کاربرد نوآوری های بلاکچین (Blockchain) در بخش انرژی

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | 0 نظر | لینک کوتاه | اخبار و مقالات ارز دیجیتال, فناوری بلاکچین

فناوری بلاکچین (blockchain) و صنایع انرژی چه تعاملی با یکدیگر دارند؟

برای بسیاری از افرادی که در صنعت کریپتو مشارکت دارند و آن را بررسی می کنند ، بحث هایی که شامل “بلاکچین” و “انرژی” می شوند اغلب در زمینه منابع مورد نیاز برای ماینینگ بلاکچین (blockchain) های اثبات کار مانند بیت کوین (Bitcoin) و تأثیرات زیست محیطی آنها صورت می گیرند. این امر به دلایلی مفید است : بخش عمده ماینینگ بیت کوین (Bitcoin) با استفاده از برق ارزان قیمت ناشی از سوخت زغال سنگ در چین انجام می شود. در حالی که نوآوری هایی مانند مزرعه ماینینگ بادی (Soluna) مسیری پایدارتر و رو به جلو را فراهم می کنند ، میزان مصرف انرژی و هدر رفتن بخشی از آن همچنان یک چالش برای جامعه کریپتوی گواه اثبات کار (proof-of-work) است ، اما این تنها یکی از مواردی است که بلاکچین (blockchain) و صنایع انرژی در آن تعامل دارند.

 

طی چند سال گذشته ، گمانه زنی هایی در مورد توانایی فناوری بلاکچین (blockchain) برای کارآمدتر ساختن بخش انرژی وجود داشته است. امروزه بخش انرژی سیستمی کاملاً تعاملی و پیچیده است که دارای چندین منبع ، تأمین کننده ، توزیع کننده و واسطه می باشد و چندین استارتاپ کریپتو برای ساده سازی فرایندهای موجود و ایجاد قابلیت های جدید در این مورد پدید آمده اند. بخش هایی که در آن فعالیت می کنند شامل معاملات کالاها ، معاملات انرژی همتا به همتا ، حذف خرده فروشان واسطه ، مدیریت داده ها ، حسابداری و خودکارسازی می باشد.

 

فعالیت بخش انرژی به چه صورت است ؟

قبل از اینکه بدانیم فناوری بلاکچین (blockchain) چگونه موجب بهبود بخش انرژی می شود ، مهم است که ابتدا درک کنیم این بخش چگونه کار می کند. به طور کلی ، ژنراتورهای بالادست مواد اولیه ای را تولید می کنند که توسط شبکه تحویل میانی به توزیع کننده های پایین دست ، پردازش و انتقال داده می شوند ، که در نهایت به کاربر نهایی فروخته می شوند. اگرچه در ابتدا این یک فرایند نسبتاً ساده به نظر می رسد ، با در نظر گرفتن تعداد ژنراتورها ، منابع مختلف انرژی (خورشیدی ، باد ، هسته ای ، نفت و غیره) ، و میزان همپوشانی این فرآیندها ، پیچیدگی آن افزایش می یابد.

 

به عنوان مثال ، هنگامی که برق به منزل یا کسب و کارهای شما تحویل داده شود ، احتمالاً از طریق یک خرده فروش (پایین دست) به شما فروخته می شود که با شرکت ابزار (میانی) که صاحب خطوط برق ضروری است قرارداد می بندد که از طریق تولید کننده برق (بالادست) برق را خریداری می کند. اما آن برق از کجا می آید؟ ژنراتور برق بالادست خود مشتری نفت ، گاز طبیعی ، خورشیدی و … است.

 

در صدر این سیستم زنجیره تأمین اکوسیستم معامله گران کالا قرار دارد که منجر به ایجاد بازارهای بسیار رقابتی و کارآمد می شود ، اما همچنین پیچیدگی مالی بخش انرژی را نیز به شدت افزایش می دهد.

 

و در نهایت ، مشتریانی هستند که باید از این انرژی استفاده کنند و مبلغی را پرداخت کنند. قبضی که در پایان هر ماه برای این مصارف به دستشان می رسد پایان این پروسه است. بر خلاف اکثر سیستم های زنجیره تأمین و بازار کالاها ، کاربر نهایی این فرایند در واقع مستقیماً از کالای خریداری شده استفاده می کند.

 

این عناصر در کنار هم ، با استفاده از فناوری بلاکچین (blockchain)، بخش انرژی را تبدیل به یک گزینه بسیار مناسب برای استفاده از این نوآوری می کنند. نه تنها این یک زنجیره تأمین پیچیده با نیاز به افزایش شفافیت و بهبود مدیریت داده است ، بلکه یک بازار بسیار مبادله ای دارد که می تواند از تسویه حساب فوری بهره مند شود. شفافیت و تغییر ناپذیری بلاکچین (blockchain) می تواند کاربران نهایی این صنعت تجاری که با مصرف کننده به طور مستقیم سروکار دارند را توانمند سازد.

 

تا کنون فناوری بلاکچین (blockchain) چه تاثیری بر صنعت انرژی داشته است؟

با همکاری های بالقوه بین بلاکچین (blockchain) و سیستم انرژی ، جای تعجب نیست که پروژه های زیادی طی این تعامل انجام شده اند. یک مطالعه در زمینه بررسی انرژی تجدیدپذیر و پایدار که در سال گذشته منتشر شده ، تجزیه و تحلیل سیستماتیکی در خصوص بیش از ۱۴۰ پروژه تحقیقاتی بلاکچین (blockchain) و استارتاپ های بخش انرژی که کشورهای مختلفی را در بر می گیرد ارائه داده است.

 

این مطالعه ، نواوری های بلاکچین (blockchain) در صنعت انرژی را در هشت گروه زیر طبقه بندی کرده است: ۱) اندازه گیری / صدور صورت حساب و امنیت؛ ۲) کریپتوکارنسی ها ، توکن ها و سرمایه گذاری. ۳) معاملات غیرمتمرکز انرژی؛ ۴) گواهی های سبز و معاملات کربن. ۵) مدیریت شبکه اینترنت اشیاء ؛ ۶) ، دستگاه های هوشمند ، اتوماسیون و مدیریت دارایی. ۷) حمل و نقل الکترونیکی ؛ و ۸) نواوری های عمومی و تجاری.

 

با توجه به ماهیت پیچیده حوزه انرژی ، جای تعجب نیست که این مطالعه دارای بخش های بسیاری است که پروژه ها در آن اجرا می شوند. با این حال ، در سطح بالاتر ، بلاکچین ها (blockchain) می توانند صنعت انرژی را در حوزه هایی که به طور معمول انجام می دهند ، بهبود ببخشند: مدیریت داده ها و تراکنش ها.

 

چگونه بلاکچین (blockchain) می تواند موجب پیشرفت روند تراکنش ها در صنعت انرژی شود؟

معاملات آفست و کالا

یکی از اولین مواردی که فناوری بلاکچین (blockchain) می تواند تأثیر زیادی بر اکوسیستم تراکنش در صنعت انرژی بگذارد ، در بخش معاملات کالاها است. در حال حاضر شرکت ها میلیون ها دلار برای ساخت و یا دسترسی به پلتفرم های معاملاتی که تراکنش ها را ردیابی و اجرا می کنند ، هزینه می کنند. به جای استفاده از چند سیستم اختصاصی ، می توان از فناوری بلاکچین (blockchain) برای اطمینان از امنیت ، بی واسطگی و تغییر ناپذیری معاملات انرژی استفاده کرد. علاوه بر این ، برای ایجاد معاملات گواهی های سبز (Green Certificate) و آفست های کربن ، که اغلب به دست آوردن آنها پرهزینه است ، نیز فرصتی را فراهم می کند. قراردادهای هوشمند خودکار و سیستم های اندازه گیری می توانند دسترسی ساده را فراهم کنند ، رویکردی که توسط پروژه (Veridium Labs) انجام شده است.

 

حذف واسطه ها

تراکنش های بلاکچین (Blockchain) به ویژه در از بین بردن واسطه ها نیز مؤثر است ، که ممکن است به کاهش هزینه های ایجاد شده توسط خرده فروشان انرژی کمک کند. همانطور که در بالا ذکر شد ، خرده فروشان انرژی را از ارائه دهندگان ابزار دریافت و به مصرف کنندگان می فروشند. با وجود یک سیستم مبتنی بر بلاکچین (blockchain) شفاف تر کاربران می توانند به طور مستقیم انرژی را از ارائه دهندگان ابزار خریداری کنند. استارتاپ گرید (Grid) در ایالات متحده ، از بلاکچین (blockchain) اتریوم (Ethereum) برای انجام این کار استفاده می کند و به کاربران این امکان را می دهد تا به جای اینکه از طریق خرده فروشان دسترسی داشته باشند ، برق را به طور مستقیم خریداری کنند.

 

تراکنش های همتا به همتا (Peer-to-peer)

در نهایت ، تراکنش های همتا به همتا ، یکی از ارزش های پیشنهادی اولیه صنعت کریپتو ، پیشرفتی برای بخش انرژی است. سیستم های بلاکچین (blockchain) می توانند به کاربران اجازه دهند مستقیماً انرژی را معامله کنند. این امر به ویژه برای منابع تجدید پذیر انرژی مانند انرژی خورشیدی و باد ، که کاربران می توانند خودشان تولید کنند بسیار سودمند است. این نوآوری اساساً به این صورت است که این امکان را فراهم می کند تا مشتریان به عنوان تأمین کننده وارد بازار انرژی شوند. شرکت استرالیایی پاور لجر (Power Ledger) به کاربران این امکان را می دهد تا با میکروگریدهای خود ، این کار را انجام دهند ، و این امکان را برای فروشندگان انرژی فراهم می کند تا انرژی را به اعضای دیگر بفروشند.

 

چگونه فناوری بلاکچین (blockchain) می تواند مدیریت داده را در بخش انرژی بهبود ببخشد؟

مدیریت اموال و دارایی ها

یک زنجیره تأمین با وجود ذینفعان با سهام زیاد ، یک منبع مشترک دارایی و داده های مدیریت اموال می تواند فوق العاده قدرتمند باشد. فناوری بلاکچین (blockchain) این قدرت را دارد که عناصری را که به طور معمول در این فرآیند متمایز یا مبهم هستند با یکدیگر پیوند دهد و در عین حال از حریم شخصی و اطلاعات طرفین درگیر محافظت کند. اخیراً یکی از پروژه‌هایی که در دنیای واقعی در این حوزه گام برداشته است ، مشارکت وی چین (VeChain) با شانگهای گاز (Shanghai Gas) است که ۹۰ درصد از انرژی شانگهای را تأمین می کند. انجام پروژه آزمایشی موفقی که اطلاعات مربوط به ذخیره سازی ، حمل و نقل و سفارش ردیابی را انجام داده است اخیرا منجر به گسترش این مشارکت شده است.

 

اندازه گیری و صدور صورتحساب

افزودن بلاکچین (blockchain) به فرآیند اندازه گیری و صدور صورتحساب فعلی می تواند مزایای بسیاری برای تأمین کنندگان انرژی و مصرف کنندگان داشته باشد. با وجود یک دفتر کل یکپارچه ، ردیابی روند انتقال انرژی ، مبدأ و تحویل انرژی برای مصرف کنندگان بسیار واضح تر خواهد شد و خودکار سازی این روند برای مشاغل نیز آسان تر می شود. شرکت مدیریت انرژی (Engie) با آزمایش های بسیاری در این فضا ، از جمله زیرساخت های بلاکچین  (blockchain) متصل به کنتورهای آب برای ردیابی جریان ها و همچنین شناسایی موارد نیاز به تعمیر ، اقدام به بررسی آن کرده است.

 

شفافیت و امنیت

راه حل های فوق در مورد مدیریت داده ها از جهت افزایش شفافیت در فرآیند انرژی اغلب با ارزش هستند ، اما امنیت نیز از اهمیت یکسانی برخوردار است. برای مصرف کنندگان و شرکت هایی که در خصوص داده های شخصی خود نگران هستند ، بلاکچین (blockchain) می تواند یک ابزار دوگانه در زمینه داده‌های اشتراکی (Shared Data) باشد. چندین پروژه با هدف تقویت امنیت این سیستم ها و ارائه بهترین ها در هر دو مورد وجود دارد: داده های اشتراکی عمومی و اطلاعات خصوصی محافظت شده. استارتاپ بریتانیایی الکترون (Electron) در حال تحقیق در خصوص تکنیک های جدید رمزگذاری برای کنتورهای هوشمند است و گاردتایم (Guardtime) ، پروژه ای که توسط وزارت انرژی ایالات متحده تأمین می شود ، یک راه حل بلاکچین مجاز (Permissioned Blockchain) را توسعه داده است که این مشکلات را برطرف می کند.

 

چالش ها و خطرات آن چیست؟

در حالی که آزمایش های زیادی در زمینه انرژی و بلاکچین (blockchain) انجام شده است ، بسیاری از این پروژه ها در مقیاس کوچکی صورت گرفته اند و مشکلات بسیاری همچنان بدون راه حل باقی مانده است. اولین و مهم ترین آنها شفافیت قانونگذاری فناوری بلاکچین (blockchain) است. در حالی که استفاده از فناوری بلاکچین  (blockchain) در بخش انرژی می تواند مصرف کننده را توانمند سازد و موجب تقویت مصرف انرژی پاکتر شود ، که هر دو هدف بسیاری از نواوری های قانونی و نظارتی در این صنعت هستند ، در حال حاضر راهنمایی محدودی برای چگونگی اجرای این فرآیند در پروژه های بلاکچین (blockchain) به ویژه در فضاهایی مانند معاملات انرژی همتا به همتا (P2P) وجود دارد.

 

علاوه بر این ، نیاز به مقیاس پذیری ، سرعت و امنیت در این صنعت نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در حال حاضر ، اکثر بلاکچین (blockchain) های عمومی باید فداکاری بسیاری انجام دهند تا یکی از این موارد اجرا شود ، زیرا هر کدام مانع بزرگی برای پذیرش گسترده ترین راه حل های موجود هستند. در حالی که یک بلاکچین (blockchain) خصوصی ممکن است به کاهش برخی از این نگرانی ها کمک کند ، هزینه های توسعه عظیمی نیز برای راه حل های بلاکچین (blockchain) وجود دارد و عدم اطمینان از موفقیت آن نیز می تواند مانعی برای انجام این اقدامات باشد.

 

در نهایت ، از دیدگاه زیر ساخت ، فناوری و قانونگذاری ، سیستم موجود به طور عمیقی ریشه دوانیده است ، که یک مانع و چالش مهم برای فناوری بلاکچین (blockchain) برای فعالیت در هر صنعتی محسوب می شود.

 

قدم بعدی بلاکچین (blockchain) در بخش انرژی چیست؟

با وجود چالش های احتمالی ، کاملا واضح است که پتانسیل قابل توجهی برای بلاکچین (blockchain) در صنعت انرژی وجود دارد. تحقیقات انجام شده توسط (Global Market Insights) پیش بینی کرده است که بخش انرژی بلاکچین (blockchain) از ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به ۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ می رسد.

 

در حالی که دقیقاً مشخص نیست که این راه حل های بلاکچین (blockchain) در آینده به چه شکلی خواهند بود ، تحقیقات انجام شده توسط (Renewable & Sustainable Energy Reviews) نشان می دهد که ۶۰ درصد از پروژه های تحلیل شده در حال حاضر مبتنی بر اتریوم (Ethereum) هستند. این تعداد می تواند تعداد پروژه هایی که در بلاکچین (blockchain) های خاص برای استفاده در صنعت انرژی یا سیستم های مجاز و خصوصی ساخته شده اند را تغییر دهد.

 

یكی از بزرگ ترین سؤال های موجود این است كه چگونه این پروژه ها از آمایشاتی با مقیاس کوچک به پروژه های انبوه می رسند ، می توان موفقیت اخیر همکاری (VeChain) با(Shanghai Gas) را به عنوان یك نمونه در نظر گرفت.  (Shanghai Gas) دارای بیشترین حجم مصرفی ، ذخیره سازی و حمل و نقل مشتری در چین است. این پروژه مشترک در سال ۲۰۱۸ با یک روند آزمایشی تضمین کیفیت آغاز شد که شامل طبقه بندی ، اطلاعات سفارش ، اطلاعات تجهیزات (IoT) تانکر و اطلاعات حمل و نقل بوده است. در تاریخ ۳۱ مارس اعلام شد که این پروژه پس از موفقیت آزمایشی ، ادامه و گسترش خواهد یافت و برنامه هایی برای گنجاندن یک اکوسیستم جامع انرژی به عنوان سرویس (Energy-as-a-Service) در نظر گرفته شده است که شامل مدیریت لجستیک ، معاملات انرژی و محصولات مالی برای ذینفعان بالادست و پایین دست است. همچنین وی چین (VeChain) قصد دارد تا بلاکچین (blockchain) خود را  نسبت به سایر بلاکچین (blockchain) های عمومی برای فعالیت های سازمانی جذاب تر کند ، با استفاده از ویژگی واگذاری هزینه ، مانند پلتفرم بلاکچین (blockchain) به عنوان سرویس (BaaS) وی چین که (ToolChainTM) نامیده می شود و به بیش از ۵۰ شرکت در ادغام راه حل های بلاکچین (blockchain) کمک کرده است. به نظر می رسد این چشم انداز طولانی مدت ، بسیاری از فرصت های ارائه شده توسط بلاکچین (blockchain) را در یک اکوسیستم خلاصه می کند.

 

آنچه کاملاً روشن است ، این است که بلاکچین (blockchain) و شبکه انرژی در کنار هم برای ایجاد یک سیستم کارآمدتر و شفاف تر به خوبی عمل می کنند ، اگرچه تنها زمان نشان می دهد که آیا این ارزش پیشنهادی به اندازه کافی پرقدرت است که این سیستم ها بتوانند به طور گسترده ای برای پذیرش آن در صنعت اقدام کنند یا خیر.

 

ترجمه شده توسط دلاریپتو

No views yet

دیدگاه بگذارید

avatar


    | 4,230,908,880 تومان

    | 4,327,065,900 تومان

    | 203,942,640 تومان

    | 208,577,700 تومان

    | 33,317 تومان

    | 34,074 تومان

    | 5,356,560 تومان

    | 5,478,300 تومان

    | 10,109.22 تومان

    | 10,338.98 تومان

    | 7,834,200 تومان

    | 8,012,250 تومان

    | 66,000 تومان

    | 67,500 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر