اندازه بلاک بیت کوین چیست

۲۰ مهر ۱۳۹۸ | 0 نظر | لینک کوتاه | اخبار و مقالات ارز دیجیتال, مفاهیم پایه

بلاک (block) چیست؟

یک بلاک شامل پرونده ای است که در آن داده های مربوط به جدیدترین تراکنش هادر شبکه ی بیت کوینBitcoin  (BTC) به طور دائم ضبط می شود. هر بلاک را می توان به صفحه ای از لجر تشبیه کرد ، که بلاک ها تبدیل به “زنجیره” می شوند تا یک لجر غیرمتمرکز که پشتیبان شبکه ی بیت کوین (Bitcoin)  است را تشکیل دهند.

این تراکنش ها توسط ماینر ها قبل از اضافه شدن به بلاکچین (blockchain ) بیت کوین(Bitcoin)  به عنوان بلاک های جدید تأیید می شوند. اندازه ی یک بلاک در تعداد تراکنش ها قابل بررسی توسط هر بلاک محدودیتی ایجاد می کند. به این ترتیب ، بلاک های بزرگ تر به قدرت محاسبه ی بیشتری نیاز دارند و ماینینگ آن ها بیشتر طول می کشد. بلاک های بالاتر از حد مجاز توسط شبکه رد می شوند.

در طی مراحل ابتدایی بیت کوین(Bitcoin)  ، بلاک ها به حمل داده های هر معامله تا سقف ۳۶ مگابایت محدود شدند. با این حال ، به منظور مقابله با تهدیدات اسپم از طریق شبکه و حملات احتمالی انکار سرویس توزیع شده (DDoS) ، حجم بلاک در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۰ به ۱ مگابایت کاهش یافت.

با این حال ، رضایت جهانی در مورد اندازه بلاک ایده آل دیده نشد ، و توسعه دهندگان اصلی پیش بینی کردند که میزان تراکنش ها میزبانی شده توسط شبکه ممکن است در آینده بیش از فضای بلاک موجود باشد ، و در خصوص اینکه سایز را اندکی پس از آن به حد مجاز ۱ مگابایت افزایش خواهند داد گفتگو می کنند . از زمان معرفی حد بلاک ۱ مگابایت ، تعداد تراکنش ها پردازش شده در ثانیه توسط شبکه ی بیت کوین BTC تا حد زیادی بین دو تا هفت نوسان داشته است.

نمودار تراکنش های بیت کوین Bitcoin  در هر ثانیه

چرا اندازه بلاک مهم است؟

اندازه یک بلاک تعداد تراکنش هایی را که شبکه ی بیت کوین (Bitcoin) قادر به پردازش آن در هر ثانیه است محدود می کند و از این رو از توانایی مقیاس شبکه جلوگیری می کند . هنگامی که بلاک ها پر می شوند ، شبکه متراکم می شود و هزینه های تراکنش ها به طرز چشمگیری افزایش می یابد.

در آغاز سال ۲۰۱۳ ، میانگین اندازه بلاک بیت کوین (Bitcoin) تقریباً ۱۲۵ کیلوبایت بود. در ماه می سال ۲۰۱۵ ، افزایش آن منجر به افزایش ۲۴۰ درصدی اندازه بلاک از سال ۲۰۱۳ شد – از ۱۲۵ KB به حدود ۴۲۵  KB  – با این حال ، ارائه دهنده ابزار تجارت کریپتو به نام تریدبلاک (TradeBlock ) سپس تخمین زد که بلاک ها به طور میانگین حداقل ۴ بار در روز به حد ۱ مگابایت رسیده اند.

تا سال ۲۰۱۵ ، شیوع فزاینده بلاک های نزدیک به حد داده های معامله ای شروع به غلبه بر کریپتوکارنسی اصلی (zeitgeist) کردند ، با نگرانی هایی مربوط به کاهش سرعت قابل توجهی در پردازش تراکنش ها و افزایش در هزینه ها .

در نتیجه افزایش هزینه ها و تاخیرها در پردازش تراکنش ها به نظر می رسد زیرساخت های اصلی زیر بنای بیت کوین BTC را تضعیف می کند ، در حالی که بسیاری از افراد در جامعه نگران این بودند که تراکم شبکه و افزایش هزینه نقل و انتقالات باعث می شود که بیت کوین (Bitcoin) به عنوان ابزار اکسچنج از کار بیفتد.

در آن زمان ، (TradeBlock) تخمین زده بود که “حداقل برخی از تراکنش ها ، تأخیرات را به دلیل مشکلات ظرفیت در شبکه ، ۳٪ از زمان آغاز سال ، مشاهده می کنند.”

چرا سایز بلاک را افزایش دهیم؟

در طول سال ها ، بیت کوین (Bitcoin) پیشنهادات بی شماری را دریافت کرده است که نشان می دهد افزایش به منظور کاهش هزینه ها ، پردازش تراکنش ها بیشتر در هر ثانیه و اجازه مقیاس بیت کوین (Bitcoin) برای رقابت با فن آوری های پرداخت اصلی ضروری است.

در ۴ می ۲۰۱۵ ، گاوین آندرسن (Gavin Andresen)  مقاله ای با عنوان “چرا افزایش حداکثر اندازه بلاک ضروری است” را منتشر کرد ، و این باعث افزایش بیشتر میزان درک  از بحث در مورد اندازه بلاک می شود ، با وجود اینکه میانگین بلاک بیت کوین BTC فقط ۳۰-۴۰٪  است. آندرسن هشدار داد :

اگر تعداد تراکنش ها در انتظار به اندازه کافی زیاد باشد ، نتیجه نهایی یک شبکه بیش از حد اشباع شده خواهد بود ، که مشغول انجام هیچ کار مفیدی نیست. فکر نمی کنم این احتمال وجود داشته باشد – به احتمال زیاد مردم فقط از استفاده از بیت کوین (Bitcoin) صرف نظر می کنند زیرا تأیید معاملات به طور فزاینده ای غیرقابل اعتماد می شود. ”

بعداً در همان ماه ، آندرسن ادعا كرد كه اگر جامعه نتواند به توافق جمعی در مورد افزایش اندازه بلاك برسد ، كار خود را به سمت مشتری جایگزین به نام بیت کوین ایکس تی Bitcoin XT سوق خواهد داد. نسخه ۰٫۱۰ بیت کوین XT در ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ توسط توسعه دهنده (Bitcoin Core)  و منتقد برجسته محدودیت ۱ مگابایتی به نام مایک هرن (Mike Hearn) به بازار عرضه شده بود.

در تاریخ ۴ ژوئن ۲۰۱۵ ، آندرسن اظهار داشت كه ماینر ها و بهره برداران گره باید بتوانند به طور خودكار برای اندازه بلاك ها تصمیم بگیرند ، با بیان این كه جامعه یا باید حد و مرز را حفظ كند و “ببیند كه چقدر هزینه های تراکنش ها بالا باید افزایش یابد تا زمانی که ماینر ها متوجه این موضوع شوند که “پولی که باید را به دست نمی آورند ” و اندازه بلاک را افزایش دهند” یا در عوض “محدودیت را با قانون”جمعیت “جایگزین کند. این بدان معنی است که هر ماینری که اهمیتی به این موضوع نمی دهد بلاک هایی ایجاد می کند که نه اندازه متوسط  بلاک را افزایش می دهند و نه کاهش می دهند. ”

در تاریخ ۱۲ ژوئن ۲۰۱۵ ، بیانیه ای مبنی بر معرفی بلاک هشت مگابایتی که توسط استخرهای بزرگ ماینینگ چینی F2pool ، BTCChina ، Antpool ، Huobi  و BW به صورت آنلاین امضا شده است ،که حاکی از تقاضایی برای بلاک های بزرگ تر است منتشر شد.

در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۵ ، آندرسن پیشنهاد بهبود بیت کوین (Bitcoin) به نام (BIP) 101 را منتشر کرد ، که از “جایگزین کردن حداکثر اندازه بلاک یک مگابایتی ثابت با حداکثر اندازه ای که در طی زمان با سرعت قابل پیش بینی رشد می کند.” دفاع کرده است.

BIP101 چه بود؟

BIP101  پیشنهاد کرد که حداکثر اندازه بلاک از ۱۱ ژانویه ۲۰۱۶ به ۸ مگابایت برسد ، قبل از این که به طور خطی افزایش یابد و هر ۷۳۰ روز تا ژانویه ۲۰۳۶ دو برابر شود.

تخمین زده می شود حد ۸ مگابایت قادر به تسهیل پردازش ۲۴ معامله در ثانیه باشد. پیشنهاد BIP101 توسط اقشار زیادی از مردم ، از جمله استخرهای ماینینگ برجسته چینی ، مورد استقبال قرار گرفت.

با این حال ، جامعه ی بیت کوین (Bitcoin) در مورد مسئله اندازه بلاک به چند گروه تقسیم شده است ، با این که برام کوهن (Bram Cohen) ، خالق بیتتورنت (Bittorrent) ، مقاله ای با عنوان “بحران جالب بیت کوین (Bitcoin) ” را در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۵ منتشر کرد ، که در آن کوهن در دفاع از این که هزینه های تراکنش هاتوسط نیرو های بازار تعیین شود و در خصوص ماندن در محدودیت ۱ مگابایتی به بحث پرداخت  :

“راه حل” پیشنهادی برای “مشکل” در رسیدن به محدودیت نرخ تراکنش ها ، بالا بردن حد مجاز از ۱ مگابایت به ۲۰ مگابایت است. این نوع تغییرات به طور مستقیم در مقابل ویژگی های بیت کوین (Bitcoin) قرار می گیرند. ”

 

کوهن اظهار داشت که شیوع هزینه های بالا گواه این است که بیت کوین  (Bitcoin) “از ارزش واقعی” برخوردار است و تأکید می کند که چنین گزینه ای به ماینر ها  انگیزه ای  در ازای امنیت شبکه  ارائه می دهد. علاوه بر این ، کوهن افزود:

وی گفت: “در طولانی مدت ، جوایز ماینینگ بیت کوین (Bitcoin) به طور کامل از بین می رود (یک برنامه دقیق برای این کار وجود دارد) و آن چه که باقی می ماند ، هزینه های معامله خواهد بود. تلاش برای “حل” مشکل هزینه های معامله در طولانی مدت امنیت بیت کوین (Bitcoin) را تضعیف می کند حتی اگر به طور کامل انجام شود. ”

در تاریخ ۱۶ آگوست ۲۰۱۵ ، BIP101 آندرسن در کد (Bitcoin XT) ادغام شد. با وجود دریافت پشتیبانی گسترده BIP101 از جامعه کریپتوکارنسی ، درج BIP101 در پروتکل (Bitcoin XT) نتوانست موجب استقبال گسترده از مشتری جایگزین شود. در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ ، کاربران بیت کوین ایکس تی (Bitcoin XT) ادعا کردند که آن ها قربانی حمله ای هماهنگ علیه زنجیره شده اند.

کدام یک از بلاک های پیشنهادی موجب افزایش حمایت جامعه می شود

بیت کوین ایکس تی  (Bitcoin XT)، بیت کوین نامحدود (Bitcoin Unlimited) ، بیت کوین کلاسیک (Bitcoin Classic) و (Segwit2x) از جمله ابتکارات افزایش اندازه بلاک بیت کوین (Bitcoin) بودند که بیشترین پشتیبانی جامعه را در طول سال ۲۰۱۶ دریافت کردند ، اما هیچ کدام نتوانستند موفق به افزایش اندازه بلاک شوند.

در ژانویه سال ۲۰۱۶ ، BIP101  از پروتکل (Bitcoin XT)  به نفع افزایش یک باره ی اندازه بلاک به ۲ مگابایت حذف شد ، که پیش از سقوط سریع پشتیبانی از بیت کوین XT بود. تا ژانویه سال ۲۰۱۷ ، کم تر از ۳۰ گره بیت کوین XT توسط ماینر ها نگهداری می شدند – که حدود ۶۵۰ عدد از سال قبل کاهش یافته بود. با وجود فروپاشی بیت کوین XT ، پیشنهادهایی به نفع افزایش اندازه بلاک بیشتر شد ، مانند بیت کوین نامحدود (Bitcoin Unlimited) که در ژانویه سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد و به کاربران این امکان را می دهد تا سایز های بلاک را آشکار سازند. در این زمان ، بیت کوین کلاسیک (Bitcoin Classic) به عنوان وسیله ای برای افزایش اندازه بلاک ظاهر شد که پس از راه اندازی آن در ۱۰ فوریه ۲۰۱۶ ، بیشترین پشتیبانی جامعه را به دست آورد. فورک( fork)  پیشنهادی می تواند از افزایش یکباره ی ۲ مگابایتی حجم بلاک پشتیبانی کند. پل وینگا (Paul Vigna) ، از وال استریت ژورنال ، این پیشنهاد را اینگونه توصیف می کند که “از خاکستر مباحثه ی XT / Core بیرون آمده است.” بیت کوین کلاسیک (Bitcoin Classic) علی رغم دریافت حمایت سریع ، حمایت بیش از ۷۵٪ از ماینر ها را جلب نکرد و به همین ترتیب نتوانست به عنوان زنجیره غالب ظاهر شود. بیت کوین کلاسیک (Bitcoin Classic) پس از آنکه توسعه دهندگان پروژه قول حمایت از زنجیره بیت کوین کش (Bitcoin Cash) در طول سال ۲۰۱۷ را دادند ، سرانجام عملیات را متوقف می کند.

در تاریخ ۲۰ فوریه ۲۰۱۶ ، میزگرد بیت کوین (Bitcoin) – کنسرسیومی که نماینده بسیاری از مشاغل پیشرو ، اکسچنج ها ، کیف پول و استخرهای ماینینگ سال ۲۰۱۶ است – طرحی را برای یک هارد فورک (hard fork) از بلاکچین (blockchain )  بیت کوین (Bitcoin)که به زودی می تواند شاهد معرفی جداگانه پروتکل سگویتSegWit)) در کنار افزایش اندازه بلاک ۲ مگابایتی باشد ، تشریح کرد.

سگویت (SegWit) چیست؟

(Segregated Witness)  یا (SegWit) فرایندی است که با حذف داده های امضا از معامله بیت کوین  (Bitcoin) ، ظرفیت داده های یک بلاک را افزایش می دهد. هنگامی که قسمت های معینی از معامله حذف می شود ، ظرفیت اضافه می شود تا تراکنش ها بیشتری به یک بلاک اضافه شود. با(SegWit)  ، هر بایت از داده ها فقط به عنوان یک چهارم از بلاک حساب می شود ، و چهار برابر بیشتر انتقال در یک بلاک را تسهیل می کند. ( مقاله کامل در مورد سگویت )

پس از یک سال بحث و بررسی شدید در مورد محدودیت اندازه بلاک ، پیشنهادی برای(SegWit)  دو مگابایتی در تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۱۷ منتشر شد. این پیشنهاد از فعال سازی سگویت (Segregated Witness) از طریق یک سافت فورک (soft fork) و سپس  متعاقب آن یک هارد فورک  (hard fork) برای بالا بردن اندازه بلاک به ۲ مگابایت حمایت می کند.

در طی ماه بعد ، گروه ارزهای دیجیتال مقاله ای را با عنوان “توافق نامه مقیاس بندی بیت کوین (Bitcoin  ) در ۲۰۱۷” منتشر کرد. “این تشریح به” توافق نامه نیویورک “معروف شد ، و تعهدی برای فعال سازی (SegWit) و اجرای یک محدودیت اندازه بلاک ۲ مگابایتی به نمایندگی از ۵۸ شرکت بزرگ بیت کوین (Bitcoin)  که در آن زمان ۸۳٫۲۸٪ قدرت هشینگ را کنترل می کردند و دارای ۵٫۱ میلیارد دلار ارزش تراکنش ها ماهانه زنجیره ای بودند را نشان می داد. علیرغم جلب حمایت چشمگیر افراد پیشرو در صنعت کریپتوکارنسی ، فورک (fork) به نام “SegWit2x ” فقط چند روز پس از فعال شدن برنامه ریزی شده آن لغو شد.

چرا فورک (fork) و تقسیم بیت کوین  شکل گرفت؟

ناتوانی جامعه در رسیدن به توافق جمعی درمورد پیشنهادی برای افزایش اندازه بلاک ، باعث شد که یک هارد فورک (hard fork) فعال شده توسط کاربر از بلاکچین (blockchain ) بیت کوین (Bitcoin) در آگوست سال ۲۰۱۷ ایجاد شود.

در حالی که پیشنهادهای بی شماری مبنی بر تغییر در محدودیت اندازه بلاک ، نتوانسته اند پشتیبانی لازم برای مانیفست تغییر را جمع آوری کنند ، هزینه های تراکنش ها تا اواسط سال ۲۰۱۷ افزایش یافت. در آگوست ۲۰۱۵ ، میانگین هزینه تراکنش بیت کوین BTC فقط ۰٫۵۰ دلار بود. با این حال ، تا ژوئن سال ۲۰۱۷ ، هزینه های متوسط   ۱۰ برابر افزایش یافته بود و به ۵ دلار رسیده بود. با وجود اینکه نزدیک به نیمی از جمعیت جهان با کم تر از ۵٫۵۰ دلار در روز زندگی می کنند ، به نظر می رسد که هزینه های بالای بیت کوین BTC ، استفاده از آن را برای جمعیت های در حال توسعه جهان کاملاً غیر ممکن کرده است ، و فشار جدیدی را از درون جامعه کریپتوکارنسی برای انجام یک هارد فورک (hard fork)  فعال شده توسط کاربر فراهم می کند که موجب افزایش محدودیت اندازه بلاک بیت کوین (Bitcoin) می شود.

در تاریخ ۱ آگوست ۲۰۱۸ ،بیت کوین کش Bitcoin Cash (BCH) با موفقیت از بیت کوین BTC جدا شد و شبکه ی بیت کوین (Bitcoin) را به دو قسمت تقسیم کرد. علاوه بر اجرای الگوریتم تنظیم سختی ،بیت کوین کش BCH محدودیت اندازه بلاک ۸ مگابایتی را نیز معرفی کرد. فورک (fork) همچنین اجرای سافت فورک (soft fork) سگویت (Segregated Witness) را که در بیت کوین BTC  در تاریخ ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۷ فعال شده بود رد کرد. به جای اینکه صریحاً اندازه بلاک بیت کوین BTC را افزایش دهد ،سگویت (SegWit) یک “وزن بلاک” ۴ مگابایتی را برای تراکنش ها سگویت (Witness Segregated) معرفی کرد.

در ماه می سال ۲۰۱۸ ،بیت کوین کش BCH تحت فشار هارد فورک (hard fork) قرار گرفت تا اندازه بلاک را به ۳۲ مگابایت افزایش دهد. با این حال ، سپس در نوامبر در یک تقسیم شبکه که بار دیگر شاهد ظهور زنجیره رقیب (Bitcoin SV) بود ، بار دیگر هارد فورک (hard fork) را پشت سر گذاشت. در ابتدا با پشتیبانی از حجم بلاک ۱۲۸ مگابایتی ، آپدیت (Bitcoin SV) به نام (Quasar)  در ماه ژوئیه ۲۰۱۹ حداکثر اندازه بلاک را به ۲ گیگابایت رساند.

ترجمه توسط دلاریپتو

No views yet

دیدگاه بگذارید

avatar


    | 4,188,929,332 تومان

    | 4,252,590,872 تومان

    | 200,613,014 تومان

    | 203,661,844 تومان

    | 34,084 تومان

    | 34,602 تومان

    | 5,428,500 تومان

    | 5,511,000 تومان

    | 10,004.89 تومان

    | 10,156.94 تومان

    | 7,810,460 تومان

    | 7,929,160 تومان

    | 65,800 تومان

    | 66,800 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر