تاثیرات ترکیب پذیری (Composability) بین زنجیره ای (Cross-Chain) بر آینده امور مالی غیرمتمرکز

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | 0 نظر | لینک کوتاه | اخبار و مقالات ارز دیجیتال, فناوری بلاکچین

امور مالی غیر متمرکز (Decentralized Finance) با مشکل نقدینگی روبرو است ، اما چندین راه حل در این زمینه وجود دارد که در حال بررسی است و امیدواریم بر ارزش بازار بیت کوین (Bitcoin) تاثیر بگذارد.

 

امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance) یا دیفای (DeFi) در تلاش است تا ابزارهایی را در اختیار کاربران قرار دهد که بتوانند از طریق آنها دارایی خود را کنترل کنند و در حقیقت بانک خودشان باشند. با این حال ، دارایی هایی که در این روش استفاده می شوند و آن را تقویت می کنند ، در درجه اول در بلاکچین (blockchain) ها وجود دارند و از نظر تاریخی این شبکه ها به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار نمی کنند. این امر برای بسیاری از برنامه هایی که در تلاش برای ایجاد تحولی در امور مالی هستند ، باعث ایجاد موانع و مشکلاتی در زمینه نقدینگی شده است. راه حل های جدید می توانند راه را برای ” ترکیب پذیری (Composability) بین زنجیره ای (Cross-Chain) ” بیشتر هموار سازند ، این بدان معناست که تقریباً کاربران تمامی دارایی های غیر متمرکز می توانند به راحتی آن را به عنوان وثیقه جهت استفاده از برنامه های غیرمتمرکز یا (DApp) ها در تمام شبکه ها به کار ببرند. یکی از اولین دارایی هایی که بسیاری از آن استفاده می کنند ، بیت کوین (Bitcoin) است که همچنان مانند پادشاهی در میان دیگر دارایی هاست و رایج ترین کریپتوکارنسی موجود است.

 

مشکل فعلی در زمینه ترکیب پذیری (Composability) بین زنجیره ای (Cross-Chain)

 

در حالی که بسیاری از برنامه های منحصر به فرد دیفای (DeFi) در حال حاضر تولید شده اند یا در حال توسعه هستند ، تقریباً همه آنها بر روی یک بلاکچین (blockchain) خاص کار می کنند. به عنوان مثال اتریوم (Ethereum) و ای او اس (EOS) گزینه های محبوب هستند اما چندین مورد دیگر نیز وجود دارد. در حال حاضر ،برنامه های غیرمتمرکز اتریوم (Ethereum DApps) باید از توکن های اتریوم (Ethereum) یا اتر (Ether) استفاده کنند ،برنامه های غیرمتمرکز ای او اس (EOS DApps) نیز باید از توکن های ای او اس (EOS) استفاده کنند ، زیرا این تنها دارایی است که شبکه برای آن طراحی شده است. در حالی که به طور کلی موفقیت های چشمگیری در روند اولیه این سرویس ها وجود داشته است ، اما اگر هر دارایی بدون توجه به بلاکچین (blockchain) اصلی خود می توانست به راحتی به هر جایی که لازم باشد انتقال داده شود بدیهی است که همه چیز به خصوص برای کاربر نهایی بسیار هموار تر و آسان تر می شد. این روند همچنین تحت عنوان تعامل پذیری “interoperability” شناخته شده است و بسیاری از افراد ، آینده را به صورتی می بینند که همه زنجیره ها (chains) و برنامه های غیرمتمرکز (DApps) می توانند به راحتی ارزش را به یکدیگر انتقال دهند. در حال حاضر ، بیشتر پروتکل ها از یکدیگر جدا شده اند ، اما با اجرای صحیح ، ارزش در کل این شبکه ها می تواند “unchained” یا از زنجیره رها شود.

 

به طور کلی ، راه حل این مسئله ایجاد پروتکلی است که می تواند به طور دقیق و سریع ارزش را بین بلاکچین (blockchain) های مختلف انتقال دهد. بیان این روند بسیار ساده تر از انجام آن است ، اما تحقیقات زیادی جهت ایجاد روشی قابل اعتماد برای انجام آن صورت گرفته است. چند رویکرد متفاوت که مورد بررسی قرار گرفته اند شامل مبادلات اتمی “Atomic Swaps” ، بیت کوین پیچیده شده “Wrapped Bitcoin” و “pTokens” می باشند. در حالی که هدف کلی این است که تقریباً از هر زنجیره ای برای برقراری تعامل با سایر زنجیره ها استفاده شود ، خیلی ها امیدوارند بیت کوین (Bitcoin) به یک دارایی بدون اصطکاک تبدیل شده و قادر به انتقال به شبکه های دیگر باشد. در صورت رفع مشکلاتی که مانع از استفاده از محبوب ترین برنامه های غیرمتمرکز (DApps) می شوند ، میزان ارزش بازار بیت کوین (Bitcoin) می تواند شگفتی هایی را در اکوسیستم دیفای (DeFi) ایجاد کند. راه حل هایی که ذکر شده اند رویکردهای مختلفی در این باره دارند و هر یک از آنها را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

 

یک مشکل ، چندین راه حل

 

با مبادلات اتمی “Atomic Swaps” شروع خواهیم کرد. این فرایند شامل استفاده از یک نوع خاص از قرارداد هوشمند ، به نام قراردادهای هش با محدودیت زمانی یا (HTLC) ، برای انتقال ارزش در شبکه ها می باشد. در این سیستم ، دو طرف (یکی از هر بلاکچین (blockchain)) موافقت خود را برای انتقال از پیش تعیین شده از طریق هر دو شبکه اعلام می کنند ، و قرارداد تضمین می کند که معامله تا زمانی که هر دو طرف شرایط خود را تکمیل نکنند ، انجام نمی شود. عنصر تایم لاک “timelock” بدین معناست که اگر قرارداد طی یک زمان خاص تکمیل نشود ، منقضی خواهد شد. این پروتکل به طور کلی تضمین می کند که مقدار دقیقی از ارزش حذف شده از یک بلاکچین (blockchain) در دومی ایجاد می شود ، بنابراین یک “دارایی” را به دیگری تبدیل می کند.

 

در حال حاضر ، محدودیت هایی در مبادلات اتمی وجود دارد. یکی از این موارد این است که این روند هنوز از لحاظ فنی تکمیل نیست و به راحتی در دسترس اکثر کاربران نخواهد بود. با این حال ، احتمالاً بزرگترین مسئله این است که هر دو بلاکچین (blockchain) باید از الگوریتم هشینگ یکسانی برخوردار بوده و از (HTLC) پشتیبانی کنند. در حالی که بسیاری از کوین های محبوب الگوریتم های اشتراکی مانند (SHA-256) بیت کوین (Bitcoin) ، هنوز جهانی نیستند. ادغام بیت کوین (Bitcoin) با راه حل های دیفای (DeFi) که هدف اصلی می باشد ، مشکلاتی را ایجاد می کند. نه اتریوم (Ethereum) و نه ای او اس (EOS) ، که محبوب ترین پلتفرم ها برای برنامه های غیرمتمرکز مالی (DApps) می باشند، این الگوریتم را به اشتراک نمی گذارند ، و از این رو اجازه استفاده از این قابلیت را نیز نمی دهند.

 

راه حل دیگری که برای حل این محدودیت استفاده می شود ، بیت کوین (Bitcoin) پیچیده شده (WBTC) است.  (WBTC) توکنی است که به بیت کوین (Bitcoin) پگ می شود اما در شبکه دیگری قرار دارد. به منظور ایجاد دارایی جدید ، مقدار مشخصی از کوین به نگهدارنده ارسال می شود و از طریق یک قرارداد هوشمند ، نگهدارنده سپس میزان مشابهی از توکن ها را تولید می کند تا در شبکه دیگر استفاده شود. برای معکوس کردن فرآیند و بازخرید بیت کوین (Bitcoin) ، کاربر باید پس از آن وارد یک قرارداد ” burn” شود ، که در واقع معکوس فرآیند تولید است ، به این صورت که توکن ها به متولی بازگردانده می شوند و بیت کوین (Bitcoin) به کاربر اصلی ارسال می شود.

 

نکته منفی این است که ، در حال حاضر ، (WBTC) مبتنی بر اتریوم (Ethereum) تنها پیشنهاد موجود است. نسخه تزوس (Tezos) نیز به بازار عرضه شده است و از لحاظ تئوری سایر بلاکچین (blockchain) ها می توانند همان مدل را اجرا کنند ، اما روند توسعه آن ها می تواند طول بکشد. اتریوم (Ethereum) طیف گسترده ای از (DApp) ها را ارائه می دهد ، و از این رو گامی در جهت پیشرفت است. این امر حداقل به دارندگان بیت کوین (Bitcoin) اجازه می دهد تا بدون نیاز به فروش مستقیم در یک شبکه جدید از دیفای (DeFi) استفاده کنند ، اما این روند هنوز جهانی نشده است تا به یک راه حل “متناسب برای همه” تبدیل شود. مهمتر از همه ، سیستم (WBTC) متمرکز است و بسیاری احساس می کنند که اعتماد به یک متولی شخص ثالث کمی مخالف با فلسفه اصلی دیفای (DeFi) است و از این رو به دنبال راه حلی بدون نیاز به اعتماد هستند.

 

بازکردن قفل (Unlocking) تمامی بلاکچین ها (blockchain)

پروژه ای برای یافتن راهی جهت نقدینگی بدون اصطکاک که (pTokens) نامیده می شود.  (pTokens) در ابتدا توسط شرکت (Provable Things) ساخته شده بود و به دنبال ساخت و توسعه بلاکچینی (blockchain) بود که با دیگر بلاکچین ها سازگار باشد. آنچه این امر را ممکن می سازد ، چیزی است که تحت عنوان “محیط اجرای قابل اعتماد” یا (TEE) شناخته می شود ، که در واقع سروری است که با دو بلاکچینی (blockchain) که می خواهید بین آنها ارتباط برقرار کنید ، تعامل دارد.  (TEE) نگهدارنده سیستم (WBTC) است و می تواند به گونه ای تنظیم شود که بتواند مبادله بین دو زنجیره را به شکلی کاملاً قابل حسابرسی انجام دهد. از وایت پیپر (pToken) :

 

به طور کلی ، (TEE) یک سیستم عامل با فضای اشغال شده محدود را اجرا می کند که حداقل یک رابط را در سیستم عامل اصلی که در دستگاه اجرا می شود قرار می دهد. این فضای اشغال شده کوچکتر سطح حمله احتمالی (TEE) را کاهش می دهد. به همین دلیل ، (TEE) ها می توانند برنامه هایی با نیازهای امنیتی بالا مانند مدیریت کلید رمزنگاری ، احراز هویت بیومتریک ، پردازش پرداخت ایمن و (DRM) را اجرا کنند.

 

در حال حاضر توکن های (pBTC) تنها مواردی هستند که اجرا شده اند ، اما برنامه هایی در حال حاضر برای راه اندازی (pLTC) ، (pUSDT) ، (pDAI) ، (pTRON) و موارد دیگر در دست اجرا قرار دارند. به طور کلی ، این توکن ها برای اتریوم (Ethereum) و (EOS) طراحی شده اند ، زیرا در این بلاکچین (blockchain) ها بیشتر مورد نیاز هستند ، اما با گذشت زمان ، این فناوری مشابه می تواند تقریباً در هر بلاکچینی اعمال شود.

 

یکی از پروژه هایی که قصد دارد از (pTokens) به عنوان اهرمی برای آسان تر کردن (DeFi) استفاده کند ،(Equilibrium)  نامیده می شود. این سیستم به کاربران این امکان را می دهد تا بتوانند از وثیقه های کریپتو برای تولید (EOSDT) استفاده کنند ، یک استیبل توکن (stabletoken) غیر متمرکز که می تواند برای تعامل با هر برنامه غیرمتمرکزی (DApp) که این پلتفرم ارائه می دهد استفاده شود. در ابتدا ، فقط از (EOS) به عنوان وثیقه پشتیبانی می شد ، اما اخیراً بیت کوین (Bitcoin) نیز به این سیستم اضافه شده است. این بدان معنی است که هرکسی که بیت کوین (Bitcoin) را در اختیار دارد می تواند به راحتی دارایی خود را به (EOSDT) منتقل کند و از هر برنامه غیرمتمرکزی که انتخاب می کند استفاده کند و حتی هر زمانی که خواست دوباره آن را به بیت کوین (Bitcoin) تبدیل کند. این بهترین فرآیندی است که ما در خصوص نقدینگی بدون اصطکاک شاهد آن بوده ایم که بسیاری ادعا می کنند برای پذیرش گسترده دیفای (DeFi) ضروری است.  (Equilibrium) اعلام کرده است که با استفاده از بیت کوین (Bitcoin) ، آنها توانسته اند ارزش در گردش (EOSDT) را به  ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار افزایش دهند. با توجه به اینکه چند پروژه دیگر نیز برای وثیقه وجود دارد ، این می تواند شروعی برای ایجاد یک استخر نقدینگی بسیار بزرگتر باشد.

 

با کارآمدی (pTokens) ، هیچ محدودیتی وجود ندارد. با پشتیبانی بیشتر از دارایی های مختلف ، کاربران راحت تر می توانند استفاده از برنامه های (DeFi) را آغاز کنند. این امر تعامل پذیری بیشتری را نیز ایجاد می کند ، زیرا هر پروژه ای که به صورت بین زنجیره ای (Cross-Chain) پشتیبانی نشود ، در لیست پروژه های قدیمی و از کار افتاده قرار خواهد گرفت. این امر همچنین تجربه کاربری را ارتقا می بخشد ، زیرا بیشتر تکنیک های شرح داده شده در پشت صحنه اتفاق می افتند ، و از منظر کاربران به درستی عمل می کنند.

 

در حالی که همچنان اقدامات زیادی برای تکمیل و توسعه این فرآیند صورت می گیرد ، قدم های اساسی در حال حاضر برداشته شده است. استفاده از خود بیت کوین (Bitcoin)، محبوب ترین دارایی در کل فضای (DeFi) ، به عنوان اهرم  ، مطمئناً برای گسترش میزان پذیرش ضروری است. اگر این پروژه ها بتوانند پیشرفت خود را ادامه دهند و به جایی برسند که تقریباً هر دارایی بتواند به صورت یکپارچه در زنجیره ها انتقال داده شود ، یکی از بزرگترین موانع برای تبدیل این فضا به محیطی کاربر پسند ، رفع خواهد شد. براساس روندی که امور طبق آن پیش می روند ، آینده بسیار خوش بینانه به نظر می رسد.

 

ترجمه شده توسط دلاریپتو

No views yet

دیدگاه بگذارید

avatar


    | 4,036,747,650 تومان

    | 4,154,744,889 تومان

    | 196,820,000 تومان

    | 202,573,200 تومان

    | 32,422 تومان

    | 33,370 تومان

    | 5,267,600 تومان

    | 5,421,576 تومان

    | 9,776.00 تومان

    | 10,061.76 تومان

    | 7,715,500 تومان

    | 7,941,030 تومان

    | 65,500 تومان

    | 66,700 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر