توکنیزه کردن چیست ؟

۲۲ مهر ۱۳۹۸ | 0 نظر | لینک کوتاه | اخبار و مقالات ارز دیجیتال

توکنیزه کردن فرآیند تبدیل چیزها به دارایی های دیجیتال است.

فرض کنید یک مزرعه دارید که یک میلیون دلار ارزش دارد. این مزرعه دارای یک انبار بزرگ ، گاو ، خرگوش ، جوجه تیغی ، یا هر موجود دیگری است. ناگهان ، شما به شدت به پول احتیاج پیدا می کنید ، می توانید آن مزرعه را به روش قدیمی بفروشید – مدارک را پر کنید ، منتظر یک پیشنهاد باشید ، معامله را ببندید و غیره. اما اگر به کمتر از ۱ میلیون دلار احتیاج داشته باشید و ترجیح دهید که فقط یک قسمت از مزرعه را بفروشید و بقیه را برای خودتان نگه دارید چه اتفاقی می افتد ؟

تصور کنید که به طور دیجیتالی ۱ میلیون توکن را با نماد “COW” چاپ کنید ، به عنوان مثال ، به طوری که هر COW دقیقا ۱٪ از دارایی شما می باشد – یا هر مقدار دیگر ، درست تا زمانی که هر توکن نشان دهنده سهم مشخصی از دارایی زیربنایی شما باشد (در این مورد خاص) .

از نظر فنی ، شما در حال ایجاد الگوریتمی هستید که به عنوان یک قرارداد هوشمند بر روی یک بلاکچین (blockchain) اجرا می شود. این الگوریتم تمام ویژگی های توکن آینده شما را تعریف می کند:  مقدار ، کمیت ، واحد ها ، نام و غیره.

بنابراین ، چگونه ما واقعاً آن توکن های COW را ایجاد کنیم تا آزادانه در اکسچنج های مختلف خریداری و فروخته شوند؟ برای این کار ، ما به یک پلتفرم  نیاز داریم که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی کند. اتریوم (Ethereum ) محبوب ترین گزینه خواهد بود. به جای این که بر روی جزئیات فنی در مورد نحوه ایجاد توکن ها تمرکز کنید و از موضوع اصلی فاصله بگیرید  ، فقط بگذارید بگوییم که به یک الگوی قرارداد هوشمند ، یک ویرایشگر متن و یک آدرس کیف پول اتریوم (Ethereum) نیاز خواهید داشت.

بفرمایید!  توکن های COW اکنون در حال انتشار است! از نظر فنی ، آن ها توکن های (ERC-20) هستند – این اساساً بدان معنی است که آنها از بلاکچین (blockchain) اتریوم (Ethereum) استفاده می کنند. اکنون که وارد بازار شده اند ، ارزش آن ها می تواند مطابق تقاضا بالا یا پایین برود.

ببینید چگونه بلاکچین (blockchain) می تواند به ما اجازه دهد همه چیز را به توکن تبدیل کنیم؟ ما مزرعه ای را در نظر گرفتیم و نمایش دیجیتالی آن را ایجاد کردیم که در یک بلاکچین (blockchain) وجود دارد. خلاصه این که ، این مزرعه اکنون یک دارایی توکنایز (tokenize) شده است.

آیا این یک مفهوم جدید است؟

در واقع بله ، اما پیچیدگی مدرنی دارد.

البته ، مفهوم اوراق بهادار سازی (securitization ) (به عنوان یک شکل عمومی تر از نشانه گذاری یا توکنیزه کردن ) به قبل از ظهور کریپتوکارنسی ها برمی گردد.

تبدیل به اوراق بهادار (Securitization) فرایند ادغام انواع مختلف بدهی های قراردادی – مانند وام ها ، وام های خودکار یا بدهی کارت اعتباری – و فروش جریان وجوه نقدی مربوط به آن ها به سرمایه گذاران شخص ثالث به عنوان اوراق بهادار است که ممکن است به عنوان اوراق قرضه ، اوراق بهادار و یا تعهدات بدهی وثیقه دار  (CDO) توصیف شود.

بحران مالی سال ۲۰۰۸ را به خاطر دارید؟ به آن CDO ها فکر کنید ، که سرانجام به بنیاد قراردادی ، به عنوان جعبه هایی که ماهانه پرداخت هایی از چندین وام برای وال استریت جمع آوری می کنند تبدیل شدند . آنها از لحاظ فنی نوعی از به اصطلاح اوراق بهادار ساختار یافته با پشتوانه دارایی (ABS) بودند.

بنابراین ، بله ، ایده اصلی ، تبدیل موارد مختلف به اوراق بهادار است – و ما قبلاً چگونگی کار این روند را دیده ایم.

چگونه تبدیل به توکن ، توکنیزه کردن (tokenization ) با تبدیل به اوراق بهادار (securitization) متفاوت است؟

به طور خلاصه : بر روی یک بلاکچین (blockchain) است.

اما بگذارید کمی عمیق تر وارد مساله بشویم و ببینیم “توکن” حتی در این مورد ، به چه معنی می باشد. البته ، مانند بسیاری از اصطلاحات مرتبط با کریپتو ، هیچ تعریف واحد و توافق شده ای در این باره وجود ندارد.

در ابتدایی ترین سطح ، توکن نماینده ی یک دارایی یا ابزار خاص است. خیلی انتزاعی به نظر می رسد؟ بگذارید به سه نوع توکنی که ممکن است به طور مرتب با آن ها روبرو شوید بپردازیم و آن ها را بررسی و تجزیه کنیم  :

توکن های ارز (Currency token)

این ها واضح ترین نوع توکن هستند . فقط به کریپتوکارنسی های کلاسیک فکر کنید. مانند بیت کوین  (Bitcoin)

توکن های ارزی بر روی بلاکچین های (blockchain)  مستقل خود ساخته شده اند. آن ها مبتنی بر دارایی نیستند – در عوض ، ارزش آن ها به طور مستقیم با مکانیسمی که آنها را توزیع می کند مرتبط است.

با توجه به نام آن ها ، هدف توکن های ارزی معامله ، خرج و دریافت است. درست مثل ارزهای معمولی. پرداخت برای (Frappuccinos)  با بیت کوین   (bitcoin)؟ این نمونه ای از توکن های ارز در بهترین حالت آنها است.

توکن های ابزار (Utility token)

این مورد کمی دشوارتر است ، بنابراین کمی حوصله کنید .

توکن های ابزار امکان دستیابی به محصول یا خدمات خاصی در آینده را برای شما فراهم می کنند ، در حالی که پولی که برای آن ها پرداخت کرده اید این امکان را برای استارتاپ ها فراهم می کند تا سرمایه های کافی را برای توسعه ی این محصول به دست آورند.

یک مثال اصلی در اینجا می تواند بیسیک اتنشن توکن (BAT) باشد – ابزاری برای تقویت تبلیغات دیجیتال. تبلیغ کنندگان ، تبلیغاتی را با توکن های BAT خریداری می کنند ، که پس از آن بین ناشران و کاربران مرورگر به عنوان جبران خسارت برای هر دو ، میزبان تبلیغات و مشاهده آنها ، توزیع می شوند.

قرار نیست توکن های ابزار سرمایه گذاری طراحی شده باشند. با این حال ، مردم اغلب با این روش رفتار می کنند و با این امید که ارزش آنها به همراه تقاضا برای محصول یا خدمات شرکت افزایش یابد ، این توکن ها را خریداری می کنند.

توکن های امنیتی  (Security token)

توکن های امنیتی ، به نوبه خود ، یک سرمایه گذاری بی پرده و آسان را نشان می دهند. تعریف این نوع توکن ها به طرز شگفت انگیزی ساده است ، به خصوص اگر به تست (Howey) که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) از سال ۱۹۴۶ از آن استفاده می کند مراجعه کنید  ، که به طرز عجیبی ، هنوز در مورد کریپتوکارنسی ها نیز صدق می کند.

وقتی توکن را مشاهده می کنید ، سؤالات زیر را بپرسید : آیا به عنوان یک سرمایه گذاری فروخته می شود؟ آیا سود مورد انتظار را می دهد ؟ آیا این سودها فقط به تلاش های مروج سازنده معامله یا شخص ثالث دیگری بستگی دارد؟ اگر پاسخ به هر سه سوال “بله” بود ، با یک توکن امنیتی سر و کار دارید.

توکن COW را به خاطر دارید؟ بیایید تست Howey را در اینجا اعمال کنیم.

این توکن به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری فروخته می شود. سرمایه گذاران به شما به عنوان صاحب مزرعه اعتماد می كنند تا آن را سودآور نگه دارید و از آن استفاده نکنید. آیا انتظار می رود سودی حاصل شود؟ مطمئناً بله ، چه دلیل دیگری وجود دارد که سرمایه گذاران توکنی به اسم  COW را بخرند؟

به طور خلاصه ، توکن های امنیتی می توانند هر دارایی قابل معامله و قابل تبدیلی را نمایندگی کنند. آن ها از طریق مقالات سفید با توضیحات فنی طولانی پشتیبانی نمی شوند – توکن های امنیتی اساساً سهامی هستند که در یک بلاکچین (blockchain) که از قبل موجود بوده وجود دارند.

بنابراین ، چرا بلاکچین  (blockchain) ؟ آیا ۰٫۰۱٪ یک مزرعه برابر با نصف خرگوش نیست؟

زیرا بلاکچین (blockchain) روند توکنیزیشن (tokenization)  را شفاف می کند.

هر معامله ای که با COW انجام داده اید در بلاکچین (blockchain) اتریوم (Ethereum) ثبت شده است ، زیرا COW یک توکن ERC-20  است. با توجه به این که این لجر عمومی تغییر ناپذیر است ، هیچ کسی نمی تواند مالکیت شما در مورد توکن های COW را زیر سوال ببرد یا جعل کند. حقوق و مسئولیت های قانونی شما اکنون به طور مستقیم در توکن جاسازی شده است.

علاوه بر این ، بلاکچین ها(blockchain)  توکنیزه کردن را بسیار مقرون به صرفه می کنند. شما به جای پرداخت به تمام آن واسطه ها برای کارهای اداری ، فقط یک قرارداد هوشمند را برنامه ریزی می کنید تا کارتان را انجام دهید. و بله ، هزینه های اداری خرید و فروش COW تقریبا صفر است.

علاوه بر این ، مانند بقیه ی معاملات کریپتو ، COW  می تواند به صورت بیست و چهار ساعته و همیشگی در هر نقطه از جهان به فروش برسد ، بنابراین همیشه در دسترس است.

در مورد ۰٫۰۱٪ –  مالکیت شما بر آن قسمت کوچک از مزرعه به صورت توکن های COW ، در واقع یکی از مزایای اصلی توکنیزه کردن است.

این مالکیت ، کسری از دارایی های واقعی نامیده می شود که به سرمایه گذاران گزینه های بیشتری برای متنوع سازی اوراق بهادار شان می دهد. آیا توانایی خرید سهام آمازون را ندارید ؟ حق با شماست ، از آنجایی که قیمت سهام آن حدود ۱۸۰۰ دلار است  و فقط در یک قطعه ی کوچک قابل خریداری است. اما حدود یک چهارم از این قطعه چطور ؟ – یک هشتم چطور ؟ توکنیزه کردن این امر را امکان پذیر می سازد :  هر چیزی از سهام آمازون و املاک و مستغلات گرفته تا آثار هنری و پیتزا اکنون می تواند به عنوان دارایی دیجیتال در بخش های کوچک فروخته شود.

پول کافی برای رفتن به دانشگاه ندارید؟ مزرعه خود را توکنایز کنید ، به اندازه نیاز گاو بفروشید و توکن را خریداری کنید ، به زودی پس از فارغ التحصیلی ودستیابی به شغل ، توکن خود را به ارزش بازار برگردانید.

البته ، مفهوم مالکیت کسری قبلاً در قالب معاملات کلاب club deal وجود داشته است. اما آیا روند آن تاکنون اینقدر دموکراتیک بوده است؟

هنگامی که دارایی ها – به ویژه موارد سنتی و غیر قابل تبدیل ، مانند هنرهای زیبا – توکنایز می شوند – برای مخاطبان بسیار بزرگ تری قابل دسترسی می باشند. در نتیجه ، به اصطلاح “معاملات غیر قابل تبدیل” حذف می شوند و ارزش بیشتری از دارایی زیربنایی کسب می شود. سرمایه گذاران نیز به نوبه خود دسترسی بیشتری به فرصت های سرمایه گذاری در مرحله رشد را دارند.

به عبارت دیگر ، توانایی سرمایه گذاری ۳۰ دلاری در یک نقاشی ۳۰ میلیون دلاری از نقاش امریکایی به نام (Basquiat ) می تواند میلیون ها دلار از دارایی های غیر قابل تبدیل را آنلاک کند – و باعث افزایش حجم کلی معاملات در سطح جهان شود ، زیرا تنها ۲٫۴ تریلیون دلار برای جمع آوری کمک های مالی خصوصی در ایالات متحده وجود دارد. این چیزی است که “اقتصاد توکن” جدید می تواند به دنیای مالی ارائه دهد.

همه چیز خیلی خوب به نظر می رسد ، نکته چیست ؟

قانونگذاری توکنیزیشن دشوار است ، اگرچه قرار است کاملاً مطابق با قانون عمل کند .

این توکن ها باید مطابق قانون عمل کنند و دستیابی به این امر دشوار است. تعویض وسایل نقلیه مخصوص  (SPV)   – اشخاص حقوقی که توسط شرکت ها برای جداسازی شرکت خرید از ریسک مالی در یک معامله استفاده می شوند – با توافق نامه اعتماد اسناد رسمی که از طریق قراردادهای هوشمند و بلاکچین (blockchain) انجام می شود ، در حال حاضر برای حوزه های قضایی متقاعد کننده به نظر نمی رسد.

منصفانه است : پیوند بین یک توکن و دارایی زیرین آن باید غیرقابل تفکیک باشد. اگر مزرعه شما توسط یک گردباد تخریب شود ، با توکن های COW چه کاری می توان انجام داد؟ آن ها باید از حقوق حمایت از سرمایه گذاران برخوردار باشند و فقط قانونگذار ها می توانند آن را عملی کنند.

با این حال برخی از استارتاپ ها ادعا می کنند که راه حلی برای این موضوع دارند. به عنوان مثال ، شرکتی موسوم به پروتکل استاندارد توکن سازی (STP) ادعا می کند که برای اطمینان از مقررات خاص ، از یک اعتبار سنج زنجیره ای (on-chain) استفاده می کند : اساساً ، این اعتبارسنج بررسی می کند که آیا روند شناخت مشتری (KYC) و قوانین ضد پولشویی (AML) ) انجام می شوند و شرکت های مختلف ، مدیریت هویت دیجیتال را برای انجام کار ارزیابی می کنند – همه ی این ها در حالت روی زنجیره انجام می شوند . در این حالت ، در صورت رعایت کلیه مقررات ، معامله می تواند انجام شود. با این وجود هنوز مشخص نیست که آیا این مدل موفق خواهد شد یا خیر ، زیرا هنوز در شرایط واقعی قابل اجرا نیست.

یک شرکت دیگر با نام (Tokenized) ، قصد دارد ایجاد توکن هایی برای دارایی های دنیای واقعی – سهام ، امتیاز وفاداری ، بلیط های ورود و عضویت – را در بلاکچین( blockchain)  بیت کوین (BSV) SV Bitcoin  اجرا کند در حالی که تأکید می کند که محصول آن مطابق با مقررات عمل می کند . علاوه بر این ، این استارتاپ می گوید پلتفرم آن به مقامات حقوقی اجازه می دهد حكم های دیجیتالی امضا شده توسط دادگاه را صادر كنند كه می تواند منجر به غیر قابل پرداخت شدن قراردادهای هوشمند شود ، همچنین باعث می شود كه امكان توقیف توكن ها نیز ایجاد شود. این می تواند قانونگذار ها را به طور بالقوه متقاعد کند – اما هنوز هم ، در این مرحله هیچ چیز قطعی نیست.

به طور کلی ، به فرایند فروش توکن های امنیتی سازگار با قانون ، عرضه توکن اوراق بهادار یا (STO) گفته می شود.

عرضه توکن اوراق بهادار (STO) چیست؟

(STO)  یک پلتفرم جمع آوری سرمایه است که می تواند روند توکنیزیشن را تسهیل کند.

پیشرفت عرضه اولیه کوین (ICO) را به یاد دارید ؟، هنگامی که هر پروژه ای برای هر چیزی که می توانست تصور شود ، توکن داشت ؟ روند جمع آوری سرمایه چنان گسترده بود که تقریباً هر کسی می توانست در فروش شرکت کند.

مطمئناً ، دیده بان ها این ایده که مردم میلیون ها دلار بر روی برخی از ایده های انتزاعی ، که اغلب ایده های اینترنتی بودند ، سرمایه گذاری کنند را دوست نداشتند و شروع به سرکوب ICO ها کردند. به نوبه خود ، صادرکنندگان سعی کردند با این ادعا که توکن های آنها توکن های ابزار هستند و نه اوراق بهادار ، از الزامات قانونی پیشی بگیرند ، اما (SEC) از این اتفاق رضایت نداشت – آزمون Howey را به خاطر دارید؟

در نهایت ، صادرکنندگان تصمیم نمی گیرند که آیا توکن های آن ها ابزار هستند یا خیر – طبق گفته (SEC) ، تنها بیت کوین (bitcoin)  و اتر (ether)  به دلیل مدل مدیریت غیر متمرکز خود ، در میان کریپتوکارنسی های دیگر ، جزو اوراق بهادار نیستند.  بقیه توکن ها ، اوراق بهاداری هستند که سعی می کنند خود را به عنوان توکن های ابزار ارائه دهند. بنابراین ، (ICO)  ها جنبه حقوقی را نادیده گرفته اند ، که بخشی از دلیل شکست آن ها را توضیح می دهد ( طبق یک گزارش ، ۸۰٪ از ICO ها در سال ۲۰۱۷ کلاهبرداری بودند).

در اینجا ، (STO) ها وارد می شوند : الگویی شبیه به (ICO) ها ، اما با رعایت درجه بالاتری از انطباق. با استفاده از مفهوم توکن های امنیتی ، (STO) ها در واقع توسط دارایی های واقعی پشتیبانی می شوند و برخلاف( ICO) ، با ایده پرداخت مالیات مطابق با راهنمای قانونگذاری و بازی با سایر قوانین اصلی سازگاری دارند.

مجدداً ، (STO) ها می خواهند سازگار باشند ، اما چارچوب های قانونگذاری مورد نیاز هنوز وجود ندارند. در حقیقت ، در بسیاری از کشورها از جمله چین ، کره جنوبی و هند و چند مورد دیگر ،  (STO) و (به طور کلی تجارت کریپتوکارنسی ) به صورت واقعی ممنوع شده است .

کشورهای دیگر هنوز درباره نحوه قانونگذاری (STO) تصمیم گیری نکرده اند . به عنوان مثال ، کمیسیون بورس و اوراق بهادار تایلند استدلال کرده است که (STO) های مربوط به تایلند که در یک بازار بین المللی راه اندازی شده اند ، قانون را نقض می کنند.

سرانجام ، برخی از حوزه های قضایی ، مانند استونی ، در واقع توکن های امنیتی را به رسمیت می شناسند و به شرکت های محلی اجازه می دهند تا با آن ها همکاری کنند. در نتیجه ، (DX.Exchange) ، یک شرکت کریپتوی مستقر در استونی ، یک پلتفرم معاملاتی را راه اندازی کرده است که به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا سهام شرکت های محبوب ، از جمله اپل ، تسلا ، فیس بوک و نتفلیکس را به صورت غیر مستقیم از طریق توکن های امنیتی خریداری کنند.

اخیراً ، (DX.Exchange) اولین بار با راه اندازی لیست های (STO) ، با این صنعت موافقت کرد. از مارس ۲۰۱۹ ، این پلتفرم به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا توکن های امنیتی را با استفاده از هم فیات و هم کریپتوکارنسی های اصلی خریداری کنند. بنا بر گزارش ها ، لازمه ی تجارت با توکن های امنیتی این است که سرمایه گذاران مطابق با دستورالعمل های بازارهای اتحادیه اروپا در دستورالعمل اسناد مالی ، یک لایه اضافی از بررسی های شناخت مشتری (KYC) را انجام دهند.

آیا یک اقتصاد توکنایز شده می تواند به واقعیت تبدیل شود؟

این یک فرض منصفانه است ، و همان طور که در بالا توضیح داده شد ، علائمی وجود دارد که نشان می دهد این صنعت در حال ظهور است.

بله ، چارچوب های قانونگذاری باید تنظیم شوند ، اگر نه برای همه کشورهای دنیا ، حداقل در کشورهای کلیدی مانند ایالات متحده . به عنوان مثال ، شرکت بزرگ (Big Four EY) اخیراً با پلتفرم بلاکچین (blockchain) خود ، توکنایز شراب ، مرغ و تخم مرغ را آغاز کرده است.

در حقیقت ، تنها در یک ماه گذشته ، گزارشی از سوی یک مجمع اتحادیه اروپا نتیجه گرفت که توکنیزه کردن اشیاء فیزیکی می تواند میزان اعتماد را تقویت کند. همچنین ، یک میلیاردر روسی تأیید کرد که قصد دارد یک فلز نادر به نام پالادیوم را توکنایز کند و یک استارت آپ برای توکنیزه کردن ، ۷ میلیون دلار بودجه جمع آوری کرد

هنگامی که (STO) ها از قانونگذار ها یک چراغ سبز قطعی دریافت کنند ، اقتصاد توکن می تواند کارش را آغاز کند و این به سیستم مالی جهانی کمک بزرگی می کند – همه ی این ها به لطف وجود بلاکچین (blockchain) ایجاد می شوند.

ترجمه توسط دلاریپتو

No views yet

دیدگاه بگذارید

avatar


    | 4,299,580,224 تومان

    | 4,377,368,682 تومان

    | 216,792,736 تومان

    | 220,714,973 تومان

    | 38,201 تومان

    | 38,892 تومان

    | 5,705,472 تومان

    | 5,808,696 تومان

    | 13,290.88 تومان

    | 13,531.34 تومان

    | 7,216,960 تومان

    | 7,347,530 تومان

    | 60,800 تومان

    | 61,500 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر