وام دهی کریپتو (Crypto Lending) چیست؟

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | 0 نظر | لینک کوتاه | اخبار و مقالات ارز دیجیتال, مفاهیم پایه

احتمالاً درخصوص وام دهی کریپتو چیزهایی شنیده اید ، این روند فرصتی را برای سرمایه گذاران بزرگ و کوچک فراهم می کند و اکوسیستم مالی غیرمتمرکز اتریوم (Ethereum) را تقویت کرده و ارزش ثابت آن را به بیش از ۱ میلیارد دلار رسانده است.

 

در اساس وام دهی کریپتو یک مفهوم نسبتاً ساده وجود دارد: وام گیرندگان قادر به استفاده از دارایی های کریپتوی خود به عنوان وثیقه برای به دست آوردن وام فیات یا استیبل کوین هستند ، در حالی که وام دهندگان دارایی مورد نیاز وام را با نرخ بهره توافقی ارائه می دهند. این امر همچنین می تواند در حالت معکوس اتفاق بیفتد ، به طوری که وام گیرندگان از فیات یا استیبل کوین به عنوان وثیقه برای قرض گرفتن دارایی های کریپتو استفاده می کنند.

 

به احتمال زیاد متوجه این موضوع خواهید شد که در این روند هیچ چیز جدیدی وجود ندارد ، صرفاً وام های وثیقه ای هستند ، اما اعتبار و وام دهی ، نخستین خدمات مالی قدرتمندی هستند که طیف گسترده ای از برنامه ها و مزایا را برای مشاغل ، موسسات ، معامله گران و کاربران فراهم می کنند. علاوه بر این ، در فضای رو به رشد امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DEFI) ، این خدمات برای دسترسی به وام های بدون مجوز ، باز و ترکیب پذیر قابل استفاده شده است. این امر منجر به موارد استفاده جدیدی مانند بهینه سازی نرخ ها در پلتفرم ها و “وام های بدون وثیقه” می شود که کاربر می تواند از تراکنش های اتمی (atomic transactions) برای وام گرفتن از نقدینگی کامل یک پلتفرم استفاده کند ، تا زمانی که وام را با همان تراکنش بازپرداخت کند.

 

 

وام دهی در بازارها چقدر اهمیت دارند؟

به طور کلی ، بازارهای اعتباری و وام دهی ، با تخصیص مجدد وام از موارد استفاده غیر فوری به موارد فوری ، میزان بهره وری پول را افزایش می دهند. این امر باعث می شود کاربرد و سودمندی آن پول برای همه طرفین افزایش یابد و وام گیرندگان به سرمایه های موجود و وام دهندگان به سود دسترسی پیدا کنند.

 

این یک فرصت گسترده برای بازارهای کریپتو و کاربران آن است که قبل از این و به طور سنتی دو روش برای استفاده از سرمایه خود داشتند : هودل (hodl) یا ترید  (trade) . به ویژه برای هودلر ها (hodler) ، کریپتوکارنسی تنها یک عملکرد داشته است که ماندن در کیف پول هایشان بوده است. در حالی که ممکن است برخی بگویند که محدود کردن عرضه در بازار مفید خواهد بود ، اکثرا با این موضوع موافقند که این یک روش استفاده بهره ورانه از دارایی سرمایه ای یا بلند مدت (capital asset) نیست.

 

با ظهور وام دهی دارایی های کریپتو ، سودمندی این دارایی ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. سرمایه گذاری استاتیک سابق اکنون می تواند بازده منفعل برای وام دهندگان ایجاد کند ، و وام گیرندگان می توانند بدون نیاز به یک رویداد فروش مشمول مالیات ، دارایی فیات را دریافت کنند یا دارایی های کریپتو را برای معامله ، آربیتراژ یا بازارگردانی (market making) به دست آورند. این موارد پیشرفت های چشمگیری برای هودلرهای شخصی و سرمایه گذاران نهادی محسوب می شوند.

 

علاوه بر پیشرفت های کاربردپذیری ، یکی دیگر از معدود مواردی که کریپتو فراهم کرده این است که در مقایسه بازده وام با حساب های پس انداز بهره ، یک آنالوگ مستقیم را برای سیستم مالی فراهم می کند. در زمان نگارش مقاله ، بیشتر پلتفرم های وام دهی کریپتو نرخ بهره حدود ۸ درصدی را برای وام دهی استیبل کوین ها ارائه می دهند. در مقابل ، بیشتر حساب های پس انداز در ایالات متحده بازدهی کمتر از یک درصدی به دلار را ارائه می دهند.

 

در حالی که این یک پیشرفت بزرگ برای اکوسیستم کریپتو محسوب می شود ، اما همه مزایای وام دهی اعتباری کنونی را ارائه نمی دهد ، تمام وام های کریپتو با وثیقه بیش از حد ارائه شده اند. این بدان معنی است که شما برای دریافت وام باید از قبل سرمایه در اختیار داشته باشید ، بازار وام دهی کریپتو برای همه سرمایه گذاران مناسب و کاربردی نیست. این امر بسیار ناامیدکننده است زیرا بسیاری از مردم جهان که به اصطلاح (unbanked) یا بدون حساب بانکی و خدمات مالی هستند به دسترسی بیشتر به این خدمات نیاز دارند.

 

انواع پلتفرم های وام دهی : متمرکز (Centralized) و غیر تمرکز (decentralized)

از سال ۲۰۱۸ ، تعدادی پلتفرم وام دهی در صنعت کریپتو ظاهر شدند که به طور کلی به پلتفرم های متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می شوند. این تقسیم بر این اساس ایجاد می شود که چه کسی یا چه چیزی روند وام دهی و دریافت وام را کنترل می کند ، یک شرکت یا یک پروتکل.

 

پلتفرم های وام دهی متمرکز دارای عملکردی شبیه به شرکت های سنتی فناوری که با کریپتوکارنسی کار می کنند هستند ، آنها از فرآیندهای شناخت مشتری پیروی می کنند ، دارای سیستم نگهداری برای محافظت از دارایی های شما هستند و می توانند مشارکت تجاری سنتی با موسسات را شکل دهند مانند مذاکره در خصوص توافق نامه های خاص وام. این پلتفرم ها نرخ بهره تعیین شده توسط شرکت را ارائه می دهند، که برای دارایی های کریپتو مانند اتر (ETH) و بیت کوین (BTC) اغلب بازده بالاتری را نسبت به سایر همتایان غیرمتمرکز خود برای وام دهندگان فراهم می کنند.

 

پلتفرم های وام دهی غیر متمرکز ، از جمله پروژه هایی مانند (Compound) ، (Maker) و (dYdX) ، به عنوان پروتکل هایی عمل می کنند که در هر زمان و بدون پروسه شناخت مشتری (KYC) یا کاستدی توسط افراد قابل دسترسی است. به استثنای (Maker) ، که سیستم نظارتی غیر متمرکز آن نرخ بهره را تعیین می کند ، پلتفرم های غیرمتمرکز دارای نرخ بهره متغیر هستند که بر اساس عرضه و تقاضای دارایی بر روی پلتفرم تعیین می شود. این امر ممکن است بسته به عملکرد نرخ بهره ، در بعضی مواقع منجر به نوسان زیاد نرخ بهره شود ، نرخ بهره (dYdX) برای وام دهندگان در بعضی مواقع بیش از ۳۰ درصد می باشد.

 

خطرات وام دهی کریپتو چیست؟

در حالی که وام دهی کریپتو اغلب با حساب پس انداز سنتی یا حساب های بهره مقایسه می شود ، درک این موضوع که این پلتفرم ها بسیار جدیدتر و دارای ریسک بیشتری نسبت به بانکهای سنتی به شدت قانونگذاری شده هستند ، مهم است. هیچکدام از این ها ، از جمله موارد متمرکز ، مؤسسات بیمه شده دولتی نیستند ، اگرچه دیفای (DeFi) از طریق (Nexus Mutual) و (Opyn) اقداماتی در زمینه بیمه انجام داده است اما باید به این نکته توجه کرد که ما با فناوری های جدید سر و کار داریم.

 

وام گیرندگان ریسک تأمین نقدینگی را در صورت سقوط ارزش وثیقه شان به کمتر از مقدار لازم می پذیرند ، تا اطمینان حاصل کنند وام دهندگان ریسکی را متحمل نمی شوند. این بدان معنی است که وام گیرندگان باید از اینکه نرخ وثیقه شان در محدوده امن باقی بماند اطمینان حاصل کنند. تا کنون ثابت شده است که سیستم های نقدینگی پایدار بوده و وام دهندگان سرمایه خود را از دست نداده اند ، اما این موضوع همیشه قطعی نخواهد بود و تضمین نمی شود.

 

در فضای غیرمتمرکز و در خصوص قراردادهای هوشمند نیز ریسک فناوری وجود دارد. از آنجا که کد رایانه ای به شکل قراردادهای هوشمند ، جریان سرمایه در درون سیستم را کنترل می کند ، از نظر تئوری امکان پذیر است که یک هکر از طریق باگ یا سوء استفاده به این پلتفرم حمله کند.

 

علاوه بر این ، گزینه های غیر متمرکز گاهی اوقات با مشکل نقدینگی کم روبرو هستند ، به گونه ای که اگر مقدار زیادی سرمایه در داخل یا خارج از سیستم در حرکت باشد ، نرخ ها می توانند به شدت تغییر کنند. به طور کلی ، توابع نرخ بهره برای تحریک تعادل نسبتاً پایدار ایجاد شده اند ، اما گاهی بی ثباتی نیز در این روند اتفاق می افتد.

 

در نهایت ، خطرات مالیاتی و قانونگذاری در استفاده از این پلتفرم ها وجود دارد ، به خصوص به این دلیل که یکی از موارد عمده استفاده از وام دهی جهت اجتناب از رویداد های مالیاتی است. به طور کلی ، بسیاری از دولت ها قوانین و راهنمایی شفافی در مورد ماهیت بسیاری از این دارایی ها از جمله استیبل کوین ها ارائه نداده اند. این امر باعث می شود افراد از پیامدهای دقیق مالیاتی فعالیت های وام دهی کریپتو آگاهی نداشته باشند و عموما به کاربران توصیه می شود با یک مشاور مالیاتی در این زمینه مشورت کنند. علاوه بر این ، بسیاری از پلتفرم های غیر متمرکز بدون مجوز و بدون فرآیند شناخت مشتری (KYC) کار می کنند ، به این معنی که آینده قانونگذاری آنها غیرقابل پیش بینی است.

 

موارد استفاده از وام دهی کریپتو ، از مبتدی تا حرفه ای

شاید بهترین راه برای درک نحوه کار این پلتفرم ها و بازارها ، اجرای روش های مختلفی باشد که کاربران می توانند در آنها مشارکت کنند ، از ابتدایی ترین روش به پیشرفته ترین.

 

پلتفرم منحصر بفرد ، وام دهی دارایی منحصر بفرد

 

این یک از اساسی ترین و متداول ترین موارد استفاده بازارهای وام دهی کریپتو است: وام دهی. بررسی نرخ پلتفرم ها با استفاده از مواردی مانند ابزار بررسی نرخ بهره (CoinMarketCap) برای یافتن بهترین بازده دارایی که می خواهید وام دهید ، مفید است. به طور کلی ، پلتفرم های غیرمتمرکز شاهد نرخ بهره بالا برای استیبل کوین (۷٪ -۱۵٪) و نرخ بهره پایین تر برای دارایی های کریپتو مانند اتریوم (ETH) و بیت کوین (BTC) به میزان (۰٪ -۱٪) هستند ، در حالی که پلتفرم های متمرکز نرخ های مطلوب تری را برای این دارایی های کریپتو به میزان (۲%–۶%) ارائه می دهند.

 

نقدینگی با استفاده از دلار معاف از مالیات

 

برای هودلرهای کریپتو ، ممکن است ثروت قابل توجهی در سبد سهام آنها وجود داشته باشد ، اما فروش این سرمایه کریپتو در هنگام نیاز به پول نقد ، یک رویداد مالیاتی را به دنبال دارد. در حالی که این یک توصیه مالیاتی نیست و برای نیازهای خاص خود در این باره باید با یک مشاور مالیاتی مشورت کنید ، استفاده از دارایی کریپتو به عنوان وثیقه برای دریافت وام با پشتیبانی دلار می تواند یک روش عالی برای هودلر ها جهت به دست آوردن نقدینگی برای تأمین هزینه ها باشد ، ضمن اینکه خطر از دست رفتن سرمایه گذاری وجود ندارد و نیازی به پرداخت مالیات بر سود نمی باشد.

 

آربیتراژ (arbitrage) نرخ بهره

 

یک بار دیگر با نگاهی به (CoinMarketCap) ، می توانیم فرصت هایی را برای آربیتراژ نرخ بهره مشاهده کنیم ، که در آن شما دارایی را از یک پلتفرم وام می گیرید و آن را به دیگری وام می دهید. به عنوان مثال ، در زمان نگارش مقاله ، می توانید اتریوم (ETH) را با نرخ متغیر ۰٫۵۵ درصد در (Aave) وام بگیرید و با نرخ ۶٫۰ درصد در (Crypto.com) وام بدهید و به سود سالانه ۵٫۴۵ درصد اتریوم (ETH) دست یابید. با این وجود ، این روند خطرات زیادی به همراه دارد ، زیرا تغییر نرخ متغیر (Aave) همراه با بازار و (Crypto.com) می تواند نرخ آن را تغییر داده و احتمالا موجب از دست رفتن سودتان شود.

 

گزینه جالب دیگر توسط (CoinLoan) فراهم شده است ، یکی از تنها پلتفرم های موجود که به شما امکان می دهد شرایط وام دهی / دریافت وام خود مانند نوع دارایی ، مدت و نرخ بهره را تعیین کنید.  (CoinLoan) همچنین امکان دریافت وام کریپتو کریپتو (crypto–crypto) را فراهم می کند ، که قابلیت های بیشتری را برای وام کریپتو استیبل کوین (crypto–stablecoin) که توسط سایر پلتفرم های متمرکز ارائه شده ایجاد می کند. این سفارشی سازی بیشتر می تواند راهی عالی برای اطمینان از عملکرد بهتر نرخ بهره شما باشد ، هرچند که (CoinLoan) همچنین یک حساب بهره ارائه می دهد که یک تجربه کاربری ساده و بدون دردسر را برای سود حداکثر ۱۰٫۵ درصدی از طریق دارایی های شما فراهم می کند. همچنین دارایی های شما را در کاستدی های تأیید شده ، بیمه شده و تصویب شده توسط (SEC) ذخیره می کند و سیستم نقدینگی خاص خود را برای اطمینان از محافظت از طرفین دارد.

 

معاملات مارجین  (Margin)  / اهرم (leverage)

 

ظهور وام دهی کریپتو همچنین موجب سهولت دسترسی به اهرم ها شده است ، بدون اینکه مجبور باشید از طریق اکسچنج غیر متمرکز اقدام کنید. کاربر می تواند با دریافت وام ، خرید وثیقه اضافی و افزایش مداوم مقدار وام خود تا رسیدن به حد مجاز ، اهرم خود را به دست آورد. این به عنوان یک سرمایه گذاری “خرید” در مورد وثیقه ای که انتخاب کرده اید عمل می کند. به عنوان مثال ، اگر از اتریوم (ETH) به عنوان وثیقه استفاده کنید و استیبل کوین پگ شده به دلار خود را برای اتریوم (ETH) بیشتری بفروشید ، و قیمت اتر (ETH) افزایش یابد ، فقط باید مبلغ اصلی دلار را بازپرداخت کنید ، حتی اگر ارزش اتر (ETH) افزایش یافته باشد. این امر به شما امکان می دهد سود اضافی به دست آورید. پلتفرم هایی مانند (dYdX) این روند را ساده می کنند و آن را مستقیماً در رابط کاربری خود ایجاد می کنند که به شما امکان می دهد تا ۵ اهرم اقدام به خرید یا فروش کنید. بدیهی است که این یک استراتژی با ریسک بالاتر است و اگر قیمت اتر (ETH) در مسیر اشتباهی حرکت کند و کاهش یابد ، ممکن است وثیقه شما برای محافظت از وام دهندگان لیکویید شود.

 

وام های بدون وثیقه یا سریع  (Flash loans)

 

وام های بدون وثیقه که اخیراً در هک پروژه دیفای (bZx) استفاده شده اند، مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند. وام سریع یک نوآوری مالی است که فقط از طریق دارایی های مالی غیرمتمرکز امکان پذیر است و دارای موارد استفاده جالبی است. با وام بدون وثیقه ، کاربر می تواند به میزان زیادی نقدینگی رایگان از پروتکل وام قرض بگیرد ، از آن وام برای اجرای سایر عملیات استفاده کند و سپس در پایان تراکنش کامل وام را بازپرداخت کند. اگر وام گیرنده نتواند مبلغ کامل را بازپرداخت کند ، هیچ یک از تراکنش ها انجام نمی شود. این امر توسط مالک پایگاه داده اتمی اجرا شده است ، که در آن یک عملیات ناموفق در میان یک سری عملیات باعث می شود که کل عملیات انجام نشود. وام های سریع را می توان برای فرصت های آربیتراژ یا انتقال وثیقه به پلتفرمی مانند (Maker) یا (Compound) استفاده کرد. برای اجرای وام بدون وثیقه به دانش فنی و توانایی لازم برای انجام تراکنش های اتمی نیاز است.

 

نقدینگی  (Liquidation)

 

برای افراد حرفه ای تر نیز ، این فرصت وجود دارد که در اکوسیستم دیفای (DeFi) به عنوان یک مدیر تصفیه (liquidator) عمل کنند. این افراد ربات هایی را اجرا می کنند که وام هایی که به کمتر از نرخ وثیقه کاهش یافته اند ، شناسایی کرده و آن وثیقه را برای پرداخت به وام دهنده لیکویید می کنند و برای خدمات خود هزینه ای را دریافت می کنند. این یک عرصه بسیار رقابتی است ، اما سود قابل توجهی دارد.

 

آینده وام دهی کریپتو چگونه خواهد بود؟

در حالی که نقدینگی به دلیل فرصت محدود به عنوان آخرین گزینه در نظر گرفته می شود ، شناخت نقدینگی بخش مهمی از اکوسیستم وام دهی کریپتو است و برای کارایی سیستم نیز بسیار مهم است. کریپتو به دلیل سهولت در فروش و نقدینگی ، به عنوان یک وثیقه خارق العاده عمل می کند. در مقایسه با وام ، که در آن  بازستانی وام (Foreclosure) و نقدینگی یک فرایند بسیار طولانی است ، نقدینگی کریپتو فقط چند ثانیه طول می کشد. با پیشرفت صنعت کریپتو ، اکوسیستم وام دهی نقشی حیاتی در روند موفقیت آن ایفا می کند.

 

با این حال ، در کوتاه مدت این اکوسیستم فرصت های منحصر به فردی برای مشارکت کنندگان در صنعت کریپتو جهت کسب سود ، کسب نقدینگی و افزایش بهره وری دارایی هایشان ارائه می دهد.

 

ترجمه شده توسط دلاریپتو

No views yet

دیدگاه بگذارید

avatar


    | 4,272,051,200 تومان

    | 4,349,341,600 تومان

    | 216,932,576 تومان

    | 220,857,343 تومان

    | 37,580 تومان

    | 38,260 تومان

    | 5,769,312 تومان

    | 5,873,691 تومان

    | 13,135.84 تومان

    | 13,373.50 تومان

    | 7,216,960 تومان

    | 7,347,530 تومان

    | 60,800 تومان

    | 61,500 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر