آیا بلاکچین می تواند به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از وسایل نقلیه ی خودکار تبدیل شود ؟

۷ شهریور ۱۳۹۸ | 0 نظر | لینک کوتاه | اخبار و مقالات ارز دیجیتال, فناوری بلاکچین

یک دهه پیش ، فکر اتومبیل های رانندگی خودکار بسیار دور از واقعیت بود ، اما با نزدیک شدن به سال ۲۰۲۰ ، اقدامات بزرگ و گسترده ای در زمینه ی ساخت وسایل نقلیه ی خودمختار صورت گرفته است. در همین حال ، در فاصله ی یک دهه ، بیت کوین Bitcoin کریپتوکارنسی ها و فناوری بلاکچین blockchain را به سمت آگاهی اصلی سوق داده است. مورد دوم ( بلاکچین ) به ابزاری تبدیل شده است که به سرعت با دنیای امور مالی ، حاکمیت ، مدیریت و اجرا و همچنین صنعت موتور ادغام می شود.

برخی از شرکت های پیشرو در زمینه ی خودرو در جهان به بررسی کاربردهای فناوری بلاکچین blockchain و چگونگی استفاده از آن برای بهبود وسایل نقلیه ، سیستم هایی که برای آنها کار می کنند و همچنین نحوه ی تعامل آن ها با دنیای اطراف خود پرداخته اند ، بنابراین نحوه ی استفاده از بلاکچین blockchain برای توسعه ی رانندگی وسایل نقلیه ی خودمختار در سراسر جهان چگونه است ؟

ارتباطات ماشین به ماشین

به تازگی در اوت ۲۰۱۹ ،  Daimler یک آزمایشی را انجام داد که در آن کامیون ها با استفاده از یک پلتفرم بلاکچین blockchain و بدون هیچ گونه تعامل انسانی ، پرداخت های ماشین به ماشین را انجام دادند. شرکت تجاری و خدمات بانکی مستقر در فرانکفورت به نام Commerzbank پرداخت های بین کامیون ها و نقاط شارژ الکترونیکی را که با استفاده از فناوری بلاکچین blockchain حل و فصل شده اند ، را آزمایش کرد.

این شرکت بانکی یورو را رمزگذاری کرد که در آن زمان توسط Daimler  برای تست و پردازش پرداخت ها با استفاده از پلتفرم پایلت pilot استفاده شد. موفقیت این پروژه می تواند محرک بالقوه ای برای استفاده از فناوری بلاکچین blockchain برای تسهیل سیستم های تسویه حساب برای وسایل نقلیه ی خودمختار باشد.

در حالی که این آخرین مورد از تعامل وسیله نقلیه ی خودمختار با بلاکچین blockchain است ، تعدادی پروژه ی مهم وجود دارد که از فناوری بلاکچین blockchain برای ذخیره و استفاده از داده های وسیله ی نقلیه استفاده می کنند.

در ماه مه سال ۲۰۱۸ ، Mobility Open Blockchain Initiative (MOBI)  با سرمایه گذاری مشترک متشکل از بیش از ۳۰ شرکت ، با هدایت شرکت های بزرگ خودروسازی BMW ، جنرال موتورز ، فورد و رنو آغاز به کار کرد.

کار اصلی این پروژه ایجاد استاندارد هویت MOBI خودرو بود که به دنبال ایجاد بانک اطلاعاتی مبتنی بر بلاکچین blockchain برای شماره شناسه ی وسایل نقلیه بود ، که فراتر از سیستم فعلی ای است که برای ثبت وسایل نقلیه تازه ایجاد شده استفاده می شود.

با ذخیره کردن داده ها روی یک بلاکچین blockchain ، می توانید گواهی های دیجیتالی برای اطلاعات از جمله هویت وسیله ی نقلیه ، مالکیت ، ضمانت نامه ها و مسافت پیموده شده ی فعلی را به طور ایمن در یک کیف پول الکترونیکی ذخیره کنید. این داده ها به صورت غیرقابل تغییر در بلاکچین blockchain ذخیره می شوند و به صورت رمزنگاری شده تأیید می شوند. سپس وسیله ی نقلیه می تواند با شبکه های مختلف ارتباط برقرار کرده و هزینه ی پارکینگ یا عوارض را بطور مستقل پرداخت کند.

داده های وسیله ی نقلیه فقط توسط افراد مجاز قابل دسترسی هستند. این امر سپس به ارائه دهندگان خدمات و نهادهای دولتی امکان می دهد اعتبار را تأیید کنند و داده های مشخصی را در زمان واقعی ردیابی کنند . این ارتباط با دنیای اطراف وسیله ی نقلیه همچنین امکان ایجاد معاملات ارزهای دیجیتال را به صورت خودمختار در یک شبکه ی امن رمزنگاری انجام می دهد.

این یک پروژه ی بلندپروازانه است اما می توان فواید این صنعت را به راحتی مشاهده کرد. یک بانک اطلاعاتی مشترک اما ایمن از وسایل نقلیه که می توانند با دنیا در زمان واقعی ارتباط برقرار کنند و می تواند برای تعدادی از صنایع مفید باشد ، از نمایندگی ها و ادارات خدماتی گرفته تا شرکت های بیمه ی خودرو.

گذشته از مشارکت آن در MOBI ، جنرال موتورز اقدام به انجام عملکردهای خاص خود برای استفاده از فناوری بلاکچین blockchain کرده است. در دسامبر سال ۲۰۱۸ ، این شرکت برای مدیریت داده های مربوط به وسایل نقلیه ی خودمختار ، اختراعی با استفاده از بلاکچین blockchain را ثبت کرد.

این اختراع در سال ۲۰۱۷ بر روی پرونده ی اصلی ساخته شده است و به تفصیل ، نحوه ی کار این پلتفرم را ارائه می دهد و این امکان را فراهم می کند که توزیع و ارتباط داده ها بین وسایل نقلیه ی خودمختار و خدمات و امکاناتی در معابر یا شهرها فراهم شود.

اختراع جنرال موتورز نشان می دهد که یک سیستم بلاکچین blockchain برای این نوع به اشتراک گذاری اطلاعات ، به بهترین وجه ممکن ، مناسب است. دامنه ی داده های به اشتراک گذاشته شده می تواند از خدمات هدایت مسیر ، شارژ و سوخت گیری ، اعتبار مجوزها و همچنین ثبت مانده برای خدمات پرداختی مانند عوارض و پارکینگ باشد.

تولید کننده ی خودروی آمریکایی تنها شرکتی نیست که به دنبال توسعه ی فناوری در این زمینه می باشد. غول چند ملیتی IT IBM به دلیل ثبت اختراعات برای پروژه های آینده ی مبتنی بر بلاکچین blockchain شناخته شده است و همچنین در زمینه ی وسایل نقلیه ی خودمختار حرکات بزرگی را انجام داده است.

در آوریل ۲۰۱۹ این شرکت برای پروژه‌ای ثبت اختراع كرد كه به آن اجازه می دهد داده ها و تعامل خودروهای اتوماتیک با استفاده از فناوری بلاکچین blockchain را مدیریت كند. این اختراع خاص ، فناوری ای را ترسیم می کند که برای وسیله ی نقلیه ی خودمختار امکان شناسایی وسایل نقلیه ی غیرمجاز در اطراف آن را فراهم می کند و رفتار آنها را براساس داده های سوابق رانندگی آن وسایل نقلیه پیش بینی می کند.

هنگام استفاده از فناوری بلاکچین blockchain ، سایر داده های کاربران ایمن باقی می مانند ، اما وسایل نقلیه ی خودمختار می توانند به منظور بهبود تعیین مسیر خود در جاده ها به اطلاعات دسترسی پیدا کنند. فقط طرف های مجاز قادر به دسترسی به این داده ها در زمان واقعی هستند ، زیرا از نظر رمزنگاری ایمن است.

یک مثال عملی می تواند یک وسیله ی نقلیه ی مستقل باشد که در بزرگراه رانندگی می کند. همانطور که پیش می رود ، می تواند پلاک خودروهای مجاور را با سنسور اسکن کند تا به داده های لازم با استفاده از یک برنامه ی مبتنی بر بلاکچین blockchain دسترسی پیدا کند.

راه حل های پرداخت برای وسایل نقلیه ی خودران

فناوری بلاکچین Blockchain و کریپتوکارنسی ها ارزش خود را به عنوان گزینه های پرداخت ثابت کرده اند ، و این نرم افزار بسیار کاربردی بطور جدی برای استفاده توسط وسایل نقلیه ی خودمختار توسعه یافته است.

در ژوئیه سال ۲۰۱۹ ، Daimler   اعلام کرد که با یک استارتاپ بلاکچین blockchain برای تهیه ی یک راه حل سخت افزاری کیف پول برای وسایل نقلیه همکاری کرده است. این راه حل ، یک پلتفرم مبتنی بر بلاکچین blockchain است که امکان استفاده از هویت وسیله ی نقلیه را برای پردازش معاملات امن روی لجر بلاکچین blockchain  فراهم می کند.

هدف نهایی ، ارائه ی یک راه حل نرم افزاری است که باعث می شود بازار وسایل نقلیه ای که فراتر از پرداخت مستقل هزینه برای عوارض یا پارکینگ عمل می کنند ، قدرتمند تر شود . این پلتفرم می تواند برای به اشتراک گذاشتن سوابق رانندگی و تبادل ایمن اطلاعات ترافیکی برای کاهش ازدحام استفاده شود.

راه حل های جایگزین

کاربردهای فن آوری بلاکچین blockchain به ظاهر بی پایان هستند ، و ایده های خلاقانه منجر به موارد استفاده ی مبتکرانه ای شده است. به عنوان مثال ، در ماه می ۲۰۱۹ ، یک پروژه ی تحقیقاتی با مشارکت هوندا و جنرال موتورز اعلام شد که به بررسی قابلیت همکاری بین وسایل نقلیه ی برقی و شبکه های برق هوشمند می پردازد . این پروژه در محدوده ی کنسرسیوم مذکور MOBI مشغول به کار است.

در این پروژه امکان استفاده از وسایل نقلیه ی برقی برای تثبیت تأمین انرژی در شبکه های هوشمند بررسی خواهد شد. طرفین امیدوارند که پلتفرمی را ایجاد کنند که  که در آن ، کاربران وسایل نقلیه ی الکتریکی برای ذخیره ی انرژی و اکسچنج آن در هنگام نیاز ، پاداش می گیرند.

چشم انداز علمی

نمونه هایی از موارد استفاده ی بلاکچین blockchain در ساخت وسایل نقلیه ی خودمختار و بهبود فرآیند های آن ها مشخص است. Alejandro Rchchal-Pedrosa  ، محقق فن آوری های بلاکچین blockchain در دانشگاه سیدنی ، تحقیقات قابل توجهی در زمینه ی فضا انجام داده است.

این محقق با انتشار مقاله ی use-case (موارد استفاده ) در مورد فناوری بلاکچین blockchain برای وسایل نقلیه ی خودمختار ، به Cointelegraph  گفت كه كاربردهای این فناوری در صنعت خودروسازی بسیار واضح است ، از پرداخت بهای هر حمل و نقل یا واحد سوخت ، تا اشتراك گذاری داده ها برای ترافیك و انتقال بهتر به بیمه.

Ranchal-Pedrosa معتقد است یک مشکل بزرگ برای استفاده از فناوری بلاکچین blockchain در وسایل نقلیه ی خودمختار وجود دارد که باید حل شود :

” قابل درک است که صنعت به وقت کافی نیاز دارد ، به دلیل مشکل مقیاس پذیری بلاکچین ها blockchain و نیاز به تأخیر وسایل نقلیه ی خودمختار ، به همین دلیل است که در اکثر موارد صنعت خودرو در صورت امکان از پروتکل های خارج از زنجیره استفاده می کند . ما نشان دادیم که چگونه پروتکل های خارج از زنجیره و اکسچنج کاملاً بی اعتماد آن از کالاهای با فرگمنت بسیار کوچک ، امکان کاربردهای جدید را به صنعت می دهد. ”

با توجه به پتانسیل گسترده و تنوع استفاده های احتمالی ، شناسایی مفیدترین مورد استفاده از فناوری بلاکچین blockchain بسیار دشوار است . صنایع مختلف برای تأمین اصلی ترین نیازهای خود از این فناوری استفاده خواهند کرد ، اما Ranchal-Pedrosa معتقد است محبوب ترین مورد استفاده در زمینه ی حمل و نقل خودمختار برای اکسچنج های تبادلی خواهد بود :

وی گفت:  ” بزرگ ترین تأثیر بدون شک در مورد امکان اکسچنج کالاهای در حال حرکت ، به روشی بی اعتماد است . شرکت های بیمه ممکن است فناوری های بلاکچین blockchain  را به عنوان مناسب ترین مورد برای خدمات خود در نظر بگیرند ، اما اکسچنج حمل و نقل بی اعتماد (نوعی کارپول که در آن شما می توانید با هر کسی به معنای واقعی کلمه برای پرداخت هزینه با توجه به هر کیلومتر قرارداد امضا کنید) ، سوخت یا هر کالای دیگری / به نظر می رسد این سرویس برای صنعت فعلی و به ویژه وسایل نقلیه ی مستقل و دستگاه های آینده برای ارتباطات ماشینی مناسب است. ”

ترجمه توسط تیم دلاریپتو

No views yet

دیدگاه بگذارید

avatar


    | 4,244,927,940 تومان

    | 4,341,403,575 تومان

    | 203,243,700 تومان

    | 207,862,875 تومان

    | 33,191 تومان

    | 33,946 تومان

    | 5,398,140 تومان

    | 5,520,825 تومان

    | 10,117.14 تومان

    | 10,347.08 تومان

    | 7,834,200 تومان

    | 8,012,250 تومان

    | 66,000 تومان

    | 67,500 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر