راهنمای معامله از طریق ایچیموکو (Ichimoku) – نحوه استفاده از اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku)

۱۶ اسفند ۱۳۹۸ | 0 نظر | لینک کوتاه | آموزش تحلیل تکنیکال, اخبار و مقالات ارز دیجیتال

اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku) یک شاخص همه کاره است که اطلاعات مربوط به پشتیبانی (support) / مقاومت (resistance) ، جهت روند و مومنتوم (سرعت حرکت قیمت) را به طور هم زمان ارائه می دهد. اندیکاتور ایچیموکو یک ابزار معاملاتی قدرتمند است ، اما بسیاری از معامله گران هنگام بررسی همه خطوط و اطلاعاتی که شاخص به آنها می دهد هیجان زده می شوند و سپس اغلب سیگنال های ایچیموکو را به اشتباه تفسیر می کنند. در این مقاله این ابزار را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد و قدم به قدم نحوه استفاده از اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku) را برای تصمیم گیری معاملاتی درست و منطقی به شما نشان خواهیم داد.

قدم اول: بررسی اجزای شاخص ایچیموکو

شاخص ایچیموکو از ۲ مؤلفه مختلف تشکیل شده است:

۱) خطوط تغییر(Conversion) و پایه (Base) : این خطوط در نمودار شبیه به میانگین متحرک هستند ، اما همانطور که در ادامه خواهیم فهمید این خطوط میانگین متحرک نیستند.

۲) ابر ایچیموکو (Ichimoku Cloud) : ابر محبوب ترین جنبه این اندیکاتور است زیرا بیشترین نقاط داده ای را نشان می دهد.

everything

لطفاً توجه داشته باشید که در این مقاله بر مومنتوم (اندازه حرکت) و جنبه های ادامه دهنده ی روند شاخص ایچیموکو (Ichimoku) تمرکز شده است. خط تاخیر (lagging span) ایچیموکو با توجه به اینکه تاثیر چندانی ندارد در این مقاله به آن پرداخته نشده است.

اکنون اجزای مختلف این اندیکاتور را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد و سپس همه آنها را در کنار هم قرار می دهیم تا در یافتن سیگنال های معاملاتی بهتر به شما کمک کنیم.

خطوط تغییر (Conversion) و پایه (Base) در ایچیموکو

همانطور که قبلاً نیز گفته شد ، خطوط تغییر (Conversion) و پایه (Base) در نمودارهای شما به شکل میانگین متحرک (moving average) ظاهر می شوند ، اما آنها به گونه متفاوتی عمل می کنند. خطوط تغییر و پایه میانگین اوج و کف ۹ دوره ای و ۲۶ دوره ای را نشان می دهند. این بدان معنی است که آنها دوره ی ۹ و ۲۶ (شمع ها) را بررسی می کنند ، بالاترین و پایین ترین سطح قیمت را در آن دوره در نظر می گیرند و سپس خط را در وسط آن محدوده ترسیم می کنند.

در تصویر زیر خط سبز و قرمز خطوط تغییر (Conversion) و پایه (Base) ایچیموکو هستند. برای مقایسه ، همچنین میانگین متحرک ۹ دوره ای با رنگ سفید در نمودار رسم شده است. میانگین متحرک بسیار شبیه به خط تغییر است ، اما به طور ۱۰۰٪ با آن مطابقت ندارد.

تنکان سن (Tenkan Sen) / خط تغییر (Conversion Line) : میانگین کف ۹ دوره ای و اوج ۹ دوره ای

کیجون سن (Kijun Sen) / خط پایه (Base Line) : میانگین کف ۲۶ دوره ای و اوج ۲۶ دوره ای

how to use the ichimuko indicator

سیگنال ها و معنی خطوط تغییر (Conversion) و پایه (Base)

خطوط تغییر و پایه دو هدف دارند: اول اینکه آنها مانند میانگین متحرک ها به عنوان پشتیبانی و مقاومت در طول روندها عمل می کنند. دوم اینکه آنها اطلاعات مومنتوم یا سرعت حرکت قیمت را ارائه می دهند. هنگامی که قیمت بالاتر از دو خط معامله می شود و هنگامی که خط تغییر بالاتر از خط پایه است ، نشان دهنده ی حرکت قیمت صعودی است. این مورد نیز به میانگین متحرک بسیار شباهت دارد: وقتی میانگین متحرک کوتاهتر از میانگین متحرک بلندتر عبور کند ، بدین معنی است که حرکت قیمت رو به صعود و در حال افزایش است.

خطوط پایه و تغییر به عنوان پشتیبانی و مقاومت در طول روندها عمل می کنند
معاملات خرید را فقط وقتی که قیمت بالاتر از دو خط باشد و معاملات فروش را در زمانی که قیمت زیر دو خط است ، انجام دهید
تقاطع دو خط سرعت حرکت قیمت یا مومنتوم را تأیید می کند
هنگامی که خط کوتاه تر از بالای خط بلند مدت تر حرکت می کند ، این به معنی افزایش حرکت قیمت صعودی است (و بالعکس)
وقتی قیمت از دو خط بالاتر می رود ، به معنی تأیید سرعت حرکت قیمت یا مومنتوم می باشد

اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku) : ابر (The Cloud)

ابر ایچیموکو از یک مرز پایین و بالایی تشکیل شده است و فضای بین دو خط اغلب به صورت سبز یا قرمز نشان داده می شود. بیایید بررسی کنیم که این به چه معنی است.

اولین مرز ابر که دارای سرعت حرکت بیشتری است ، میانگین بین خطوط تغییر و پایه است. دومین مرز با سرعت حرکت آهسته تر ، میانگین بین اوج و کف ۵۲ دوره ای است. یکی از ویژگی های مهم ابر این است که ۲۶ دوره در آینده را پیش بینی کرده است.

باز هم ، در تصویر زیر دو میانگین متحرک در کنار ابر ترسیم شده است و از آفست ۲۶ استفاده شده است (انتقال میانگین های متحرک به آینده). می توانید ببینید که میانگین های متحرک تقریباً با ابر ایچیموکو یکسان هستند.

سکنو Seknou A – مرز با سرعت حرکت بیشتر: میانگین بین خط تغییر و پایه

سنکو Senkou B – مرز با سرعت آهسته تر : میانگین بین کف و اوج ۵۲ دوره ای

نکته مهم: ابر ۲۶ دوره را به آینده منتقل می کند

Could-1

 

سیگنال ابر اندیکاتور ایچیموکو و معنای آن

ایده کلی ابر (Cloud) بسیار شبیه به خطوط تغییر و پایه است زیرا این دو مرز در مکان مشابهی مستقر هستند. ابتدا ابر به عنوان پشتیبانی و مقاومت عمل می کند و همچنین جهت روند و اطلاعات مربوط به سرعت حرکت قیمت را ارائه می دهد اما از آنجا که ابر از یک مؤلفه ۵۲ دوره ای استفاده می کند (بر خلاف ۹ و ۲۶) ، کندتر از خطوط تغییر (Conversion) و پایه (Base) حرکت می کند.

در واقع ، هنگامی که قیمت بالاتر از ابر است نشان دهنده روند صعودی و وقتی قیمت زیر ابر باشد ، روند نزولی را تأیید می کند. فضای بین ابر منطقه تیک های ناگهانی و موقت قیمت (noise) است و از انجام معامله در این منطقه باید اجتناب کرد. هنگامی که ابر سبز است و روند نزولی شدیدی توسط یک ابر قرمز تأیید می شود ، این امرسبب افزایش قیمت می شود.

بنابراین ، ابر راهی برای معامله با روند طولانی مدت است و می توانیم یافته های خود را به شرح زیر خلاصه کنیم :

انجام معاملات ادامه دهنده ی روند (Trend-following) مبتنی بر این موضوع است که قیمت در کدام سمت ابر قرار گرفته است
ابر در طول روند ها به عنوان پشتیبانی و مقاومت عمل می کند
هنگامی که قیمت در ابر قرار دارد ، نشان دهنده منطقه (noise) است

سیگنال ها – نحوه استفاده از اندیکاتور ایچیموکو برای یافتن معاملات

اکنون که درک کاملی از آنچه که هر یک از مؤلفه ها انجام می دهند دارید و سیگنال ها و معانی آنها را می شناسید ، می توانیم این موضوع را بررسی کنیم که چگونه از شاخص ایچیموکو برای تجزیه و تحلیل تکنیکال نمودارهای قیمت و تولید سیگنال های معاملاتی استفاده کنیم.

۱٫ابر (The Cloud) : روند طولانی مدت ، مقاومت و رنگ

معامله گران با کمک ابر ایچیموکو (Ichimoku Cloud) می توانند به راحتی تفاوت روند های صعودی و نزولی بلندمدت را شناسایی کنند. وقتی قیمت زیر ابر قرار گرفته است ، روند نزولی و وقتی بالای ابر قرار بگیرد روند صعودی را تقویت می کند. در طول روند های پرقدرت ، ابر همچنین به عنوان مرزهای پشتیبانی و مقاومت عمل می کند و می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید که چگونه قیمت ، ابر را در طول موج های روند رد (reject) می کند.

بنابراین ، ابر، برای شناسایی فازهای بازار صعودی و نزولی ، یک گزینه ی ایده آل است. با این حال ، مانند بیشتر اندیکاتور های مومنتوم ، ابر ایچیموکو (Ichimoku Cloud) اعتبار خود را در بازارهای خنثی (range markets) از دست می دهد.

cloud-resistance

۲٫ سیگنال های خطوط تغییر (Conversion) و پایه (Base) پر سرعت تر

خطوط تغییر و پایه سریع ترین مؤلفه های اندیکاتور ایچیموکو هستند و سیگنال های مومنتوم زود هنگام را ارائه می دهند. در تصویر زیر نقاط مختلفی با شماره های ۱ تا ۴ مشخص شده اند و اکنون می خواهیم آنها را بررسی کنیم و نحوه ی استفاده از خطوط تغییر و پایه را یاد بگیریم :

signals-1

۱) خط تغییر از بالای خط پایه عبور می کند که یک سیگنال صعودی است. در آن زمان ، قیمت بالاتر از هر دو خط معامله می شد که روند صعودی را تأیید می کند. قیمت برای لحظه ای دوباره به ابر بازگشت ، اما سطح پشتیبانی را یافت. این می تواند به عنوان یک ورودی دیده شود.

۲) قیمت شروع به نفوذ به خط پایه (زرد) می کند که یک سیگنال هشدار دهنده برای تغییر روند است. خطوط تغییر و پایه همچنین از یک ستاپ نزولی عبور کردند ، که سپس تغییر مومنتوم را تأیید می کند. سرانجام ، قیمت وارد ابر شده است که این تغییر را تأیید می کند.

۳) قیمت با شدت از زیر خطوط تغییر و پایه عبور کرده و خط تغییر نیز از خط پایه عبور کرده است. هر دو نشان دهنده سیگنال های نزولی هستند. در همین زمان ، قیمت در زیر ابر معامله شد. تمام این سیگنال ها روند نزولی شدیدی را تأیید می کنند که می توان از آن به عنوان ورودی فروش استفاده کرد.

۴) قیمت شروع به نفوذ خط پایه آهسته تر می کند که یک سیگنال هشدار دهنده زودهنگام است. سپس خطوط تغییر و پایه همچنان از یکدیگر عبور می کنند که پس از آن تأیید شده است که مومنتوم در حال تغییر بیشتر بوده است. سرانجام ، مومنتوم متوقف شده و قیمت در یک سمت ثابت شده است.

۳٫ شاخص قدرت نسبی (RSI) و ایجاد یک ترکیب معاملاتی

همه ما در صدد ایجاد ترکیبی از ابزارها و مفاهیم مختلف معاملاتی برای ایجاد یک روش معاملاتی قوی تر هستیم. شاخص ترجیحی ما (RSI) است و در ترکیب با ایچیموکو (Ichimoku) بسیار عالی کار می کند.

هنگامی که از اندیکاتور ایچیموکو برای ایجاد روند استفاده می کنید ، مهم است که بدانید چه زمانی روند به پایان رسیده است و چه زمانی بازگشت (reversal) احتمالی سیگنال خروج معاملاتی را نشان می دهد. تصویر زیر نشان می دهد که با اضافه کردن (RSI) و جستجوی واگرایی های شاخس قدرت نسبی (RSI divergence) ، می توان بازگشت هایی با احتمال زیاد را شناسایی کرد. اگر پس از واگرایی (RSI) ، قیمت از خطوط تغییر / پایه عبور کند ، امکان ایجاد بازگشت بسیار محتمل است و حتی می تواند یک بازگشت روند طولانی تر را در جهت مخالف پیش بینی کند.

ichimoku-RSI

۴٫ قرار گیری توقف (Stop placement) و خروج از معاملات

همانند میانگین متحرک ، اندیکاتور ایچیموکو نیز می تواند برای قرارگیری توقف و خروج معاملات استفاده شود. در هنگام خروج از معاملات ادامه دهنده ی روند (trend-following) بر اساس سیگنال های ایچیموکو ، مواردی وجود دارد که باید بدانید :

هنگامی که ، در طی روند نزولی ، قیمت از بالای خطوط تغییر و پایه عبور کند ، می تواند نشان دهنده ی یک تغییر موقتی در مومنتوم باشد …
… اما تا زمانی که ابر به عنوان محدوده مقاومت باقی بماند ، روند هنوز شکسته نشده است.
وقتی قیمت در بالای ابر شکسته می شود ، روند نزولی بالاخره به پایان رسیده است.
معامله گران می توانند از ایچیموکو برای خروج معاملاتی محافظه کارانه (conservative) و تهاجمی (aggressive) استفاده کنند:

خروج محافظه کارانه (The conservative exit) (1) : یک معامله گر محافظه کار تر پس از عبور خطوط تغییر و پایه از جهت مخالف روند ، از معاملات خود خارج می شود. چنین معامله گری معمولاً از تغییرات زیادی که قبل از وقوع بازگشت (reversal) ایجاد می شود اجتناب می کند. از طرف دیگر ، ممکن است هنگام بازگشت قیمت به مسیر اصلی ، حرکات آتی روند را از دست بدهد. تقاطع خطوط تغییر و پایه Conversion-Base همیشه منجر به بازگشت روند نمی شوند.

خروج تهاجمی (The aggressive exit) (2): معامله گری که می خواهد برای مدت زمان طولانی تری بر اساس روند عمل کند تنها زمانی که قیمت در مسیر مخالف ابر شکسته می شود از معامله خارج خواهد شد . مزیت این اقدام این است که او گاهی اوقات می تواند معاملات روند را مدت زمان طولانی تری نگه دارد و در برابر ریتریسمنت (retracement) های موقتی آسیب پذیر نیست. از سوی دیگر ، او ممکن است خیلی دیر از معاملات خود خارج شود و می تواند مبلغ قابل توجهی از سود خود را از دست بدهد ، زیرا تقاطع ابر (Cloud-cross) معمولاً خیلی دیر اتفاق می افتد.

signals

نتیجه گیری: اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku) یک فریم ورک معاملاتی قابل اطمینان است

به طور کلی ، فریم ورک ایچیموکو (Ichimoku) یک شاخص کاملاً قابل اطمینان و همه کاره است که به صورت یکجا اطلاعات زیادی را ارائه می دهد. همانطور که گفته شد ، استفاده و تفسیر اندیکاتور ایچیموکو چندان پیچیده نیست و بسیار شبیه به معامله از طریق میانگین های متحرک می باشد. با این وجود ، اندیکاتور ایچیموکو به طور قطع جایگاه خود را دارد و معامله گرانی که تصمیم می گیرند چنین استراتژی معاملاتی را دنبال کنند ، می توانند یک فریم ورک پرقدرت ایجاد کنند. همچنین ترکیب اندیکاتور ایچیموکو با سایر ابزارها از جمله اصول اولیه پشتیبانی / مقاومت ، پرایس اکشن و الگوی نموداری و تقریبا ، سایر شاخص ها ، نیز پیشنهاد می شود.

در زیر مهم ترین نکاتی که باید هنگام معامله با اندیکاتور ایچیموکو بدانید بیان شده است :

برای شناسایی جهت روند بلند مدت از ابر (Cloud) استفاده کنید. فقط در جهت ابر معامله کنید.
ابر همچنین در طول روند به عنوان پشتیبانی و مقاومت عمل می کند. اما وقتی قیمت وارد ابر می شود ، سیگنال تغییر در مومنتوم را نشان می دهد.
وقتی خط تغییر از بالای خط پایه عبور کند ، می تواند تغییر حرکت به سمت روند صعودی را نشان دهد.
در طی یک روند ، خطوط تغییر (Conversion) و پایه (Base) به عنوان پشتیبانی و مقاومت عمل می کنند.
فقط در راستای مسیر خطوط تغییر و پایه معامله کنید.
یک معامله گر می تواند از خطوط تغییر / پایه برای خروج های خود (محافظه کار) استفاده کند ، یا هنگام شکست قیمت از ابر (محافظه کار) از معامله خارج شود.
در طول محدوده ها (range) ، اندیکاتور ایچیموکو اعتبار خود را از دست می دهد.

ترجمه شده توسط دلاریپتو

No views yet

دیدگاه بگذارید

avatar


    | 4,265,771,400 تومان

    | 4,362,720,750 تومان

    | 205,141,860 تومان

    | 209,804,175 تومان

    | 32,954 تومان

    | 33,703 تومان

    | 5,369,100 تومان

    | 5,491,125 تومان

    | 10,138.92 تومان

    | 10,369.35 تومان

    | 7,834,200 تومان

    | 8,012,250 تومان

    | 66,000 تومان

    | 67,500 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر