نسخه دوم اتریوم (Ethereum 2.0) : انتخاب کاربران بین مالکیت گره شخصی و استفاده از سرویس های استیکینگ (Staking)

۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | 0 نظر | لینک کوتاه | اخبار اتریوم, اخبار و مقالات ارز دیجیتال

در حالی که برای تبدیل شدن به یک اعتبار سنج در شبکه (Ethereum 2.0) حداقل ۳۲ اتریوم (ETH) لازم است ، سرویس ها و استخرهای استیکینگ شانس مشارکت را برای همه فراهم می کنند.

 

با نزدیک شدن به زمان ارتقاء نسخه‌ دوم اتریو‌م (Ethereum 2.0) ، کاربران علاقه بیشتری به فرآیند استیکینگ (staking) نشان می دهند که به آنها این امکان را می دهد تا با تایید اعتبار شبکه جدید ، درآمد غیرفعال (passive income) کسب کنند.

 

این موضوع با افزایش تعداد کیف پول های اتر (ETH) و سپرده های اتر (ETH) در اکسچنج های کریپتوکارنسی کاملا مشهود است. براساس گزارشی که اخیراً توسط شرکت تحلیلی (Arcane Research) منتشر شده است ، تعداد کیف پول های اتریوم (Ethereum) که حاوی ۳۲ اتر (حداقل مقدار کوین مورد نیاز برای اجرای گره استیکینگ) یا بیشتر هستند ، در طی سال ۱۳ درصد افزایش یافته است و میزان جستجوی “Ethereum 2.0″ در گوگل نیز از ماه مارس حدوداً شش برابر شده است.

 

در حالی که برخی از کاربران از همین حالا تصمیم گرفته اند گره اعتبار سنجی خود را اجرا کنند ، برخی دیگر هنوز تردید دارند که به یک اعتبار سنج مستقل تبدیل شوند ، به یک استخر استیکینگ بپیوندند و یا از خدمات استیکینگ توسط ارائه دهندگان استفاده کنند. اما آیا هیچ تفاوتی بین این موارد وجود دارد؟

 

فرآیند استیکینگ (staking) به چه صورت است؟

شبکه اتریوم (Ethereum) پس از به روز رسانی از الگوریتم اثبات کار (proof-of-work) به اجماع اثبات سهام (proof-of-stake) تغییر خواهد کرد و ماینرها را با تاییدکننده ها (validator ) جایگزین می کند که برای تأیید تراکنش ها ، کوین های خود را استیک می کنند. پس از تأیید اعتبار تراکنش ها ، پاداشی را در قالب درآمد غیرفعال دریافت می کنند ، این فرایند استیکینگ نام دارد.

 

در حال حاضر ، میزان دقیق پاداش سالانه برای استیکرهای اتریوم (Ethereum) مشخص نیست. با این حال ، طبق برنامه این پروژه ، این مقدار از ۱٫۵۶ درصد تا ۱۸٫۱ درصد خواهد بود و رابطه معكوسی با تعداد کل تاییدکنندگان خواهد داشت : با افزایش اعتبارسنج های شبکه ، پاداش کاهش پیدا می کند.

 

از طرفی ، مدل استیکینگ می تواند برای طیف گسترده ای از کاربران کریپتو جذاب باشد ، زیرا نیازی به تجهیزات ماینینگ گران قیمت یا مهارت های فنی ویژه نیست و می تواند به راحتی داشتن یک سپرده بانکی به نظر برسد. تمام آنچه برای دریافت بهره سالیانه از صندوق های استیک مورد نیاز است ، ذخیره اتریوم (ETH) در کیف پول سخت افزاری است.

 

با این حال ، بررسی دقیق الزامات اعتبار سنجی در شبکه اتریوم (Ethereum) نشان داده است که همه چیز به همان سادگی که در نگاه اول به نظر می رسد نیست. لزوم واریز کردن ۳۲ اتریوم (ETH) برای ورود به این فرآیند ، فقط یکی از این موارد مورد نیاز است.

 

به عنوان مثال ، با توجه به نرخ تبدیل ۲۵۰ دلاری اتریوم (ETH) ، کاربر برای تبدیل شدن به اعتبار سنج در بلاکچین (Ethereum 2.0)باید ۸۰۰۰ دلار سرمایه گذاری کند. اما در خصوص پاداش چطور؟ با در نظر گرفتن هزینه اعتبارسنجی ۱۸۰ دلاری و میانگین پاداش ۵ درصدی پیشنهاد شده توسط جاستین دریک (Justin Drake) ، توسعه دهنده اتریوم (Ethereum) ، سود سالانه از استیکینگ ۳۲ اتر (ETH) می تواند حدود ۱۹۰ دلار باشد. بنابراین ، با توجه به خطرات احتمالی ناشی از نوسانات قیمت اتریوم (Ethereum) و عدم توانایی کاربران برای برداشت این وجوه ، بعید است که یک استیکر معمولی بتواند از طریق این مدل پاداش به موفقیت چشمگیری دست یابد .

 

وظیفه دیگری که کاربران برای اینکه به یک اعتبار سنج کامل تبدیل شوند باید انجام دهند این است که گره اعتبار سنجی خود را اجرا کنند. همانطور که در نظرسنجی منتشر شده توسط (Consensys) مشهود است ، ۳۳ درصد از کاربران اتریوم (ETH) آماده انجام این کار هستند. اما علاوه بر این ، اعتبارسنج ها باید از عملکرد بی وقفه کیف پول سخت افزاری اطمینان حاصل کنند. اگر ارتباط کاربران قطع شود ، تمام درآمد روزانه خود را از دست می دهند. از این بدتر ، اگر میزان استیک انها به زیر ۳۲ اتر (ETH) سقوط کند ، کاربران حق اعتبار سنجی خود را از دست می دهند.

 

سرمایه لازم برای ورود به فرآیند استیکینگ اتریوم  (Ethereum) به اندازه هزینه اجرای گره اصلی در سایر شبکه های بلاکچین (blockchain) مانند دش (Dash) نیست اما برای بسیاری از کاربران ، موانع بالا ممکن است بسیار هزینه بر و غیرممکن باشد. نظرسنجی که توسط (Consensys) انجام شده همچنین نشان داد که ۳۳ درصد از دارندگان اتر (ETH) قصد مشارکت در استیکینک شبکه را ندارند و ۷۱ درصد از کسانی که در این فرآیند شرکت نمی کنند اعلام کردند که اتریوم (Ethereum) کافی برای اعتبار سنجی ندارند.

 

کمک از سوی شخص ثالث

می توان با پیوستن به استخر استیکینگ یا استفاده از خدمات ارائه دهندگان استیکینگ ، محدودیت های فوق را رفع کرد. خدمات شخص ثالث ، چه غیر متمرکز و چه متمرکز ، استیکینگ را از طرف کاربران انجام می دهند و نگرانی آنها در خصوص راه اندازی نرم افزار ویژه یا آنلاین بودن شبکه در طول سپرده گذاری را رفع می کنند. و اگر راه اندازی گره شخصی را با افتتاح حساب سپرده گذاری در یک بانک مقایسه کنید ، ارائه دهندگان خدمات استیکینگ به عنوان واسطه یا بروکر عمل می کنند و مسئولیت کلیه خطرات و هزینه های نگهداری را با کارمزد مشخصی به عهده می گیرند.

 

بزرگترین مزیت چنین راه حل هایی ، امکان کسب درآمد با هر مقدار اتر (ETH) و بدون محدودیت است که برای بسیاری از کاربرانی که قادر به راه اندازی گره شخصی خود نیستند ، یک راه حل مناسب تلقی می شود. طبق گفته های کانسنسیس ، حداقل ۳۳ درصد از کاربران اتریوم  (Ethereum) قصد دارند از خدمات شخص ثالث استفاده کنند و ۲۰ درصد از افرادی که قبلاً قصد اجرای گره های اعتبار سنجی خود را داشتند ، اعلام کردند که به جای آن ، به استفاده از سرویس های استیکینگ فکر می کنند. این موضوع سؤالی را ایجاد می کند: کدام گزینه بهتر است ، استخر استیکینگ یا استفاده از خدمات استیکینک از طریق ارائه دهندگان ؟

 

استیکینگ به عنوان سرویس در اکسچنج های کریپتو

امروزه ، بسیاری از اکسچنج های کریپتو به مالکان کوین های مبتنی بر (PoS) با پرداخت درآمد روزانه ، خدمات مهمی را ارائه می دهند. به عنوان مثال ، اکسچنج پولونیکس (Poloniex) هیچ شرایط خاصی را در خصوص سپرده ها اعمال نمی کند ، کاربر می تواند در هر زمانی برای معامله و برداشت اقدام کند. با این حال ، ۲۵ درصد از پاداش کاربران برای کارمزدها کسر می شود که گفته می شود هزینه های عملیاتی و خطرات مرتبط با مدیریت سرویس را نیز پوشش می دهد.

 

بیتفینکس (Bitfinex) ، یکی دیگر از اکسچنج های اصلی ، ادعا می کند که هیچ کارمزدی برای برنامه های استیکینگ فعلی خود دریافت نمی کند و در عوض بخش کمی از پاداش ها را نگه می دارد. علاوه بر این ، همانطور که در وب سایت بیتفینکس ذکر شده است ، در برخی موارد ، ارائه دهنده خدمات استیکینگ همچنین می تواند بخشی از پاداش های جمع آوری شده از طریق اکسچنج را به دست آورد. سرویس های استیکینگ ارائه شده توسط بیتفینکس برای تمامی کاربران در دسترس است ، برای شروع دریافت پاداش در این پلتفرم ، فقط کافیست حداقل ۰٫۱۰ دلار داشته باشید.

 

پائولو آردوینو (Paolo Ardoino) ، مدیر ارشد فناوری بیتفینکس ، به کوین تلگراف گفت كه این اکسچنج دارای بزرگترین کیف پول سرد اتریوم (Ethereum) است و قصد دارد به یكی از بخش های مهم استیکینگ اتریوم (Ethereum) تبدیل شود. به گفته وی ، استیکینگ اتریوم  (Ethereum) برای کاربرانی که دارایی خود را در اکسچنج ها نگه می دارند بسیار سودآور خواهد بود:

 

اکسچنج هایی مانند بیتفینکس کارمزد های ناچیزی را برای تأمین هزینه های عملیاتی دریافت می کنند ، بیشتر پاداش ها مستقیماً به دست کاربران می رسد. همه کاربران نمی خواهند روند نگهداری دارایی های خود و نحوه فرآیند استیکینگ را یاد بگیرند. ”

 

مدیرعامل اکسچنج بایننس (Binance) چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) ، ملقب به (CZ) ، به کوین تلگراف گفت کاربرانی که به طور فعال از طریق بایننس در فرآیند استیک مشارکت می کنند ، از کسانی که فقط کریپتوکارنسی را در حساب خود نگهداری می کنند ، سود بیشتری کسب خواهند کرد :

 

“بایننس فقط بخشی از ذخیره اتریوم (Ethereum) را برای انجام این فرآیند در اختیار کاربران قرار می دهد ، زیرا لازم است که بخشی از منابع مالی باقی بماند تا کاربران در هر زمان بتوانند برای برداشت اقدام کنند ، و پاداش ها نیز به طور خودکار و به صورت متناسب بین کاربران توزیع شود.”

 

یکی دیگر از ویژگی های مفید پلتفرم های متمرکز و خدمات کاستدی این است که تبدیل اتریوم (ETH) کاربر به (ETH2) را انجام می دهند. به عنوان مثال ، ارائه دهنده خدمات کریپتوکارنسی ، بیت کوین سوئیس (Bitcoin Suisse) اعلام کرده است که هیچ کمیسیونی برای روند تبدیل دریافت نمی کند ، با این وجود ۱۵ درصد از پاداش های دریافت شده توسط مشتریانش را برمی دارد. این پلتفرم همچنین اعلام کرد به روزرسانی های به موقع نرم افزار خاص خود را بررسی می کند تا روند استیکینگ کاربران بدون وقفه و پرسود انجام شود.

 

با این حال ، به گفته برخی از کاربران ، برنامه های استیکینگ که از طریق اکسچنج ها ارائه می شوند می توانند منجر به متمرکز شدن بلاکچین (blockchain) اتریوم  (Ethereum) شوند. سرگئی ژدانوف (Sergey Zhdanov)  مدیر اجرایی اکسچنج کریپتوکارنسی (EXMO)در گفتگو با کوین تلگراف توضیح داد که اگرچه قطعاً اکسچنج ها به بزرگترین اعتبارسنج های شبکه تبدیل می شوند ، اما تأثیر آن مشترک خواهد بود:

 

“داده های (Arcane) و (Nansen AI) نشان می دهد که کیف پول های اتریوم  (Ethereum) با حداقل ۳۲ اتر (ETH) برای استیکینگ در (ETH 2.0) ، امسال ۱۳ درصد رشد کرده است. میزان این کیف پول ها بیش از ۱۲۰ هزار است ، بنابراین کیف پول اکسچنج ها فقط ۱ درصد از آن را دریافت می کنند. ”

 

در کنار اکسچنج های کریپتو ، برخی از مشارکت کنندگان نهادی نیز مایل به ارائه چنین خدماتی هستند. طبق گزارشی از (PricewaterhouseCoopers) ، میزان ۴۲ درصد از صندوق های پوشش ریسک کریپتو نیز در فرآیند استیکینگ مشارکت خواهند داشت.

 

ژدانوف همچنین خاطرنشان كرد كه احتمالاً بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ از استیکینگ اتریوم (Ethereum) به عنوان ابزاری برای محافظت از سبد سهام خود استفاده می کنند ، و شهرت و محبوبیت اتر (ETH) در بین سایر آلت کوین هایی با پروتکل (PoS) به كاهش ریسک تمرکزگرایی كمك می كند.

 

آردوینو در این باره به کوین تلگراف گفت: این خطرات فقط در مراحل اولیه بروزرسانی محتمل است ، و افزود: “درکی از اهمیت استیکینگ از طریق کیف پول های شخصی ، عامل اصلی کاهش تمرکز خواهد بود.”

 

علاوه بر این ، مطابق گفته های ژائو ، استیکینگ به ویژه برای کمک به تثبیت قیمت کریپتوکارنسی مؤثر است ، زیرا کاربران را در هنگام خرید توکن ، به خرید در بازار ترغیب می کند ، و همچنین پاداش ها میزان سفارشات فروش را محدود می کنند ، زیرا کاربران همچنان در حالیکه سفارشات خود را ثبت می کنند پاداش می گیرند. وی افزود:

 

“بنابراین ، در حین بحران و ترس در بازار ، کاربران برای تنظیم سفارشات حد برای فروش انگیزه می گیرند ، و در دوره های صعودی ، کاربران مشتاقند که سریع تر وارد بازار شوند.”

 

استخرهای استیکینگ غیر متمرکز

استخرهای استیکینگ یا اکسچنج های غیر متمرکز می توانند برای کسانی که نگران تمرکزگرایی و تاثیرات احتمالی آن هستند ، برای مثال احتمال آفلاین شدن ، یک جایگزین مناسب باشند. بر اساس ماهیت غیر متمرکز ، همه چیز از پاداش گرفته تا ریسک در بین اعضای چنین استخرهایی مشترک است.

 

به عنوان مثال ، استخر استیکینگ غیرمتمرکز راکت پول (Rocket Pool) ادعا می کند که سپرده کاربر نمی تواند به یک “گره بد” اختصاص یابد زیرا همه اعضای استخر با خطر اسلشینگ به یک اندازه مواجه هستند. بنابراین ، اگر یک گره از کار بیفتد ، تمامی اعضای استخر مقدار کمی از بودجه خود را از دست می دهند. با این حال ، در صورت اجرای گره شخصی ، فقط خود کاربر است که با خطر از دست دادن تمام دارایی اش مواجه خواهد شد.

 

(Rocket Pool) توکن بومی خود را نیز معرفی كرد كه یك سپرده استیکینگ توکنیزه شده است و به استیکرها اجازه می دهد فوراً پاداش خود را دریافت كنند و در هر زمانی آن را برداشت کنند. علاوه بر این ، استخر هیچ کارمزدی برای استیکینگ دریافت نمی کند. با این حال ، برای پیوستن به استخر ، کاربران باید حداقل ۱۶ اتر (ETH) ، نیمی از حداقل مقدار لازم برای اجرای یک گره اعتبار سنج فردی ، اما بسیار بیشتر از حداقل اتریوم (Ethereum) لازم در اکسچنج ها ، سرمایه گذاری کنند.

 

نظر کاربران در این باره چیست؟

ملزومات تبدیل شدن به یک اعتبارسنج اتریوم (Ethereum) به بحث برانگیزترین موضوع در بین کاربرانی که به فرآیند استیکینگ علاقه دارند تبدیل شده است. بسیاری از آنها معتقدند كه ۳۲ اتر (ETH) خیلی زیاد است و خاطرنشان كردند كه اگر این میزان کمتر باشد ، اعتبارسنج های بیشتری جذب این شبکه خواهند شد.

 

برخی دیگر گفتند که حاضر نیستند فقط برای تأمین امنیت شبکه اتریوم ۳۲ اتر (ETH) را سرمایه گذاری کنند مگر اینکه در صورت افت قیمت کوین ، سود احتمالی بالاتر از ۱۰ درصد در سال باشد ، زیرا در صورت افت قیمت ، سود احتمالی بسیار ناچیز خواهد بود. اگرچه هنوز میزان دقیق پاداش نامعلوم است ، بسیاری از کاربرانی که برنامه های خود را برای استفاده از خدمات ارائه شده توسط شخص ثالث فاش کرده اند ، اعلام کردند که پلتفرمی را انتخاب می کنند که درآمد حداقل ۷٫۶ درصدی را ارائه دهد.

 

همچنین به نظر می رسد افرادی در جامعه کریپتو نگران خطر تمرکزگرایی اتریوم (Ethereum) هستند ، نه هزینه فرآیند استیکینگ ، اما تعداد آنها بسیار کم است. نکته قابل توجه این است که ، بخش قابل توجهی از کاربران نیز از حداقل سرمایه ۳۲ اتر (ETH) برای ورود به این فرآیند دفاع کرده اند و این مبلغ را با ده ها هزار دلار برای مالکیت گره های مستر در شبکه های بلاکچینی (blockchain) مانند دش (Dash) مقایسه کردند.

 

در حالی که هنوز تاریخ راه اندازی (Ethereum 2.0) به طور دقیق مشخص نشده است ، کاربران وقت دارند تصمیم بگیرند که قصد دارند در فرآیند استیکینگ شرکت کنند یا خیر و با چه روشی می خواهند این کار را انجام دهند. همانطور که نمونه های مورد بحث در این مقاله نشان می دهد ، تقریباً تمامی کاربران ارزهای دیجیتال می توانند اعتبارسنج شبکه جدید شوند و جدا از قابلیت های مالی و فنی خود ، درآمد غیرفعال داشته باشند.

 

ترجنه شده توسط دلاریپتو

No views yet

دیدگاه بگذارید

avatar


    | 4,255,020,000 تومان

    | 4,351,725,000 تومان

    | 203,405,400 تومان

    | 208,028,250 تومان

    | 32,881 تومان

    | 33,629 تومان

    | 5,350,620 تومان

    | 5,472,225 تومان

    | 9,993.72 تومان

    | 10,220.85 تومان

    | 7,834,200 تومان

    | 8,012,250 تومان

    | 66,000 تومان

    | 67,500 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر