر سال ۲۰۱۸ بوده است ، به این معنی که سرمایه گذاران قصد دارند دارایی بیت کوین (BTC) خود را برای مدتی نگه دارند. در ۸ ژوئن ، ۲۷۰۰۰ بیت کوین (BTC) دیگر از مبلغی که واریز شده بود از اکسچنج ها خارج شد. آخرین باری که چنین خروجی قابل توجهی مشاهده شد ، بیت کوین (Bitcoin) صعود ۸۸ درصدی را تجربه کرد.

 

استیبل کوین ها

بر اساس گزارش (Stablecoin Index) ، روز بعد از هالوینگ ، استیبل کوین تتر (Tether (USDT با پشتیبانی دلار ایالات متحده ، از ایکس آر پی (XRP) به عنوان سومین کریپتوکارنسی برتر بر اساس ارزش بازار پیشی گرفت. رشد تتر (USDT) ناشی از روند آن قبل از رویداد هالوینگ است ، و هنوز هم ۹۸ درصد از حجم معاملات بیت کوین (BTC) به استیبل کوین را تشکیل می دهد.

 

تحقیقات نشان داده است که بین صدور تتر (USDT) و قیمت بیت کوین (Bitcoin) رابطه مثبتی وجود دارد و اگرچه حجم معاملات این استیبل کوین در ماه آوریل و می کاهش یافته است ، اما طبق گفته (CryptoComp) ، رشد میزان صدور تتر (USDT) هنوز چشم انداز مثبتی در کوتاه مدت و میان مدت در نظر گرفته می شود. برایان کوینلیوان (Brian Quinlivan) ، مدیر بخش بازاریابی و رسانه های اجتماعی در شرکت ارائه دهنده داده های کریپتوکارنسی (Santiment) ، اخیراً به کوین تلگراف گفت:

 

وقتی مردم از تتر (USDT) استفاده نمی کنند ، اغلب از بیت کوین (Bitcoin) به عنوان جایگزین استفاده می کنند و نکته جالب توجه این است که قیمت تتر (USDT) اغلب چند ساعت یا چند روز قبل از واکنش قیمت بیت کوین (BTC) دچار نوسان می شود. بنابراین نظارت بر این شاخص می تواند با کشف به موقع نوسان ناگهانی ، بسیار مفید واقع شود. ”

 

راه پیش رو

اگرچه تنها یک ماه از هالوینگ بیت کوین (Bitcoin) گذشته است ، اما به نظر می رسد با افزایش علاقه سرمایه گذاران نهادی در کنار حجم کلی بازار مشتقات ، بیت کوین (Bitcoin) تغییراتی را تجربه می کند. یک هفته پس از این رویداد ، داده های شرکت (TIE) نشان می دهد احساسات صعودی در خصوص بیت کوین (Bitcoin) به بالاترین میزان نسبت به سال ۲۰۱۷ رسیده است.

 

چندین عامل نشان دهنده سیگنال صعودی برای بیت کوین (Bitcoin) هستند ، اما بی ثباتی و دستکاری در بازار همچنان یک چالش بزرگ محسوب می شود ، به خصوص که سرمایه گذاران برجسته تری به این بازار پیوسته اند. تغییر در نحوه نگاه سرمایه گذاران و معامله گران به بیت کوین (Bitcoin) ، در بلند مدت و میان مدت بر عملکرد قیمت بیت کوین (BTC) تأثیر خواهد داشت زیرا بیشتر افراد تصمیم می گیرند دارایی خود را نگه دارند و استیبل کوین ها را به عنوان ابزاری برای ورود به صنعت کریپتو بدست آورند. جداشدن از بازارهای سنتی نیز ممکن است تحولات جدیدی را برای بیت کوین (Bitcoin) به عنوان یک دارایی جدید به ارمغان آورد ، اگرچه این وضعیت ممکن است تغییر کند زیرا در نهایت سرمایه گذاران تصمیم می گیرند این دارایی دیجیتال در کدام دسته قرار گیرد.

 

ترجمه شده توسط دلاریپتو

No views yet

دیدگاه بگذارید

avatar


    | 4,280,478,840 تومان

    | 4,377,762,450 تومان

    | 204,349,860 تومان

    | 208,994,175 تومان

    | 32,987 تومان

    | 33,737 تومان

    | 5,363,160 تومان

    | 5,485,050 تومان

    | 10,077.54 تومان

    | 10,306.58 تومان

    | 7,834,200 تومان

    | 8,012,250 تومان

    | 66,000 تومان

    | 67,500 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر