توضیحاتی در خصوص استیبل کوین ها

۲۲ مهر ۱۳۹۸ | 0 نظر | لینک کوتاه | اخبار و مقالات ارز دیجیتال, مفاهیم پایه

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین نوع جدیدی از کریپتوکارنسی است که اغلب ارزش آنها به دارایی دیگری وابسته است.

این کوین ها را می توان به ارزهای فیات مانند دلار ایالات متحده ، سایر کریپتوکارنسی ها ، فلزات گرانبها یا ترکیبی از این سه ترکیب کرد. به نظر می رسد در حال حاضر فیات محبوب ترین گزینه در بازار است ، به این معنی که یک واحد از استیبل کوین (stablecoin) برابر با ۱ دلار است.

استیبل کوین ها برای مقابله با نوسانات ذاتی در قیمت های کریپتوکارنسی طراحی شده اند. آنها به طور معمول به عنوان وثیقه استفاده می شوند ، به این معنی که تعداد کل دارایی های موجود در گردش توسط دارایی های ذخیره شده پشتیبانی می شود. به عبارت ساده تر ، اگر ۵۰۰،۰۰۰ کوین با ارزش دلار در گردش باشد ، حداقل ۵۰۰۰۰۰ دلار در یک بانک باید ثابت باشد.

با سقوط های ناگهانی و دستاوردهای ناگهانی بیت کوین (bitcoin)  ، طرفداران اعتقاد دارند استیبل کوین شک و تردید در مورد نرخ تبدیل که ساخت کریپتوکارنسی ها برای خرید کالا و خدمات را کاربردی تر می کند ، را از بین می برد.

نمونه هایی از شناخته شده ترین استیبل کوین ها (stablecoin) ها عبارتند از: تتر tether  (USDT) ، ترو یو اس دی trueUSD (TUSD) ، دلار جمینی (GUSD) و کوین یو اس دی USD توسط Circle و یو اس دی سی کوین بیس Coinbase (USDC). تقاضا برای چنین کوین هایی رو به افزایش است. در ماه دسامبر ، Cointelegraph ادعا کرد که استفاده از چهار استیبل کوین اصلی در طی سه ماه ۵ میلیارد دلار در معاملات زنجیره ای افزایش یافته است –  افزایش ۱٫۰۳۲ درصدی در ماه نوامبر در مقایسه با دو ماه قبل.

استیبل کوین ها چگونه کار می کنند؟

همان طور که از نام این محصول پیداست ،استیبل کوین( stablecoin) ها به گونه ای طراحی شده اند که در طول زمان دارای قیمت و یا ارزش ثابت باشند.

سه راه مختلف برای دستیابی به این هدف وجود دارد – ارائه یک فضای مناسب بین ارائه ثبات ارزهای فیات و منافع غیرمتمرکز که ارزهای مجازی ارائه می دهند. بدون استیبل کوین (stablecoin) ، گرفتن وام در هنگام استفاده از کریپتو به عنوان وثیقه می تواند خطرناک باشد ، زیرا دارایی های مورد استفاده برای تضمین وام شما می تواند در یک زمان کوتاه بی ارزش شود. به همین ترتیب ، تصور کنید که اگر قیمت ها به طور غیر منتظره ای سقوط کنند ، دستمزد شما در کریپتو چه مقدار خواهد بود. در دنیای واقعی ، مثل این است که ناگهان متوجه شوید که قیمت شیر از ۱ به ۳ دلار افزایش یافته است ، به این معنی که ارزش پول شما خیلی کمتر شده است.

نوع اول استیبل کوین توسط فیات به عنوان وثیقه استفاده می شود. برای هر یک استیبل کوین صادر شده ، ۱ دلار با خیال راحت توسط یک متصدی مرکزی مانند یک بانک نگهداری می شود. این بدان معنی است که ، به صورت تئوری ، شما باید بدون هیچ هزینه زیادی بتوانید بین این دو مبادله کنید. در موارد دیگر ، کالاها به عنوان راهی برای وثیقه کریپتو مورد حمایت قرار گرفتند ، و دولت ونزوئلا از برنامه هایی برای راه اندازی پترو پرده برداشت – کوینی که ارزش آن با یک بشکه نفت گره خورده است. افسوس ، راه اندازی پترو با تأخیر طولانی مدت انجام شد و همان طور که کوین تلگراف گزارش داد ، با موفقیتی متفاوت روبرو شد.

در مرحله بعد ، شما استیبل کوین هایی دارید که با کریپتو به عنوان وثیقه استفاده شده اند . “اما صبر کنید!” “آیا این به معنای این نیست که امکان نوسانات قیمت هنوز ممکن است؟” تا حدودی ، بله – اما برخی از ارائه دهندگان سعی می کنند با استفاده از روش ” overcollateralization ” این مسئله را برطرف کنند ، به این معنی که ۲ دلار کریپتو به ارزش هر دلار ۱ استیبل کوین به متصدی سپرده می شود. این امر می تواند به زنده نگه داشتن تمرکززدایی کمک کند ، زیرا ذخایر کریپتو تأثیر هرگونه نوسانات را به خود جذب می کنند  ، اما نکته منفی این است که سرمایه های زیادی برای کنار زدن آنها لازم است.

در آخر ، استیبل کوین های (noncollateralized)   وجود دارند که ایده داشتن ذخایر را به طور کل کنار می گذارند. این نوع دارایی ها می بینند که قراردادهای هوشمند عملکرد چندان غیرمشابهی با بانک رزرو ندارند. آنها عرضه و تقاضا را رصد می کنند – خرید کوین های در گردش هنگامی که قیمت ها خیلی پایین هستند و صادر کردن کوین های جدید وقتی قیمت ها افزابش پیدا می کنند. هدف نهایی این است که قیمت ها مطابق با یک دارایی قابل فروش مانند دلار آمریکا باشد.

مهم نیست که از چه روشی استفاده می شود ، شایان ذکر است که هدف ثبات ، بیشتر از یک ویژگی غیرقابل تفکیک مد نظر است.

چرا استیبل کوین ها اینقدر محبوب شده اند؟

زیرا آنها عدم اطمینان مصرف کنندگان را از بین می برند – مخصوصاً در مورد تبدیل.

آنها نوع پیش بینی پذیری را که بسیاری از کشورها برای دستیابی به آن با ارزهای ملی خود تلاش می کنند ارائه می دهند – از این رو ونزوئلا برای مقابله با تورم و بی ثباتی سیاسی خود تصمیم به راه اندازی کریپتوکارنسی خود گرفته است .

استیبل کوین ها به صاحبان مکانی امن برای ذخیره دارایی های خود در هر زمان حتی هنگام نوسانات ناخوشایند در جهان کریپتوکارنسی  را می دهند. مصرف کنندگان می توانند به سرعت و به آسانی کریپتوکارنسی ها را به استیبل کوین (stablecoin) تبدیل کنند وقتی که نگران وضعیت بعدی بازارها هستند ، استیبل کوین ها لزوم بازگشت به ارز فیات را برطرف می کنند. این تبدیل ها همچنین می توانند ارزان تر از جابجایی بین کریپتو و فیات باشند ، زیرا هزینه معامله ارائه دهندگان پردازش پرداخت و بانک ها را از معادله خارج می کنند.

در آغاز ماه آوریل ، تتر (tether) معاملات روزانه خود را به حداکثر رساند – و طبق گفته (CoinMarketCap) ، استیبل کوین با حجم معاملات ۹٫۴ میلیارد دلاری در مقایسه با ۱۰٫۲ میلیارد دلار بیت کوین BTC ، بسیار نزدیک به جایگاه بیت کوین شده است.

بخشی از محبوبیت روزافزون استیبل کوین (stablecoin) همچنین ممکن است به این معنا باشد که اکسچنج های کریپتو ، اصلی ترین نقطه دسترسی برای بسیاری از مصرف کنندگان ، شروع به فعالیت در جهت افزایش آگاهی می کنند. به تازگی اعلام شد که (OKEx) ، ششمین اکسچنج بزرگ ، در نظر دارد استیبل کوین خود را راه اندازی کند. و بایننس (Binance) ، بزرگ ترین اکسچنج در جهان ، بطور تهاجمی جفت های تجاری ای را که ارائه می دهد گسترش داده است. در ماه نوامبر ، بازار جدید تتر  Tether  (USDT) خود را به بازار استیبل کوین بازگرداند – و متعاقبا اعلام كرد كه طیف گسترده ای از استیبل کوین را اضافه می كند. بایننس با توضیح دلیل خود در یک پست وبلاگ درماه ژانویه ، گفت: “در چند ماه گذشته ، فضای استیبل کوین خیلی سریع تکامل یافته است.”

آیا استیبل کوین ها از بحث و جدال و مخالفت ها دور هستند؟

نه – و این تا حدودی به دلیل موضوعات شفافیت است که به تازگی ظهور کرده است.

تتر (Tether) یکی از مشهورترین استیبل کوین ها است که به دلایل مختلف در سال های اخیر جنجال برانگیز بوده است. یک تحقیق توسط محققین دانشگاه ادعا کرده است که این کوین در “دستکاری قیمت کریپتوکارنسی” در طول رونق سال ۲۰۱۷ مورد استفاده قرار گرفته است ، به طوری که محققان حتی ادعا کردند که نیمی ازتغییرات قیمت بیت کوین(  bitcoin) در دسامبر همان سال مربوط به استیبل کوین است.

همچنین سؤالاتی درمورد اینکه آیا تتر (Tether)  به اندازه کافی دلار ذخیره دارد تا برای وثیقه استیبل کوین های خود استفاده کند مطرح شده است ، با این حال ، به نظر می رسد یک حسابرسی غیررسمی در ژوئن ۲۰۱۸ تأیید کرده که ذخایر آن به اندازه کافی بوده است.  هشدارها همچنین در مارس ۲۰۱۹ برای برخی از علاقه مندان به کریپتوکارنسی اعلام شده بود ، هنگامی که ادعاهایی مبنی بر اینکه استیبل کوین تتر( Tether) توسط دلار آمریكا حمایت نمی شود مطرح شده بود.

سایر مدافعان استیبل کوین – مانند (Jeremy Allaire) از (Circle) ، که USDC را در پاییز سال ۲۰۱۸ راه اندازی کرد – خواستار “استانداردی باز هستند که بسیاری از شرکت ها بتوانند از آن استفاده کنند.”وی افزود : سطوح بیشتر خودمداری باعث آرامش خاطر کاربران می شود ، و به توکنایز کردن اقتصاد جهانی کمک می کند و منجر به اکوسیستم مشترک برای صنعت کریپتو می شود که جایگزینی قانع کننده تری برای فیات باشد.

منتقدان دیگر معتقدند که استیبل کوین پتانسیل تضعیف کریپتوکارنسی های عادی را دارد که سال هاست برای توسعه اقتصاد خود تلاش می کنند. و گرچه به نظر می رسد آنها به عنوان یک پناهگاه امن برای مصرف کنندگان کریپتو عمل کنند ، اما ممکن است این واقعیت که استیبل کوین ها ، سود اقتصادی کمی ارائه می دهند ، بعید باشد که بعنوان یک عامل نزولی بزرگ در نظر گرفته شوند.

چه کسانی استیبل کوین را صادر می کند؟

همه – از بانک ها گرفته تا شبکه های اجتماعی – در حال شروع به کار هستند.

حتی با وجود اینکه مدیرعامل (JPMorgan Chase) ، بیت کوین (Bitcoin)  را  نوعی “کلاهبرداری” خواند ، بانک ایالات متحده اخیراً از برنامه هایی برای راه اندازی یک استیبل کوین برای سرعت بخشیدن به زمان تسویه در هنگام انجام معاملات بین المللی پرده برداشته است.

اگرچه برخی از مفسران کریپتو ، این اقدام غول مالی را تأیید پتانسیل استیبل کوین دانستند ، اما برخی دیگر – مانند مدیرعامل ریپل (Ripple)   – به دلیل عدم قابلیت تعامل پذیری ، به “JPM Coin” حمله کردند و این بدان معناست که بعید است بانک های دیگر از این تکنولوژی استقبال کنند . آنتونی پولپیانو (Anthony Pompliano) ، بنیانگذار( Morgan Creek Digital Capital)، یک قدم فراتر رفت – با استفاده از پادکست خود هشدار داد که “ما باید همه تلاش خود را انجام دهیم تا مانع موفقیت” JPMorgan Chase “شویم ، زیرا این به معنای اعتماد به بانک وال استریت است”. بانکی که قبلاً به جرایمی متهم شده است. ”

در جاهای دیگر ، IBM  با همکاری Stellar صادر کننده( XLM) – همچنین با هدف ایجاد یک شبکه پرداخت فرا مرزی ، بلاکچین World Wire  خود را راه اندازی کرده است. در اینجا ، بانک های بین المللی می توانند با استفاده از ارز محلی فیات خود ، استیبل کوین خود را ایجاد کنند و موسسات برزیل ، کره جنوبی و فیلیپین تاکنون علاقه خود را به این موضوع اعلام کرده اند.

ما نمی توانیم بدون ذکر نام فیس بوک به نتیجه برسیم ، که گفته می شود ده‌ها مهندس را استخدام کرده تا بتوانند یک استیبل کوین را با استفاده از فیات تهیه کنند که کاربران بتوانند برای پرداخت به دوستان و خانواده خود در سراسر جهان به آنها اعتماد کنند. این امر می تواند به شبکه های اجتماعی کمک کند تا موجبات ایجاد تغییر از طریق صنعت حواله را فراهم کنند و این امکان را برای کارگران خارجی فراهم کنند تا بتوانند با هزینه کمتری پول را انتقال دهند. “کوین فیس بوک” می تواند نعمتی برای این شرکت باشد زیرا می کوشد رسوایی های حریم خصوصی را از بین ببرد و فراتر از تبلیغات منبع درآمد داشته باشد. طبق گزارش CNBC ، یکی از تحلیلگران معتقد است که در صورت راه اندازی برنامه ها ، استیبل کوین می تواند ۱۹ میلیارد دلار درآمد اضافی را تا سال ۲۰۲۱ ایجاد کند .

آیا استیبل کوین می تواند به عدم تمرکز واقعی برسد؟

برخی از ارائه دهندگان بر این باورند که آنها به حد وسط رسیده اند.

برخی از طرفداران استیبل کوین نگران این هستند که ترکیب یک کریپتوکارنسی به صورت مستقیم با دلار آمریکا به معنای این باشد که به ناچار باید با سیستم بانکی ایالات متحده ارتباط داشته باشند. این بدان معناست که آنها باید به یک زیرساخت متمرکز اعتماد کنند – چیزی که ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto ) بیش از یک دهه پیش می خواست چشم انداز خود را از آن دور کند.

(Equilibrium)  می گوید که با اطمینان از این که بیش از ۱۷۰ درصد استیبل کوین های آن ، (EOSDT) ، جمع آوری (overcollateralize) شده است ، توانسته است این مشکل را برطرف کند. این امر با اطمینان از اینکه یک واحد (EOSDT) برابر با ۱ دلار باشد حاصل می شود. این شرکت می گوید چارچوب این شرکت “اولین استیبل کوین غیرمتمرکز تحت حمایت وثیقه های ساخته شده در بلاکچین EB در جهان” را ارائه می دهد و به نگرانی های مربوط به امنیت و مقیاس پذیری آن می پردازد.

در حال حاضر ، فقط  (EOS)  می تواند به عنوان وثیقه استفاده شود ، اما این پلتفرم امیدوار است که به یک راه حل زنجیره ای متقابل تبدیل شود و در آینده ، یک سبد از چندین کریپتوکارنسی را به عنوان وثیقه بپذیرد.

با راه اندازی استیبل کوین های جدید ، حجم معاملات در حال افزایش است ، این بخشی از صنعت کریپتو است که می تواند در سال های آینده بیشتر رشد کند. بدون شک ، موارد استفاده جدید در این راه پدیدار خواهند شد – و به طور بالقوه مشتریانی که تاکنون تمایلی به استفاده از ارزهای مجازی نداشته اند را وسوسه می کند.

ترجمه توسط دلاریپتو

No views yet

دیدگاه بگذارید

avatar


    | 4,210,590,120 تومان

    | 4,306,285,350 تومان

    | 201,773,880 تومان

    | 206,359,650 تومان

    | 32,993 تومان

    | 33,743 تومان

    | 5,355,240 تومان

    | 5,476,950 تومان

    | 9,949.50 تومان

    | 10,175.63 تومان

    | 7,834,200 تومان

    | 8,012,250 تومان

    | 66,000 تومان

    | 67,500 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر