داده های جدید نشان می دهند بیت کوین (Bitcoin ) و طلا به آن اندازه ای که فکر می کنید با یکدیگر در ارتباط نیستند

۲۳ دی ۱۳۹۸ | 0 نظر | لینک کوتاه | اخبار بیت کوین, اخبار و مقالات ارز دیجیتال

طبقه بندی بیت کوین (BTC) برای علاقه مندان به کریپتو ، سرمایه گذاران و قانونگذار ها و دستیابی به یک توافق جمعی در این باره ، موضوعی بحث برانگیز و دشوار است . دارایی دیجیتال با ارز ، کالا ، دارایی سرمایه گذاری مقایسه شده است یا حتی گفته می شود که هیچ ارزش اساسی ندارد. با این حال ، از منظر قانونگذار ها ، بیت کوین (Bitcoin) بیشتر به عنوان یک کالا مورد مطالعه قرار گرفته است و به خصوص با طلا در ارتباط بوده است. در حقیقت ، بارها از بیت کوین  (Bitcoin) تحت عنوان “طلای جدید” یا “طلای دیجیتال” یاد شده است.

در این هفته ، با افزایش تنش ها بین ایالات متحده و ایران ، طلا به افزایش قیمتی شش ساله رسید در حالی که قیمت بیت کوین (BTC) در حدود ۲۰٪ افزایش یافت. بنابراین ، تحلیلگران در تلاشند تا ارزیابی کنند که کالا ها و سایر دارایی های سنتی تا چه اندازه با تغییرات قیمت طولانی و کوتاه مدت بیت کوین  (Bitcoin) مرتبط هستند.

قیمت طلا و بیت کوین  (Bitcoin) تا چه اندازه با یکدیگر مرتبط هستند ؟

با نگاهی به حرکات قیمت بیت کوین  (Bitcoin) و طلا از آوریل ۲۰۱۳ تاکنون ، می توان دریافت که طلا در سال ۲۰۲۰ به اوج خود رسید در حالی که بیت کوین  (Bitcoin) در اواخر سال ۲۰۱۷ به حداکثر قیمت خود رسیده است. اما چگونه این دو با یکدیگر مرتبط هستند؟

پس از محاسبه ارتباطات کل نمونه قیمت ها (از آوریل ۲۰۱۳ تا دسامبر ۲۰۱۹) ، بین قیمت های طلا و بیت کوین  (Bitcoin) ، داده ها نشان داده است که آنها در ۴۶٫۵٪ به طور قابل توجهی با یکدیگر مرتبط هستند ، با ۰٪ با یکدیگر ارتباطی ندارند ، ۱۰۰٪ نیز به این معنی که کاملاً به طور مثبت با یکدیگر مرتبطند و -۱۰۰٪ یعنی کاملاً به طور معکوس با هم ارتباط دارند.

جالب اینجاست که هنگام مقایسه ارتباط قیمت ها بین سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ می توانیم تأیید کنیم که وابستگی قیمت ها از ۶۰٫۳ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۷۰٫۸ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش می یابد.

این موضوع سناریویی را ایجاد می کند که با رشد بازارهای ارز دیجیتال ، حرکت قیمت شبیه به دارایی های سنتی می شود. همبستگی بین تاخیر قیمت طلا و قیمت بیت کوین (Bitcoin) نیز شباهت هایی را نشان می دهد.

Figure 1: Gold prices from April 2013 until Christmas 2019

شکل ۱: قیمت های طلا از آوریل ۲۰۱۳ تا کریسمس ۲۰۱۹

 سرمایه گذاران باید منتظر چه اتفاقی باشند ؟

طی هفته گذشته ، قیمت طلا به رکورد بالای ۱۶۶۰ دلار در هر اونس رسید و قیمت های آتی طلا و نوسانات آن نیز افزایش یافته است. در همین زمان ، قیمت بیت کوین (Bitcoin) به بالاتر از ۸،۳۰۰ دلار رسید که بالاترین قیمت آن از نوامبر ۲۰۱۹ را نشان می دهد.

Figure 2: Bitcoin’s Price in the last 7 days. Data source: Coinmarketcap

شکل ۲: قیمت بیت کوین (Bitcoin) در ۷ روز گذشته. منبع داده:  Coinmarketcap

علاوه بر این ، در تاریخ ۸ ژانویه ، بیت کوین  (Bitcoin) به بالاترین حجم معاملات روزانه خود یعنی (بیش از ۲۸ میلیارد دلار) ، از زمان دامپینگ قیمت آن که در ۱۸ دسامبر رخ داد رسید. با نگاهی به نوسانات پریمیوم بیت کوین (Bitcoin) که توسط ( (Coinmarketcap) ارائه شده است ، می توانید بالاترین مقادیر قیمت از ۱۸ دسامبر  را در تاریخ ۸ ژانویه و ۳ ژانویه مشاهده کنید.

Figure 3: Bitcoin’s Daily Volume in the last 7 days. Data source: Coinmarketcap

شکل ۳: حجم روزانه بیت کوین (Bitcoin) در ۷ روز گذشته. منبع داده:  Coinmarketcap

Figure 4: Bitcoin’s Volatility Premium in the last 7 days. Data source: Coinmarketcap

شکل ۴: نوسانات پریمیوم بیت کوین  (Bitcoin) در ۷ روز گذشته. منبع داده:  Coinmarketcap

صرفاً با نگاهی به همبستگی قیمت ها ، ممکن است سرمایه گذاران به این نتیجه برسند که رابطه ای بین طلا و بیت کوین  (Bitcoin) وجود دارد. با این حال ، داده ها به اندازه کافی برای رسیدن به این نتیجه گیری کافی نیستند.

در مورد بازدهی طلا و بیت کوین (Bitcoin) چطور؟

میزان همبستگی بین بازده ها بسیار ضعیف تر از قیمت هر دو دارایی است و فقط رابطه ای به میزان ۲٫۲٪ طی مطالعه کامل نمونه کشف شده است. با این حال ، می توان افزایش همبستگی قیمت بیت کوین (BTC) و طلا از سال ۲۰۱۸ به میزان (۸٫۷٪) و سال ۲۰۱۹ به میزان (۱۲٫۵٪) را مشاهده کرد.

همین میزان بین سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ هنگام مشاهده بازده های تاخیری مشاهده می شود. اما در این حالت ، همبستگی در سال ۲۰۱۸ منفی (-۴٫۷٪) است ، و همچنین نتایج مربوط به نمونه کامل (-۲٫۳٪) است اما در سال ۲۰۱۹ مثبت و (۲٫۳٪) است ، که ممکن است تحلیلگران را به سمت رد این نظریه سوق دهد که میزان بازده طلا با حرکات بیت کوین  (Bitcoin) مرتبط است.

 

آیا این همبستگی منجر به یک نتیجه گیری ناامیدکننده می شود؟

بیایید با ایجاد یک مدل رگرسیون ببینیم که آیا بازدهی طلا نحوه حرکت بازدهی بیت کوین  (Bitcoin) را توضیح می دهد. در تجزیه و تحلیل این نمونه بازدهی ، ضرایب نشان می دهند که وقتی طلا ۱٪ افزایش می یابد ، بیت کوین ۰٫۱۱۵٪ افزایش می یابد.

با این حال ، این نتایج از نظر آماری قابل توجه نیستند ، که باعث می شود برخی از تحلیلگران بگویند کسی قادر به تأیید این رابطه مثبت کوچک نیست. یک رابطه منفی ، حتی اگر از نظر آماری قابل توجه نباشد ، در رگرسیون بازدهی بیت کوین (Bitcoin)  مقابل تاخیر بازده طلا دیده می شود ، که یک بار دیگر می تواند ما را به این فرضیه برساند که حرکت قیمت طلا ، حرکات بیت کوین (Bitcoin) را پیش بینی نمی کند.

اما در خصوص نفت ، بزرگ ترین کالای جهان چطور

بیت کوین (Bitcoin) با کالاهای اساسی و بزرگی مقایسه شده است اما برخی از فرضیات اصلی آن – عرضه ثابت و نوسانات زیاد – باعث می شود که در مقایسه با نفت ، این طبقه بندی با مشکلاتی روبرو شود.

پس از درگیری های اخیر بین ایالات متحده و ایران ، قیمت نفت (WTI) بین ۲ ژانویه و ۷ ژانویه ۲٫۸۶٪ افزایش یافت ، در حالی که قیمت های نفت برنت (Brent) به میزان ۳٫۹٪ افزایش یافت. قیمت های آتی نفت نیز به همین ترتیب حرکت کردند.

با نگاهی اجمالی به این سناریو و با استفاده از نمونه دوره زمانی طلا ، داده ها رابطه منفی (-۱۳٫۵٪) بین نفت (WTI) و قیمت بیت کوین (Bitcoin) را نشان می دهند. برخلاف یافته های قبلی ، تحولات همبستگی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ منفی است – ۲۲٪ در سال ۲۰۱۸ و -۳٫۷٪ در سال ۲۰۱۹٫

در رابطه با بازدهی ، همبستگی منفی مشابه برای نمونه کامل (۵/۲٪) و در سال ۲۰۱۹ (-۳٪) مشاهده می شود. یک بار دیگر ، همبستگی ها در سال ۲۰۱۸ نسبت به دوره های دیگر (۱٫۸٪) بهتر است ، حتی اگر به میزان بسیار کمی باشند.

 

با نگاهی به بازدهی تاخیر (WTI) ، می توانید همبستگی های منفی را در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ مشاهده کنید ، اما همبستگی های مثبت اندکی برای نمونه کامل به میزان (۳٪) وجود دارد که بهتر از آن چیزی است که ما در بازده های طلا مشاهده می کنیم.

Figure 5: WTI Oil Prices from April 2013 until Dec. 25, 2019

شکل ۵: قیمت نفت (WTI) از آوریل ۲۰۱۳ تا ۲۵ دسامبر ۲۰۱۹

با توجه به یک مدل رگرسیون با بازده نفت (WTI) ، نمی توان نتایج قابل توجهی را یافت تا تأیید کند که نفت می تواند پیش بینی کننده بازده بیت کوین (Bitcoin) باشد.

در مورد نفت ، ضرایب بازده عادی و بازده با تاخیر هر دو منفی هستند ، در حالی که در بازده عادی طلا ضریب مثبت بود و این امر نشان دهنده رابطه کاملاً متضاد بین نفت و بیت کوین (Bitcoin) است.

Figure 6: Cumulative return of investing in gold, oil and bitcoin in April 2013 sample until Christmas 2019

شکل ۶: بازده فزاینده سرمایه گذاری در طلا ، نفت و بیت کوین (Bitcoin) در نمونه آوریل ۲۰۱۳ تا کریسمس ۲۰۱۹

بیت کوین  (Bitcoin)  : آیا این یک کالا است یا چیز دیگریست؟

طبقه بندی بیت کوین (Bitcoin) همچنان یک سؤال بی جواب است. در کوتاه مدت و طی یک هفته با بی ثباتی ژئوپلیتیکی ، بیت کوین (Bitcoin) و کالاهایی مانند طلا و نفت به روشی مشابه عمل کرده اند. در حالی که شاخص های سهام سنتی مانند S&P 500 و DJIA در جهت مخالف قرار گرفتند.

در بازه های زمانی گسترده تری ، داده ها حاکی از آن است که بین بیت کوین (Bitcoin) و طلا همبستگی زیادی وجود ندارد و حتی در مقایسه با نفت این میزان کم تر هم خواهد بود . این موضوع سؤالات دیگری را هنگام مقایسه بیت کوین (Bitcoin) با کالای سنتی ایجاد می کند.

در طولانی مدت ، با توجه به نمونه مورد استفاده در شکل ۶ ، بیت کوین (BTC) همچنان در مقایسه با سرمایه گذاری در طلا یا نفت گزینه سرمایه گذاری بهتری را به سرمایه گذاران ارائه می دهد. همان طور که Cointelegraph در ماه دسامبر گزارش داد ، حرکات قیمت بیت کوین (Bitcoin) ، با  دستیابی به تقریباً ۹ میلیون درصد ، کل سرمایه گذاری های دیگر در دهه گذشته را کاهش داده است.

با این وجود ، عوامل مؤثر بر قیمت و بازدهی بیت کوین (Bitcoin)  قطعی نیستند. در عین حال ، بیت کوین (Bitcoin) ممکن است به طور فزاینده ای توسط معامله گران به عنوان یک دارایی غیر مرتبط با شاخص های سهام سنتی در دوره های عدم قطعیت اقتصادی دیده شود ، و همان طور که در هفته گذشته نشان داده است بیشتر مانند یک پناهگاه امن عمل می کند . همان طور که پیش از این Cointelegraph گزارش داده بود ، حتی رسانه های عامه پسند یا مین استریم نیز ایده بیت کوین (Bitcoin) به عنوان یک دارایی بی طرف از نظر سیاسی را قبول دارند.

نشریه  (Nikkei Asian Review) با اشاره به تنش های بین ایالات متحده و ایران در هفته گذشته گفت: “بدون دخالت دولت یا ریسک ژئوپلیتیکی ، کریپتوکارنسی ها با افزایش تنش های ایران تبدیل به” طلای دیجیتال “می شوند.

اگر بیت کوین (Bitcoin) توسط افراد و شرکت ها پذیرفته شود ، این رابطه معکوس با بازارها و کالاهای سنتی ممکن است در آینده بیشتر شود. این که آیا این تکامل باعث خواهد شد بیت کوین (Bitcoin) به یک کالا ، ارز ، تنها یک دارایی سوداگرانه – یا یک طبقه دارایی کاملاً جدید – نزدیک شود ، در آینده مشخص خواهد شد.

نظرات بیان شده در این مقاله لزوماً منعکس کننده نظرات ما نیست. هر اقدامی برای سرمایه گذاری و معاملات شامل ریسک است و شما باید تحقیقات خود را هنگام تصمیم گیری در این باره انجام دهید.

ترجمه شده توسط دلاریپتو

No views yet

دیدگاه بگذارید

avatar


    | 4,150,864,740 تومان

    | 4,245,202,575 تومان

    | 200,933,700 تومان

    | 205,500,375 تومان

    | 32,736 تومان

    | 33,480 تومان

    | 5,342,700 تومان

    | 5,464,125 تومان

    | 9,776.58 تومان

    | 9,998.78 تومان

    | 7,834,200 تومان

    | 8,012,250 تومان

    | 66,000 تومان

    | 67,500 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر