توضیحاتی مربوط به تجارت آربیتراژ (arbitrage ) در کریپتو

۱۳ مهر ۱۳۹۸ | 0 نظر | لینک کوتاه | اخبار و مقالات ارز دیجیتال, مفاهیم پایه

تجارت آربیتراژ (arbitrage ) چیست؟

این نوع معاملات از تفاوت و عدم تعادل قیمت ها بین دو یا چند بازار برای کسب سود استفاده می کنند.

به عبارت ساده تر ، این زمانی اتفاق می افتد که یک دارایی همزمان در دو بازار خریداری و فروخته می شود – غالباً به این دلیل که آن ها با قیمت های کمی متفاوت فروخته می شوند.

به عنوان نمونه ، سهام در یک شرکت فناوری ممکن است با ۳۵ دلار در اکسچنج اوراق بهادار نیویورک به فروش برسد ، اما با قیمت ۳۵٫۱۰ دلار در لندن در دسترس باشد. مطمئناً اختلاف قیمت اندک است – اما خرید سهام به سرعت  و با حجم بالا با قیمت پایین تر و فروش آن ها برای قیمت بالاتر می تواند به سود بسیار برای یک معامله گر تیزبین منجر شود. این مفهوم ذات آربیتراژ را بیان می کند و در مقایسه با سایر استراتژی ها ، آربیتراژ ریسک نسبتاً کمی دارد.

حال ممکن است برایتان این سوال ایجاد شود که : چنین ناکارآمدی ای چگونه می تواند ایجاد شود ؟   دلایل بسیاری وجود دارد. نوسانات ارز می تواند به معنای پایین آمدن ارزش سهام در ارزهای خارجی باشد. بازارها نیز دارای اشکالاتی هستند و همزمانی و تعادل بین چند اکسچنج می تواند سخت باشد. اطلاعات نامتقارن بین خریداران و فروشندگان نیز زمینه ی پرورش آربیتراژ را فراهم می کند . افسوس که با چنین نابرابری های سود ناچیز ، نسبت به هزینه های معاملات ، می تواند در نهایت به معنای این باشد که بسیاری از فرصت های آربیتراژ ، از لحاظ مالی منطقی نیستند.

آربیتراژ می تواند در مورد طیف وسیعی از ابزارهای مالی فراتر از سهام کار کند -که به سادگی ما را به سؤال بعدی سوق می دهد.

آیا تجارت آربیتراژ در بازار کریپتو ممکن است؟

بله – این همان مفهوم است ، اما با استفاده از دارایی های متفاوت.

در حال حاضر اکسچنج های بیشماری در سراسر دنیا وجود دارند که به مصرف کنندگان این امکان را می دهند که بتوانند کریپتوی خود را خریداری کنند. اما مسئله اینجاست : تفاوت قابل توجهی در قیمت پیشنهادی ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین Bitcoin (BTC) وجود دارد.

چنین ناکارآمدی هایی معمولاً در مناطقی به وجود می آیند که کریپتو در آن تقاضای زیادی دارد. یکی از نمونه های بسیار ذکر شده “Kimchi Premium” است. در آنجا ، تریدر های محلی کره جنوبی با پرداخت مبلغی بیشتر از آنچه که در ایالات متحده ، اروپا و حتی سایر مناطق آسیا برای آن پرداخته می شود ،  برای خرید بیت کوین (Bitcoin )  از نظر USD هزینه می کردند.

زیمبابوه یک کشور آفریقایی است که به دلیل آلودگی بیش از حد هوا از بین رفته است – به این معنی که ملزومات روزمره مانند مواد غذایی و سوخت می توانند در طی چند روز و حتی ساعت ها بسیار گران شوند. حتی در گذشته نمونه هایی وجود داشته است که افراد محلی مجبور شده اند یک کوله پشتی پر از دلار زیمبابوه را برای خرید مواد غذایی هزینه کنند. در سال ۲۰۱۷ ، قیمت بیت کوین (Bitcoin ) در یکی از اکسچنج های محلی تقریبا دو برابر قیمت های اعلام شده در پلتفرم های بین المللی بود – تا حدودی به این دلیل که مصرف کنندگان نمی توانستند به اکسچنج های خارج از کشور دسترسی داشته باشند.

بیت کوین (Bitcoin ) همچنین در میان ناآرامی های سیاسی در حال انجام معاملات برای حق صرافی در هنگ کنگ است. در ماه اوت ،تریدر ها ۲٪ بیشتر از هر جای دیگری برای هر کوین پرداخت می کردند. در همان ماه ، ۴٪ حق صرافی در آرژانتین وجود داشت زیرا پس از نتیجه ی انتخابات تکان دهنده ، پزو (peso)  سقوط کرده بود.

حتی هنگامی که شرایط اقتصادی و سیاسی شدید از معادله خارج شود ، اختلاف قیمت ها بین اکسچنج ها می تواند شرایطی مناسب برای آربیتراژ ایجاد کند.

چه روش هایی برای آربیتراژ کریپتو استفاده می شود؟

بیایید نگاهی به سه روش آربیتراژ کریپو بیندازیم : فاصله ای ، مرزی و آماری.

آربیتراژ فاصله ای (Spatial arbitrage) شامل استفاده از قیمت های مختلف برای کریپتوکارنسی به نقل از دو اکسچنج متفاوت است. در حالی که ممکن است اکسچنج A با قیمت ۴۵۰۰ دلار بیت کوین BTC را ارائه دهد ، قیمت اکسچنج ۹۵۰۵۰  B  دلار تعیین می شود. معامله گر با خرید از اکسچنج A و فروش در اکسچنج B می تواند از این تفاوت قیمت ۳۵۰ دلاری استفاده کند – به طور مؤثر وجوه از یکی به دیگری منتقل می شود. با توجه به میزان عدم تمرکز در بخش کریپتوکارنسی ، این اختلافات ممکن است بیشتر از آنچه ممکن است تصور شود اتفاق بی افتد.

آربیتراژ مرزی (Cross-border arbitrage) یک مفهوم مشابه است ، اما تفاوت اساسی آن در این است که دو اکسچنج درگیر در معامله در کشورهای مختلفی قرار دارند. شایان ذکر است که این استراتژی ویژه تجارت می تواند دشوار باشد ، زیرا دلیل وجود چنین حق صرافی این است که مصرف کنندگان در کشورهای با قیمت بالا نمی توانند خودشان به نرخ بازار دسترسی پیدا کنند.

و اما سومین مورد آربیتراژ آماری  (statistical arbitrage) است. این یک استراتژی با تکنولوژی پیشرفته است که معمولاً شامل مدل سازی ریاضی است. این مورد از سایر تکنیک ها خطرناک تر است زیرا می تواند شامل استفاده از الگوریتم های معاملاتی باشد که از اختلاف قیمت ها سود می برند و فقط در کوتاه ترین زمان ، ممکن است وجود داشته باشند.

آیا آربیتراژ در دنیای کریپتو محبوبیت دارد؟

آربیتراژ قرن هاست که وجود داشته است ، و در حال گسترش در محدوده ی کریپتو است – اما فرصت ها می توانند کوتاه مدت باشند.

تغییر در عرضه و تقاضا تا زمانی که کریپتو از یک ارز به ارز دیگر منتقل می شود می تواند روی قیمت ها تأثیر بگذارد. نوسانات موجود در بازار می تواند به معنای این باشد که یک فرصت آربیتراژ می تواند به سرعت از بین برود – اما برعکس ، تغییرات نامناسب در قیمت ها اغلب موارد جدیدی را ارائه می دهد. اگر به درستی انجام شود ، از لحاظ تئوری امکان پذیر است که مبلغ زیادی در یک زمان کوتاه مدت ایجاد شود – و با بیش از ۲۰۰ اکسچنج که در دنیا وجود دارد ، تغییر قیمت ها ضروری است.

رویکردهای جدیدی برای آربیتراژهای کریپتوکارنسی نیز ظهور می کند که شامل اکسچنج ها نمی شود. Paxful ، یک بازار همتا به همتا با بیت کوین Bitcoin که مستقیماً خریداران را به فروشندگان متصل می کند ، پلتفرمی است که امکان استفاده از بیت کوین BTC را با استفاده از بیش از ۳۰۰ روش پرداخت فراهم می کند. از طریق Paxful ،برای مصرف کنندگان در مناطقی مانند ایالات متحده و اروپا شانس فروش بیت کوین BTC به کسانی که در بازارهایی که تهیه ی بیت کوین (Bitcoin )  برای آن ها گران تر و سخت تر است ، فراهم می شود – هنگامی که خریدار متوجه تفاوت قیمت در مقایسه با آنچه در اکسچنج محلی باید پرداخت کند و آنچه که در صورت خرید از مصرف کنندگان خارجی برش باقی می ماند می شود . پیچیدگی جالب این است که چگونه آربیتراژ می تواند در روش های پرداخت ظاهر شود. در حالی که بیت کوین BTC می تواند با استفاده از نقل و انتقال بانکی ارزان تر باشد ، در صورت استفاده از کارت های هدیه به عنوان روشی برای پرداخت ، حق صرافی نیز به هزینه ها اضافه می شود – و Paxful می گوید این امکان را به جامعه ی کریپتوکارنسی می دهد تا از این تفاوت ها استفاده کنند.

آیا خطرات جانبی یا ضررهای مالی حاصل از کاهش قیمت برای آربیتراژ در کریپتو وجود دارد؟

موانع حقوقی و مالی می توانند تبدیل سود از آربیتراژ کریپتو را دشوارتر کنند.

صرف نظر از نوع آربیتراژ کریپتو ای که یک تریدر در حال پیگیری آن است ، پلتفرم هایی که از آن ها استفاده می کند ،به هزینه های معاملات اضافه می کنند – و گاهی اوقات هزینه های برداشت. در نتیجه این امر ، برای معامله گران مهم است که با وجود همه ی این هزینه ها اطمینان حاصل کنند که در نهایت سودی برایشان باقی مانده است.

آربیتراژهای مرزی همچنین می توانند به دلیل مقررات مربوط به Know Your Customer (KYC) سخت تر شوند – الزامات دقیقی که معامله گر فقط  می تواند در صورت ارائه ی شناسنامه ی معتبر از طرف دولت یا سایر اسناد برای تأیید هویت خود ، معامله را انجام دهد.  Paxful  ، که بازار همتا به همتای آن در اکثر کشورها قابل اجرا است ، اظهار داشت که تلاش دارد با اجرای یک برنامه ی KYC مبتنی بر چند لایه (tier-based) بر این موانع غلبه کند و با کاربران محلی همکاری می کند تا توانایی های خود را در ارائه ی موارد مختلف تأیید هویت درک کند.

نگرانی دیگر در مورد اکسچنج ها ، تأخیرهایی است که می تواند با اجرای برداشت ها همراه باشد . اگر یک بازه ی زمانی محدود برای دریافت بودجه از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر داشته باشید ، انتقال آهسته می تواند به معنای از دست رفتن فرصت اتمام معامله باشد.

همچنین ممکن است از اکسچنج هایی که قیمت بسیار کمی برای بیت کوین (Bitcoin ) و سایر کریپتوکارنسی ها ارائه می دهند ، خسته شوید – قیمت هایی که بعضی اوقات پایین تر از نرخ بازار هستند. اگرچه ممکن است این یک فرصت وسوسه انگیز برای به دست آوردن سود بسیار به نظر برسد ، اما همیشه ارزش آن را دارد که با دقت عمل کرده و بررسی کنید که آیا قبل از هر چیزی اکسچنج قابل اعتماد است – در غیر این صورت ، می توانید سرمایه ی خود را از دست دهید. این امر می تواند به دلیل هک ناشی از ضعف امنیتی یا عدم توانایی در انجام هرگونه برداشت باشد.

بنابراین ، آیا آربیتراژ کریپتو ارزش تلاش دارد؟

هنوز نظریه ی درستی در این خصوص صورت نگرفته است.

افرادی که تجربه ی زیادی در بازار دارند – و وقتی که فرصتی را می بینند بافاصله قادر به تشخیص آن هستند – معمولاً به سطح بالاتری از موفقیت دست پیدا می کنند . و ، اگرچه ممکن است از تفاوت ۲۰٪ بین قیمت خرید و قیمت فروش سود کسب کنید ، بهتر است از خود بپرسید که آیا تلاش برای انجام این معاملات ارزش وقت شما را دارد یا خیر.

یادآوری موانع قانونی ، فنی و مالی – و همچنین تعیین فاکتورهای احتمالی هزینه و نوسانات در بازارهای کریپتوکارنسی – قبل از شروع به کار آربیتراژ ضروری است. با این وجود ، وجود پلتفرم هایی که از مرزها فراتر رفته و خریداران و فروشندگان را به طور مستقیم به یکدیگر متصل می کنند ، می تواند موجب ایجاد علاقه به آربیتراژ شود.

ترجمه توسط دلاریپتو

No views yet

دیدگاه بگذارید

avatar


    | 4,109,388,800 تومان

    | 4,186,439,840 تومان

    | 200,862,080 تومان

    | 204,628,244 تومان

    | 33,267 تومان

    | 33,891 تومان

    | 5,334,400 تومان

    | 5,434,420 تومان

    | 9,502.72 تومان

    | 9,680.90 تومان

    | 7,596,800 تومان

    | 7,739,240 تومان

    | 64,000 تومان

    | 65,200 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر