انتظار برای نسخه جدید اتریوم (Ethereum 2.0) ، نیاز به راه حل های لایه دو

۲۱ تیر ۱۳۹۹ | 0 نظر | لینک کوتاه | اخبار اتریوم, اخبار و مقالات ارز دیجیتال

نسخه جدید اتریوم (Ethereum 2.0) در حال راه اندازی است ، اما نه به این زودی ها. آیا راه حل های لایه دو می توانند تاثیرگذار باشند؟

 

اتریوم (Ethereum) مدتی است که به دلایل خوبی در مرکز توجه بوده است. از آنجا که محبوبیت این شبکه بزرگ بلاکچین (blockchain) به رشد خود ادامه می دهد ، بنابراین بهبود عملکرد و مقیاس پذیری این شبکه نیز ضروری است. شبکه اتریوم (Ethereum) با مشکلات تراکم شدید مواجه بوده است که اخیرا در ژوئن سال ۲۰۲۰ نیز منجر به افزایش هزینه تراکنش های آن شده است.

 

تراکم شبکه حتی منجر به افزایش حداکثر گس مجاز در هر بلاک روی بلاکچین (blockchain) اتریوم (Ethereum) شده است ، این امر موجب پردازش تراکنش های بیشتری می شود اما همچنین بدان معنی است که اندازه بلاکچین (blockchain) به رشد خود ادامه می دهد ، یکی دیگر از مشکلات مقیاس پذیری که فرآیند شاردینگ نسخه جدید اتریوم (Ethereum 2.0) سعی در حل آن دارد.

 

همانطور که قبلاً توسط کوین تلگراف گزارش شده است ، استیبل کوین تتر Tether (USDT) بزرگترین کاربر گس در این شبکه است ، روندی که ممکن است با مبادلات سایر بلاکچین (blockchain) ها به اتریوم (Ethereum) تشدید شود ، مانند انتقال ۳۰۰ میلیون دلاری اخیر (TRC-20 USDT) به (ERC- 20 USDT)  . پس از تتر (Tether) ، سایر برنامه های محبوب دیفای (DeFi) نیز جزو بزرگترین مصرف کنندگان گس در شبکه هستند ، برخی از توکن های موجود در این برنامه ها در نمودارهای قیمت عملکرد بسیار بهتری نسبت به بیت کوین (Bitcoin) نشان داده اند.

 

نسخه جدید اتریوم (Ethereum 2.0) راه اندازی می شود ، اما نه خیلی زود

همچنان که اکوسیستم دیفای به رشد خود ادامه می دهد ، ضرورت راه حل های مقیاس پذیری که می توانند قابلیت استفاده از شبکه را تضمین کنند ، رو به افزایش است.  (Ethereum 2.0)  به عنوان راه حل طولانی مدت در نظر گرفته شده است که می تواند ثبات را در شبکه به ارمغان بیاورد و انتظار می رود تابستان امسال منتشر شود.

 

در حالی که انتشار (Ethereum 2.0)  یک رویداد قابل توجه است ، اما تغییرات فوری را ایجاد نمی کند. محاسبات اولیه به عنوان یک زمینه آزمایش برای اتریوم (Ethereum) نهایی عمل می کنند. تخمین زده می شود این تغییر یک تا دو سال طول بکشد. خالق اتریوم (Ethereum) ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) نیز اخیراً اعتراف کرده است که این تیم زمان توسعه ویژگی های شاردینگ و اثبات سهام که مشخصه (Ethereum 2.0) است را به درستی محاسبه نکرده اند و این روند بیشتر از آنچه که فکر می کردند طول خواهد کشید.

 

به این ترتیب ، نیاز به یک راه حل مقیاس پذیری جایگزین که بتواند با نسخه جدید رقابت کند ، همزیستی کند و یا از (Ethereum 2.0) فراتر رود وجود دارد.  این راه حل ها چیست و آیا واقعاً تاثیرگذارند؟ در حالی که برخی پروژه ها مانند پلاسما (Plasma) کنار گذاشته شده اند ، پروژه های مستقل دیگری نیز وجود دارند که در حال حاضر می توانند به اتریوم (Ethereum) کمک کنند ، برخی از آنها براساس فناوری های باقیمانده از راه حل پلاسما ساخته شده اند ، جان جردن (Jon Jordan) ، مدیر ارتباطات (DappRadar) ، در این باره به کوین تلگراف گفت:

 

“مشکلاتی مانند هزینه گس می توانند بدون (Eth 2.0) نیز حل شوند. راه حل های لایه ۲ زیادی وجود دارد که در دسترس و آماده راه اندازی هستند مانند (Matic) ، (Skale Labs) ، (OMG Network) و غیره که این مشکلات را تا حدی برطرف می کنند. و توسعه دهندگان برنامه های غیرمتمرکز این فناوری ها را با یکدیگر ادغام می کنند و یا در تلاشند تا خودشان فناوری جدیدی را تولید کنند. ”

 

شبکه های لایه دو : اصول

هدف از راه حل های لایه دوم فراهم آوردن همه یا بیشتر ویژگی ها و امنیت بلاکچین (blockchain) های اصلی بدون استفاده از آنها یا به طور دقیق تر استفاده از آنها به روش دیگری است. این روش در کوتاه مدت مفید است ، زیرا تراکم شبکه اتریوم (Ethereum) را کاهش می دهد ، و در بلند مدت ، بلاکچین (blockchain) را از ثبت سوابق تراکنش “غیر ضروری” رها می کند.

 

راه حل های لایه دو پیچیده و دشوار هستند زیرا در مرز بسیار باریکی بین امنیت و راحتی قرار دارند. شبکه های بلاکچین (blockchain) امن هستند زیرا هر تراکنش در یک دفتر کل تغییر ناپذیر ثبت می شود ، با این حال ، این راه حل ها این محدودیت را نیز دور می زنند. اگرچه ممکن است این امر غیرمنطقی به نظر برسد ، اما امنیت “حداکثری” همیشه ضروری نیست. به عنوان مثال ، تراکنش های مکرر بین طرفین قابل اعتماد از طریق شبکه لایه دوم قابل انجام است.

 

مفهوم شبکه های لایه دو جدید نیست و همچنین مختص شبکه اتریوم (Ethereum) نیست. بیت کوین (Bitcoin) نیز با مشکلات تراکم و مقیاس پذیری مواجه است. اگرچه مشکل اخیر سال ۲۰۱۸ با سگویت (SegWit) ، هاردفورکی که قوانین بیت کوین (Bitcoin) را تغییر داده و اجازه می دهد تراکنش های بیشتری در هر بلاک جای بگیرد حل شد ، راه حل های لایه دوم سالهاست که در حال توسعه بوده و ممکن است در آینده کاربردهای زیادی در این زمینه پیدا کنند.

 

پلتفرم قراردادهای هوشمند (RSK) و لایتنینگ نتورک (Lightning Network) نمونه هایی از چنین راه حل هایی هستند. امروزه چند پروژه مستقل وجود دارد که از این مفهوم استفاده می کنند تا یک راه حل فوری برای مشکلات مقیاس پذیری اتریوم (Ethereum) و همچنین یک اکوسیستم بهتر برای شکوفایی صنعت دیفای ارائه دهند.

 

برخی راه حل ها

شبکه ماتیک (Matic Network) در پروژه پلاسما ایجاد شده و براساس نسخه سازگار با این فناوری ، یک بلاکچین (blockchain) اثبات سهام جایگزین را ارائه می دهد. این برنامه از شبکه غیرمتمرکز استیکرهایی که اقدام به سپرده گذاری ماتیک (Matic) کرده اند ، استفاده می کند تا به عنوان چک پوینت بین این دو بلاکچین (blockchain) عمل کند. این روش امکان انجام تراکنش های ارزان تر ، سریعتر و با حجم بالاتر در هر ثانیه یا سیستم پردازش تراکنش (TPS) را در شبکه دوم فراهم می کند که پس از آن می توان در شبکه اتریوم (Ethereum) تسویه شود.

 

ماتیک (Matic) راه حل هایی را برای چندین مشارکت کننده در فضای برنامه های غیرمتمرکز از جمله شبکه های پرداخت ، اکسچنج های غیرمتمرکز و حتی بازی های (DApps) ارائه می دهد ، که به گفته جان جردن نیاز فوری به راه حل های جایگزین دارند:

 

“تا حدی این بستگی به نوع (dapp) شما دارد. من فکر نمی کنم که وضعیت برای اپراتورهای (DeFi) و (DEX) نیز ضروری باشد. آنها شاهد افزایش سرمایه در برنامه های غیرمتمرکز خود هستند. اما فعالیت بازی از ماه آوریل حدود ۹۰ درصد کاهش یافته است ، بنابراین برای این بخش ضروری است. ”

 

اسکیل (Skale) خدمات اشتراکی را برای توسعه دهندگان فراهم می کند که می توانند هزینه های گس سنتی را که برای هر تراکنش در اتریوم (Ethereum) اعمال می شود ، دور بزنند. به بیان ساده تر ، شبکه اسکیل مانند یک بسته وای فای نامحدود است و برای کسانی که زمان زیادی را به صورت آنلاین می گذرانند مفید است. اسکیل از “زنجیره های جانبی انعطاف پذیر سازگار با اتریوم(Ethereum) ” برای ارائه این سرویس استفاده می کند.

 

شبکه (OMG) مدتی است که وجود دارد و امکان انتقال سریع توکن (ETH) و (ERC-20) را با استفاده از یک سیستم مشابه با پروژه های ذکر شده در بالا فراهم می کند.  (OMG) بیشتر بر کارآیی برای شرکت ها متمرکز است و ادعا می کند تنها راه حل مقیاس پذیری آماده تولید برای بلاکچین (blockchain) اتریوم (Ethereum) است و راه حل های مدل کسب و کار تجارت به تجارت (B to B) را برای شرکت هایی که به دنبال انجام معامله در بلاکچین (blockchain) اتریوم (Ethereum) هستند فراهم می کند.

 

نسخه جدید اتریوم (Ethereum 2.0)  – لایه دو

بنابراین ، راه حل های مختلفی وجود دارد که می توانند به اتریوم (Ethereum) کمک کنند تا با مشکلات فعلی خود مقابله کند ، اما آیا اکنون می توان از آنها استفاده کرد؟ سندیپ نیلوال (Sandeep Nailwal) ، مدیر ارشد عملیاتی در شبکه ماتیک (Matic Network) ، به کوین تلگراف گفت که در حال حاضر ماتیك تنها گزینه مناسب است:

 

“[یک] نسخه کاملاً کاربردی از [Ethereum 2.0] که برای برنامه ها جهت انجام تراکنش های قرارداد هوشمند حداقل از ۱٫۵ تا ۲ سال دیگر در دسترس است ، در حالی که راه حل مقیاس پذیری در اتریوم (Ethereum) اکنون مورد نیاز است.”

 

در حالی که پس از راه اندازی( Ethereum 2.0) ، این راه حل ها تنها شانس زنده ماندن هستند ، این سؤال مطرح می شود: آیا این “راه حل ها” منسوخ می شوند؟ ممکن است که آنها همیشه بتوانند با راه حل اصلی مقیاس پذیری اتریوم (Ethereum) همزیستی یا حتی رقابت کنند. نیلوال معتقد است که “پلتفرم های لایه دو برای تسویه حساب هستند و منظور این نیست که” فعالیت تجاری “داشته باشند.”

 

“نسخه جدید اتریوم (Eth2.0) مقیاس پذیری همیشگی را به اتریوم (Ethereum) ارائه نمی دهد. بهترین حالت ، ۶۴ شارد با شارد است که می تواند مشابه زنجیره اتریوم (Ethereum) فعلی باشد. فرض کنید یک زنجیره واحد با (PoS) بهبود می یابد و پنجاه سیستم پردازش تراکنش (TPS) دارد. حتی در این صورت ۶۴ شارد می توانند ۳۲۰۰ سیستم پردازش تراکنش (TPS) ارائه دهند. بلافاصله پس از افزایش عرضه این (TPS) ، برنامه های غیرمتمرکز از جنبه های درون زنجیره ای استفاده می کنند ، حتی سریعتر از افزایش تقاضا ، بنابراین ما دوباره در همان وضعیت قرار خواهیم گرفت. ”

 

علاوه بر این ، این راه حل ها منحصر به اتریوم (Ethereum) نیستند. برخی از راه حلهای لایه دو در صدد ارائه خدمات خود در شبکه های متعدد بلاکچین (blockchain) و حتی امکان انتقال غیر متمرکز (cross-blockchain) هستند.

 

آینده اتریوم (Ethereum)

از آنجا که افراد و مشاغل همچنان به سرمایه گذاری ادامه می دهند و با فضای امور مالی غیرمتمرکز همکاری می کنند ، اکوسیستم اتریوم (Ethereum) با یک چالش اساسی روبرو می شود که در آن یا باید مشکل مقیاس پذیری خود را حل کند و یا از رده خارج شود. اگرچه راه حل های لایه دو می توانند بسیار مفید باشند ، اما با نبود اساس منطقی برای توسعه و کسب و کارهایی برای ارائه خدمات خود به آنها ، همچنان بی فایده اند.

 

با این وجود ، تلاش های فعلی اتریوم (Ethereum) فرصتی را برای تکامل این راه حل ها ایجاد می کند ، همانطور که زمان آزمایش نیز موجب تکمیل توسعه (Ethereum 2.0) می شود. همانطور که جان جردن بیان کرد:

 

“نسخه جدید اتریوم (Eth 2.0) یک روند تدریجی خواهد بود ، بنابراین حتی پس از راه اندازی آن ،  مطمئناً توسعه دهندگان تا ۶ ماه در زمینه استفاده از آن احتیاط می کنند ، فکر می کنم فرصت بزرگی برای راه حل های لایه ۲ دیگر جهت به دست آوردن جایگاهی در بازار وجود دارد.”

 

ترجمه شده توسط دلاریپتو

No views yet

دیدگاه بگذارید

avatar


    | 4,246,636,800 تومان

    | 4,323,467,400 تومان

    | 213,980,736 تومان

    | 217,852,098 تومان

    | 38,274 تومان

    | 38,966 تومان

    | 6,328,064 تومان

    | 6,442,552 تومان

    | 12,958.91 تومان

    | 13,193.37 تومان

    | 7,216,960 تومان

    | 7,347,530 تومان

    | 60,800 تومان

    | 61,500 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر