لایتنینگ نتورک Lightning Network چیست و چگونه کار میکند؟

۶ مرداد ۱۳۹۸ | 0 نظر | لینک کوتاه | اخبار بیت کوین, اخبار و مقالات ارز دیجیتال

هنگامی که بیت کوین Bitcoin برای اولین بار توسط Satoshi Nakamoto در سال ۲۰۰۸ پیشنهاد شد، اولین نظر عمومی در مورد این سیستم توسط جJames A. Donald حاوی متن زیر بود: “آنطور که من متوجه طرح شما شده ام، به نظر نمی رسد که اندازه مقیاس آن کافی باشد.” ده سال بعد، مقیاس پذیری هنوز هم بزرگترین مشکل برای بیت کوین Bitcoin و همچنین دیگر سیستم های کریپتوکارنسی cryptocurrency سرشناس است.

مقیاس پذیری بیت کوین دقیقا به چه معناست؟

بیت کوین Bitcoin از ابتدا تنها قادر به پردازش حدود ۷ معامله در ثانیه بوده است. در حالیکه این مقدار در ابتدا کافی بوده، ولی چندین سال است که سیستم دچار تراکم بسیار شده است. به عنوان یک نتیجه،  پردازش معاملات زمانبر و هزینه های معامله بسیار زیاد است.

اگر بیت کوین Bitcoin همیشه یک جایگزین کامل برای سیستم های پرداخت موجود در حال حاضر باشد، قطعا باید بتواند با آنها رقابت کند. در حال حاضر، نزدیک به رقابت با آنها هم نیست. برای درک اهمیت این وضعیت، به سادگی ۷ معامله در ثانیه بیت کوین Bitcoin را با میانگین ۲۴،۰۰۰ ویزا Visa و حداکثر ظرفیت آن که حدود ۵۰۰۰۰ معاملات در ثانیه میباشد مقایسه کنید.

تراکنش های بیت کوین

در طول سالها، انجمن بیت کوین Bitcoin پیشنهادهای مختلفی در مورد چگونگی بهبود مقیاس پذیری بیت کوین Bitcoin ارائه کرد، اما هنوز به توافق نرسیده است. به همین دلیل است که ما در حال حاضر چندین شبکه مشابه بیت کوین Bitcoin داریم که از نسخه اصلی نشات گرفته اند. با این حال، یک راه حل پیشنهادی در حال آزمایش است که ممکن است مفید باشد. این راه حل لایتنینگ نتورک Lightning Network نام دارد.

لایتنینگ نتورک Lightning Network چیست؟

در بعضی از مراحل تاریخ، ارسال تلگراف سریعترین و کارآمدترین راه ارتباط از راه دور بود. برای انجام این کار باید به دفتر پست محلی میرفتید، فرم را پر میکردید و برای ارسال پیام بر اساس تعداد نامه های موجود در آن مبلغی پرداخت میکردید. سپس، پیام به تلگراف به نزدیکترین دفتر تلگراف برای انتقال به مقصد ارسال میشد و یک پستچی تلگراف را به مقصد ارسال می کرد.

اساسا بسیاری از افراد در ارسال یک پیام کوتاه ساده دخیلند و شما مجبور هستید برای ارسال آن مبلغی را پرداخت کنید. این تقریبا وضعیت فعلی شبکه بیت کوین Bitcoin است. لایتنینگ نتورک  Lightning Network اساسا مانند فردی است که شما در این وضعیت می خواهید با شماره گیری سریع با او تماس داشته باشید: فقط باید دکمه ۱ را فشار دهید و گوشی دوست شما در حال زنگ زدن می باشد.

اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، ایده ی پشت لایتنینگ نتورک بیت کوین Bitcoin Lightning Network ممکن است چیزی شبیه به این را بیان کند: ما واقعا نیازی به نگه داشتن تک تک رکوردهای معاملات در بلاکچین blockchain نداریم.

در عوض، لایتنینگ نتورک Lightning Network یک لایه دیگر را به بلاکچین بیت کوین Bitcoin’s blockchain اضافه می کند و کاربران را قادر می سازد کانال های پرداخت را بین هر دو طرف در این لایه اضافی ایجاد کنند. این کانال ها می توانند تا زمانی که مورد نیاز هستند وجود داشته باشند و چون بین دو نفر تنظیم می شوند، معاملات بلافاصله و بدون نباز به صرف زمین زیاد انجام میشوند و دارای هزینه ی بسیار پایین یا حتی بدون هزینه خواهند بود.

لایتنینگ نتورک Lightning Network چگونه کار می کند؟

دنی و جان رادر نظ بگیرید. آنها ممکن است با هم کار کنند، ممکن است از بستگان هم باشند؛ نکته این است که آنها باید هر از گاهی برای یکدیگر مبلغ پولی را سریع و با حداقل هزینه ارسال کنند . بنابراین، آنها یک کانال در لایتنینگ نتورک Lightning Network راه اندازی می کنند.

پیش از هر چیزی، آنها باید یک کیف پول چند منظوره ایجاد کنند ،که یک کیف پول است که هر دوی آنها می توانند با کلید شخصی مربوط به خود به آن دسترسی داشته باشند. سپس، هر دو آنها مقدار مشخصی از بیت کوین Bitcion (برای مثال نفری ۳ بیت کوین BTC ) را درون کیف پول قرار میدهند .

از آن به بعد، آنها می توانند معاملات نامحدودی بین یکدیگر انجام دهند. اساسا، این معاملات، توزیع مجدد از وجوه ذخیره شده در کیف پول مشترک میباشند. به عنوان مثال، اگر دنی بخواهد ۱ بیت کوین BTC به جان بفرستد، او باید حق مالکیت این مبلغ را به او انتقال دهد. سپس، هر دو آن ها کلید شخصی خود را برای امضای یک ترازنامه به روز رسانی می کنند.

کیف پول چند امضایی بیت کوین

توزیع واقعی بودجه زمانی اتفاق می افتد که کانال بسته شود. الگوریتم از آخرین تابلوی امضا شده برای تعیین اینکه کدام یک از آنها چه چیزی دریافت کرده اند، استفاده می کند. اگر دنی و جان تصمیم به بستن کانال پس آن معامله داشتیه باشند، دنی  ۲ بیت کوین BTC و جان ۴ بیت کوین BTC دریافت خواهد کرد.

تنها پس از اینکه کانال بسته شد، اطلاعات مربوط به تعادل اولیه و نهایی به بلاکچین بیت کوین Bitcoin blockchain منتقل می شود. بنابراین، روش کار لایتنینگ نتورک Lightning Network ، این امکان را برای کاربران فراهم می کند که معاملات متعددی را در خارج از بلاکچین اصلی main blockchain انجام دهند و سپس آنها را به عنوان یک معامله ی تکی ثبت کنند.

جالب ترین مورد این است که هنگامی که فن آوری به طور گسترده ای به تصویب برسد، شما لزوما حتی نیاز به راه اندازی یک کانال اختصاصی برای ارسال وجوه به یک فرد خاص نخواهید داشت. در عوض، قادر خواهید بود برای کسی که فقط از کانال ها استفاده میکند از طریق افرادی که قبلا با آنها ارتباط برقرار کرده اید،مبلغی را پرداخت کنید. سیستم به طور خودکار کوتاه ترین مسیر را پیدا خواهد کرد.

این به این معنا است که لایتنینگ نتورک Lightning Network در نهایت میتواند پاسخی به بحث بی وقفه در مورد بهبود وضعیت بیت کوینها Bitcoin بدهد. با نگاه به آن، انجام کار از طریق نتورک کانال های لایتنینگ ممکن است کارآمد باشد، به این صورت که امکان خرید بدون هزینه را فراهم میکند.

امنیت. با این حال، لازم به ذکر است که مفهوم  اصلی لایتنینگ نتورک Lightning Network به این معنی است که سیستم فراتر از بلاکچین blockchain کار می کند اما در واقع از امنیت کافی برخوردار نیست . بنابراین، احتمال دارد که بیشتر برای معاملات کوچک یا حتی نسبتا میکروسکوپی استفاده شود. به احتمال زیاد ، انتقال های بزرگتر که نیازمند امنیت متمرکز هستند، بیشتر در لایه اصلی ایجاد خواهند شد.

در نهایت یکی دیگر از ویژگی های جذاب لایتنینگ نتورک Lightning Network که در حال حاضر مورد آزمایش قرار می گیرد، مبادلات اتمی کراس چین cross-chain است که روند انتقال توکن ها tokens بین بلاک چین blockchain های مختلف است. به عبارت ساده، این یک روش مبادله هر گونه کریپتوکارنسی cryptocurrency با یک مبادله دیگر بدون استفاده از مبادلات کریپتوکارنسی cryptocurrency میباشد.

والت بیت کوین امن

در نهایت، این فناوری ممکن است مبادلات کریپتوکارنسی cryptocurrency متمرکز ناامن ایجاد کند و همچنین مشکلات مرتبط با تجارت آنها را منسوخ کند. اولین تست مبادله توکن ها token بین بیت کوین Bitcoin و لایت کوین Litecoin  تا به حال موفق بوده است.

چه کسی لایتنینگ نتورک را توسعه داده است؟

لایتنینگ نتورک Lightning Network در ابتدا در یک مقاله عمومی توسط  Joseph Poon و Thaddeus Dryja در سال ۲۰۱۵ توضیح داده شده است – نسخه فعلی مقاله را می توان در اینجا پیدا کرد. در حال حاضر سه تیم در مجموع سهم بیشتری در کار توسعه لایتنینگ نتورک Lightning Network دارند: بلاک استریم Blockstream ، لایتنینگ لبز Lightning Labs و ACINQ،به همراه ورودی های دیگر اعضای مجموعه ی بیت کوین Bitcoin.

هر یک از استارت آپ startup های ذکر شده در بالا، از طریق اجرای پروتکل لایتنینگ نتورک Lightning Network مخصوص خودشان که در زبان های برنامه نویسی مختلف نوشته شده است، کار می کنند.

علاوه بر این، برنامه های کاربردی در حال توسعه ی دیگری نیز وجود دارند. لیست کامل آنها در اینجا موجود است. در نهایت، مهم است اشاره کنیم که تست های اخیر ثابت کرده اند که سه روش اصلی کاملا با یکدیگر سازگار هستند، به این معنی که  می توانند به صورت یکپارچه با هم کار کنند.

کجا، چه موقع و چرا از آن استفاده می شود؟

به نظر میرسد که جامعه کریپتوکارنسی cryptocurrency مشتاق راه اندازی لایتنینگ نتورک Lightning Network است. در اصل، این نتورک به طور خاص برای بیت کوین Bitcoin طراحی شده است، اما این تکنولوژی در حال حاضر برای مجموعه ای از سایر کریپتوکارنسی های معروف مانند استلار Stellar ، لایت کوین Litecoin ،Zcash ، اتر Ether و ریپل Ripple طراحی شده است.

 در واقع بیت کوین واقعی Real Bitcoin فرستاده شده است و تقریبا همیشه از برنامه های لایتنینگ لبز Blockstream، Lightning Labs و ACINQ استفاده می کند و این نشان می دهد که همه این سه عامل با یکدیگر سازگار هستند. علاوه بر این، اولین نسخه از مشخصات لایتنینگ از قوانین شبکه منتشر شده است.

این مشخصات یک قدم بزرگ برای شبکه است، زیرا می تواند توسط توسعه دهندگان برنامه ها و اجرای لایتنینگ نتورک Lightning Network در سایر زبان های برنامه نویسی مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال، شبکه هنوز در دوران ناکاملی خود به سر میبرد . تا به حال، هیچ نرم افزاری وجود نداشته که کاربران گاه به گاه واقعی در شبکه بتوانند از طرسق آن معاملات را انجام دهند. علاوه بر این، پیاده سازی های اخیر هنوز دارای باگ های بسیار هستند. توسعه دهندگان لایتنینگ نتورک Lightning Network از کاربران خواسته اند با استفاده از تست بیتکوین Bitcoin به یادگیری شبکه بپردازند و پول واقعی ارسال نکنند.

استفاده از لایتنینگ نتورک

توسعه دهندگان همچنین به کاربران توصیه می کنند که صبور بمانند، زیرا کد شبکه بسیار پیچیده است و نیاز به آزمایش دقیق دارد. شبکه کامپيوتري بايد به طور کامل توسط جامعه Bitcoin تصويب و تایید شود تا امن و قابل استفاده باشد. با وجود این و بسیاری از عوامل دیگر ، کارشناسان پیش بینی می کنند که لایتنینگ نتورک Lightning Network حدود چند ماه تا چند سال دیگر به طور کامل قابل دسترس خواهد بود.

دلیل اینکه چرا شبکه استفاده می شود، پاسخ ساده ای دارد : مقیاس پذیری. اگر شبکه در واقع راه حلی برای مشکل اصلی بیت کوین Bitcoin ارائه دهد، احتمالا سایر کریپتوکارنسی ها cryptocurrencies نیز از آن استفاده خواهند کرد.

اگر چنین اتفاقی بیفتد، احتمال توسعه ی فناوری کراس چین cross-chain وجود دارد که به این ترتیب اولین گام در جهت ایجاد مبادلات کریپتوکارنسی cryptocurrency غیرمتمرکز برداشته خواهد شد.

جنبه های مثبت لایتنینگ نتورک Lightning Network

همانطور که قبلا ذکر شد، لایتنینگ نتورک Lightning Network در حال حاضرگام های نخستین را برمیدارد. هنوز در حال توسعه است و این که آیا همانطور که توسعه دهندگان تصور می کنند در واقع کار می کند یا خیر هنوز مشخص نشده است. اگر کار کند، در اینجا برخی از مهمترین مزایای لایتنینگ نتورک Lightning Network که می توانید از آن بهره مند شوید را در اختیارتان قرار داده ایم:

سرعت تراکنش . هنگامی که شبکه در حال کار است، مجبور نیستید برای تاییدهر معامله ای که می خواهید انجام دهید منتظر بمانید. این معاملات تقریبا بلافاصله صرف نظر از اینکه شبکه مشغول چه کاری است انجام میشوند. اگر این اتفاق بیفتد، بازار کریپتوکارنسی cryptocurrency  گام های بزرگی به سوی توانایی رقابت با سیستم های پرداخت سنتی مانند مستر کارت MasterCard ، ویزا  Visa و پیپال PayPal خواهد برداشت.

هزینه های معاملات. همانطور که معاملات در واقع در کانال های لایتنینگ نتورک Lightning Network و خارج از بلاکچین blockchain اتفاق می افتد، شما فقط نیاز به پرداخت حداقل هزینه یا هیچ هزینه ای خواهید داشت . این یکی از مزایای اصلی لایتنینگ نتورک Lightning Network است؛ به این صورت بیت کوین Bitcoin به طور کامل به عنوان یک نوع پرداخت در مغازه ها، کافه ها و غیره به کار می رود.

مقیاس پذیری .گفته می شود که لایتنینگ نتورک Lightning Network می تواند معاملات بیت کوین Bitcoin و سایر کریپتوکارنسی cryptocurrency ها را به میزان بی سابقه حداقل ۱ میلیون معاملات در ثانیه برساند و در مبادلات بیت کوین و خرید بیت کوین و فروش بیت کوین را سرعت بیشتری ببخشد.

مبادلات اتمی کراس چین Cross-chain. اولین آزمونهای تراکنش کراس بلاکچین cross-blockchain جواب داده است و این بسیار هیجان انگیز است. تا زمانی که دو بلاکچین blockchain یک تابع کریپتوکارنسی مشابه دارند (و مهمترین آنها دارد)، کاربران قادر خواهند بود از یک چین chain به دیگری بدون نیاز به اعتماد به واسطه شخص ثالث، مانند یک مبادله، پول ارسال کنند. این تکنولوژی یک پتانسیل واقعا انقلابی دارد.

امنیت و ناشناس بودن. اکثریت قریب به اتفاق کریپتوکارنسی ها cryptocurrency به طور کامل ناشناس نیستند. انتقال می تواند از یک کیف پول به دیگری ردیابی شود. با این حال، هنگامی که پای  لایتنینگ نتورک Lightning Network به میان می آید، بیشتر تراکنش ها در خارج از بلاکچین blockchain اصلی اتفاق می افتد، بنابراین ردیابی میکانیزم های ساخته شده از طریق کانال های لایتنینگ نتورک تقریبا غیرممکن است.

به طور کامل عملی نیست. شاید عیب اصلی لایتنینگ نتورک Lightning Network در حال حاضر این واقعیت است که هنوز به طور کامل عملی نیست، بنابراین هیچ راهی برای بیان کامل اینکه چقدر خوب است وجود ندارد. علاوه بر این، این مفهوم بر روی کاغذ عالی به نظر می رسد ، اما تا کنون نتوانسته ایم ببینیم آیا در عمل همینقدر عالی است یا خیر.

معایب  لایتنینگ نتورک Lightning Network

پیچیدگی کانال ها . لایتنینگ نتورک Lightning Network به عنوان نوعی از وب کانال ها شناخته می شود، زمانی که تأسیس شد، باید از لحاظ نظری برای معاملات بدون درز امکان پذیر باشد. با این حال، گفته نشده که چه اتفاقی خواهد افتاد اگر مسیر پرداخت را پیچیده تر کند. مطمئنا، اگر معامله شما باید از طریق ده ها کانال متوسط   انجام شود،به هزینه ها افزوده می شود.

سرپوش کانال. یکی دیگر از نقص های شبکه این واقعیت است که در نسخه فعلی آن کانال ها محدود هستند. بدین معنی که مقدار بیت کوین Bitcoin ها که توسط دو کاربر در کیف پول توسط ایجاد یک کانال ذخیره می شود، حداکثر مقدار بودجه در آن کانال است. این تنظیم وضعیتی را ایجاد می کند که در آن برخی کاربران ممکن است نیاز به انتخاب بین میزان نقدینگی در کانال های لایتنینگ نتورک Lightning Network و داشتن نقدینگی در خارج از کانال ها در بلاکچین blockchain اصلی داشته باشند. این دور از وضعیت ایده آل است، مخصوصا برای افرادی که منابع محدودی دارند.

معایب لایتنینگ نتورک

هاب ها. Hubs علاوه بر این، نگرانی هایی در مورد تشکیل «هاب ها» مطرح شده است – نوعی گره با سرمایه ای بزرگ است که اکثر معاملات از آن عبور می کنند. بسیاری از علاقه مندان بیت کوین Bitcoin این را به عنوان تمرکز بیشتر شبکه می بینند. اما بعید است که این هاب ها قادر به ایجاد سود قابل توجهی از هزینه های معاملات باشند.

باز هم لازم به ذکر است که در حال حاضر هر دو مزایا و معایب لایتنینگ نتورک Lightning Network که در بالا ذکر شده در حد تئوری هستند.

آیا باید از لایتنینگ نتورک Lightning Network  استفاده کنم؟

در حقیقت، اگر شما یک کاربر پیشرفته نیستید، نمیتوانید از لایتنینگ نتورک Network Lightning استفاده کنید. بنابراین بهترین کاری که اکنون می توانید انجام دهید این است که منتظر بمانید و ببینید آیا لایتنینگ نتورک Lightning Network  میتواند عملکرد خوبی داشته باشد و امن باشد یا خیر.

به یاد داشته باشید،لایتنینگ نتورک Lightning Network تنها پیشنهاد مقیاس پذیری موجود نیست و بهترین گزینه ی موجود هم نیست ، زیرا بیت کوین کش Bitcoin Cash (BCH) رقیب اصلی در این حوزه است. بحث و جدل بین BCH و طرفداران لایتنینگ بسیار شدید است و پایانی هم ندارد. ممکن است که یکی از این پیشنهادها فراتر از دیگری برود، آنها می توانند به طور بالقوه همزیستی کنند، یا ممکن است یک راه حل کاملا متفاوت وجود داشته باشد.

لایتنینگ نتورک Lightning Network برای تلفن های موبایل هیجان انگیز به نظر میرسد .در نظر بگیرید که شما واقعا از بیت کوین های Bitcoin خود استفاده می کنید. اگر از توکن ها token به عنوان یک سرمایه گذاری دراز مدت استفاده می کنید ، ممکن است حتی به لایتنینگ نتورک Lightning Network  نیاز نداشته باشید، زیرا در حال حاضر به نظر نمی رسد که از امنیت کافی برای انتقال های بزرگ برخوردار باشد و بتوان به طور کامل به آن اعتماد کرد .

اما اگر بیت کوین Bitcoin را به عنوان یک روش جایگزین پرداخت ببینید، لایتنینگ نتورک Lightning Network، شرایط را برای براورده کردن انتظارات فراهم می کند و برای شما ضروری است. پرداخت های فوری، افزایش نامحدود، هزینه های تقریبا صفر – به نظر می رسد برای بسیاری از مشکلات بیتکوین Bitcoin راه حل هایی ارائه میدهد.

ترجمه توسط تیم دلاریپتو

No views yet

دیدگاه بگذارید

avatar


    | 4,227,509,880 تومان

    | 4,323,589,650 تومان

    | 202,264,260 تومان

    | 206,861,175 تومان

    | 33,884 تومان

    | 34,655 تومان

    | 5,448,300 تومان

    | 5,572,125 تومان

    | 10,266.30 تومان

    | 10,499.63 تومان

    | 7,834,200 تومان

    | 8,012,250 تومان

    | 66,000 تومان

    | 67,500 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر