استیکینگ (Staking) در اتریوم دو (Ethereum 2.0)

۳ خرداد ۱۳۹۹ | 0 نظر | لینک کوتاه | اخبار اتریوم, اخبار و مقالات ارز دیجیتال, مفاهیم پایه

استیکینگ (Staking) اتریوم دو (Ethereum 2.0) چیست؟

به روند مشارکت در شبکه از طریق نگهداری مقدار مشخصی اتر (ETH) و دریافت پاداش در ازای آن استیکینگ گفته می شود.

 

فرایند استیکینگ شامل قفل کردن مقدار کریپتوکارنسی تعیین شده در یک کیف پول در ازای دریافت پاداش جهت مشارکت در عملکرد یک بلاکچین (blockchain) است. از لحاظ تئوری ، هر کسی می تواند در استیکینگ هرگونه بلاکچینی (blockchain) که از الگوریتم اجماع اثبات سهام (Proof-of-stake) استفاده می کند مشارکت داشته باشد. اثبات سهام متغیرهای مختلفی دارد که به افراد امکان می دهد تا در فرآیند استیکینگ مشارکت کنند.

 

تیم توسعه دهنده هسته اتریوم (Ethereum) هم اکنون در حال کار بر روی یک بروزرسانی قابل توجه است که اتریوم دو (ETH 2.0) نامیده می شود. این بروزرسانی شامل مهندسی مجدد کل پلتفرم اتریوم (Ethereum) و در واقع راه اندازی یک نسخه جدید و مقیاس پذیرتر می باشد. اجرای این برنامه قرار است در تابستان سال ۲۰۲۰ آغاز شود و به احتمال زیاد تا یک یا دو سال تا زمان کامل شدن هر سه مرحله اجرا خواهد شد. بخشی از روند اجرای (ETH 2.0) شامل انتقال اتریوم (Ethereum) از الگوریتم اثبات کار (proof-of-work) به اجماع اثبات سهام (proof-of-stake) است.

 

اثبات سهام (proof-of-stake) چیست؟

اثبات سهام (proof-of-stake) یا (PoS) ، مکانیزم اجماعی است که توسط برخی از بلاکچین (blockchain) ها استفاده می شود.

 

اثبات سهام (PoS) به کسانی که دارای توکن های شبکه می باشند حق کسب پاداش برای اعتبارسنجی بلاک را می دهد. این امر برخلاف اثبات کار یا (PoW) ، مدل اجماع مورد استفاده شبکه بیت کوین (BTC) است.  (PoW) حق تأیید بلاک را به کسانی که بیشترین میزان قدرت محاسباتی را ارائه می دهند اختصاص می دهد.

 

هنگامی که تاییدکننده (validator ) موافقت می کند که توکن های خود را استیک کند ، استیک قفل می شود. در بسیاری از موارد ، اگر فرد تاییدکننده از عمد یا غیرعمد به نفع شبکه عمل نکند ، همه یا جزئی از استیک آن برداشته می شود.

 

در اصل ، هر کسی می تواند توکن ها را استیک کند. اما در حقیقت ، از پروتکلی برای تعیین این که کدام یک از شرکت کنندگان برای تأیید اعتبار بلاک ها و کسب پاداش استیکینگ انتخاب شوند مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً حق اعتبار بخشیدن به بلاک و کسب پاداش ، براساس ارزش متناسب استیک تعیین می شود. بنابراین ، کسی که ۱٪ از ارزش کل را استیک می کند ، ۱٪ از کل بلاک ها را تأیید می کند. اما مدت زمان قفل شدن استیک نیز ممکن است در پروتکل انتخاب تاثیر داشته باشد.

 

چرا (Ethereum 2.0)از الگوریتم  اثبات سهام (PoS) استفاده می کند؟

اتریوم (Ethereum) به دنبال تمرکززدایی و سرعت بخشیدن به شبکه است.

 

اتریوم (Ethereum) تاکنون از اجماع اثبات کار استفاده کرده است. با این حال ، یکی از دلایل حرکت به سمت اثبات سهام این است که معمولاً بسیار کارآمدتر از اثبات کار عمل می کند.

 

توسعه دهندگان اصلی اتریوم (Ethereum) به شدت طرفدار تمرکززدایی هستند که دلیل دیگری برای انتقال به (PoS) است. در طول سال های اخیر ، ماینینگ بزرگترین کریپتوکارنسی ها ، از جمله بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) ، به دلیل رقابت برای توسعه سریع تر و پیشرفته تر سخت افزارهای ماینینگ ، به تعدادی از استخرهای بزرگ ماینینگ وابسته شده است.

 

در مقابل ، هر کسی می تواند بدون نیاز به سخت افزار تخصصی به عنوان یک اعتبار سنج (PoS) فعالیت کند. بنابراین ، تئوری موجود این است که بلاکچین (blockchain) های (PoS) به دلیل موانع محدود برای ورود ، شانس بهتری برای تمرکززدایی دارند. (ETH 2.0) همچنین شامل اجرای شاردینگ (sharding) است ، یک روش پارتیشن بندی که با هدف افزایش سرعت توان عملیاتی و بهبود عملکرد انجام می شود.

 

 

فرآیند استیکینگ (staking) در اتریوم دو (Ethereum 2.0) به چه صورت است؟

درست مانند بسیاری از پلتفرم های دیگر ، قفل کنید ، بارگیری کنید و صبر کنید.

 

استیکینگ در (Ethereum 2.0) بسیار ساده خواهد بود. حداقل ۳۲ اتریوم (Ethereum) برای شرکت در استیکینگ لازم است و اعتبارسنج ها باید گره اعتبار سنجی را اجرا کنند. همانطور که قبلاً نیز اشاره شد ، این اقدام نیازی به ماشین آلات تخصصی ندارد و می تواند از طریق رایانه یا لپ تاپ غیرحرفه ای انجام شود. با این حال ، انتظار می رود اعتبارسنج ها به طور مداوم آنلاین باشند.

 

پیش بینی می شود نرخ بازدهی اتریوم (ETH) در حدود ۴ تا ۱۰ درصد باشد. برنامه ای به نام اسلشینگ (slashing) با برداشت بخشی از استیک تاییدکنندگان آنها را مجبور به ترک شبکه خواهد کرد. این فرآیند ، تایید کنندگان با اهداف خرابکارانه را هدف قرار داده است.

 

مقایسه (Ethereum 2.0) با دیگر پلتفرم های اثبات سهام (PoS)

چندین بلاکچین (blockchain) بزرگ دیگر نیز هم اکنون در حال اجرای اجماع اثبات سهام هستند ، از جمله تزوس (Tezos) ، الگوراند (Algorand) و (Qtum) .

 

تزوس (Tezos) با استفاده از الگوریتم اثبات سهام سیال “Liquid Proof-of-Stake” برنامه استیکینگ را اجرا می کند ، ترکیبی بین (PoS) خالص و ویژگی اثبات سهام نمایندگی شده یا (DPoS) . اعتبارسنجی بلاک های شبکه تزوس (Tezos) به بیکینگ “baking” معروف است. هرکسی که توکن تزوس Tezos (XTZ) را در اختیار داشته باشد می تواند توکن های خود را به یک تاییدکننده واگذار کند تا از طرف آنها “بیک” شود. با این حال، صاحب اصلی توکن ها را در کیف پول خود نگهداری می کند. هر کسی با در اختیار داشتن ۸۰۰۰ یا بیشتر توکن تزوس (XTZ) به نام “رول” و یک گره اعتبار سنج می تواند به عنوان بیکر در این فرآیند مشارکت کند. نرخ بازده برای استیکینگ تزوس (Tezos) در حال حاضر حدود ۷ درصد است.

 

الگوراند (Algorand) یک پروتکل اجماع با عنوان اثبات سهام خالص (pure proof-of-stake) را اجرا می کند و از سیستمی به نام “secret self-selection” برای انتخاب سهامداران استفاده می کند که اعتبار هر بلاک را تأیید می کنند. آنچه که الگوراند را متفاوت می کند این است که همه دارندگان توکن های الگو (Algo) صرفاً برای نگهداری توکن هایشان پاداش می گیرند ، صرف نظر از اینکه آیا تصمیم به مشارکت در برنامه (PoS) یا تأیید اعتبار را دارند یا خیر. بنابراین ، برای کسب پاداش الگوراند حداقل میزان استیکی وجود ندارد. نرخ بازده فعلی برای نگهداری توکن های الگوراند حدود ۵ درصد است.

 

به همین ترتیب ، (Qtum) نیز با اجماع (PoS) خالص اجرا می شود و هر کسی حتی با مقدار محدودی از توکن های (Qtum) نیز می تواند یک تاییدکننده باشد و برای دریافت پاداش های بلاک رقابت کند. این پروژه یک برنامه مخصوص را اضافه کرده است که این امکان را برای کاربران روزمره آسانتر می کند تا در برنامه استیکینگ آن مشارکت کنند و همچنین یک گزینه خط فرمان برای کاربران حرفه ای نیز وجود دارد.  (Qtum) بازدهی حدود ۷ درصد در سال را فراهم می کند. حداقلی برای استیک وجود ندارد ، اما نگه داشتن توکن های بیشتر شانس انتخاب برای تایید و پردازش معاملات در شبکه را افزایش می دهد.

 

بلاکچین (blockchain) های بسیار دیگری نیز برنامه های استیکینگ را اجرا می کنند از جمله (EOS) ، (Cosmos) و موارد دیگر. بسیاری از این بلاکچین ها انواع مختلفی از اجماع استاندارد (PoS) مانند (DPoS) را اجرا می کنند.

 

استخر استیکینگ (staking pool) چیست؟

استخرهای استیکینگ شامل افراد متعددی است که برای مشارکت در فرآیند استیکینگ به عنوان یک تاییدکننده واحد جمع می شوند.

 

استخرهای استیکینگ توسط اپراتور استخر اداره می شوند. به عنوان مثال ، اکسچنج هایی مانند بایننس (Binance) ، کریپتو دات کام (Crypto.com) و کراکن (Kraken) برنامه استخر استیکینگ را اجرا می کنند که در آن اکسچنج وجوه کاربران را در یک کیف پول که برای استیکینگ استفاده می شود  نگهداری می کند . فرصت هایی برای مشارکت در استخرهای استیکینگ نیز وجود دارد که با وجود کاربرانی که توکن ها را در کیف پول شخصی خود ، حتی در کیف پول های سرد نگهداری میکنند ، اجرا می شود.

 

مزیت استخرهای استیکینگ این است که به کاربران این امکان را می دهند تا دارایی کریپتوی خود را جمع آوری کنند و شانس بیشتری برای انتخاب به عنوان تاییدکننده و کسب پاداش استیکینگ داشته باشند. از طرف دیگر ، پاداش ها بین همه مشارکت کنندگان در استخر پخش می شود ، بنابراین پاداش نسبتاً کمتری به دست می آورند.

 

استخر استیکینگ نیز انتخاب خوبی برای کسب درآمد منفعل از طریق استیکینگ و بدون نیاز به دانش فنی برای راه اندازی یک گره اعتبار سنجی در شبکه است. مزیت دیگر آن این است که هیچ توکنی نباید برای مدت زمان مشخصی قفل شود ، اقدامی که در بسیاری از برنامه های استیکینگ برای تاییدکننده لازم است.

 

ریسک ها و مزایای استیکینگ

درآمد منفعل در مقابل آسیب پذیری در برابر تغییرات بازار.

 

بدیهی ترین مزیت استیکینگ فرصتی برای درآمدزایی از طریق نگهداری دارایی کریپتو است. استیکینگ همچنین فرصتی را برای حضور فعال در پروژه های مورد علاقه شما ایجاد می کند.

 

با این حال طی فرآیند استیکینگ ، کاربران دارایی کریپتوکارنسی خود را برای یک دوره مشخص قفل می کنند. این بدان معنی است که اگر یک سقوط ناگهانی در بازار رخ دهد ، آنها قادر نخواهند بود تا دارایی خود را از برنامه استیکینگ خارج کنند و برای اینکه ضرر نکنند اقدام به فروش دارایی کنند.

 

حتی در صورت روند نزولی بازار ، ممکن است ارزش پاداش ، کاهش ارزش کریپتو را پوشش ندهد. افراد باید بدانند با مشارکت در یک استخر استیکینگ ، ممکن است شخص دیگری از کریپتوکارنسی های آنها نگهداری کند و این امر ریسک هایی را به همراه دارد. در راستای توصیه های کلی برای کاربران کریپتو ، کلیه کلیدهای خصوصی باید در امنیت کامل نگهداری شده و هرگز با افراد یا نهاد دیگری به اشتراک گذاشته نشوند.

 

ترجمه شده توسط دلاریپتو

No views yet

دیدگاه بگذارید

avatar


    | 4,114,767,360 تومان

    | 4,208,284,800 تومان

    | 199,904,100 تومان

    | 204,447,375 تومان

    | 32,584 تومان

    | 33,325 تومان

    | 5,334,780 تومان

    | 5,456,025 تومان

    | 9,715.20 تومان

    | 9,936.00 تومان

    | 7,834,200 تومان

    | 8,012,250 تومان

    | 66,000 تومان

    | 67,500 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر