الگو های سقف سه قلو (Triple Tops) و کف سه قلو (Triple Bottoms)

۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | 0 نظر | لینک کوتاه | آموزش تحلیل تکنیکال, اخبار و مقالات ارز دیجیتال

الگوهای قیمت با استفاده از ترتیب های قابل تشخیص میله های قیمتی که در نمودارهای تحلیل تکنیکال نشان داده می شوند ، ایجاد می شوند. از این الگوها می توان برای بررسی حرکات قیمت گذشته و پیش بینی حرکات قیمت آینده برای یک ابزار معاملاتی خاص استفاده کرد. برای بررسی این الگوها باید از قبل با خط روندها (trendlines)، الگوهای قیمت ادامه دهنده (continuation) و الگوهای قیمت بازگشتی (reversal) آشنا بود. (اگر با این موارد آشنا نیستید ،آشنایی با تحلیل تکنیکال الگوهای قیمت در سایت را بررسی کنید.) در این مقاله ، ما به بررسی چگونگی تفسیر الگوها پس از شناسایی آنها می پردازیم و الگوهای نادر اما قدرتمند سقف سه قلو و کف سه قلو را بررسی خواهیم کرد.

مدت زمان شکل گیری

مدت زمان شکل گیری الگوی قیمت درهنگام تفسیر یک الگو و پیش بینی حرکات قیمت آینده بسیار مهم است. الگوهای قیمت می توانند در هر دوره نموداری ، از نمودار سریع ۱۴۴ تیک گرفته ، تا نمودارهای ۶۰ دقیقه ای ، روزانه ، هفتگی یا سالانه ظاهر شوند. با این حال ، اهمیت یک الگو اغلب به طور مستقیم با اندازه و عمق آن مرتبط است.

الگوهایی که در طی مدت زمان طولانی تری ایجاد می شوند ، قابل اعتماد تر هستند ، و هنگامی که قیمت با شکست از الگو خارج می شود به حرکت بزرگ تری ختم می شوند . بنابراین ، انتظار می رود الگویی که در نمودار روزانه شکل می گیرد ، به حرکتی بزرگ تر از الگوی مشابه در نمودار (intraday) ، مانند نمودار یک دقیقه ای ختم شود. به همین ترتیب ، الگویی که در نمودار ماهانه شکل می گیرد ، احتمالاً منجر به حرکت قیمتی اساسی تر از الگوی مشابهش در نمودار روزانه خواهد شد.

الگوهای قیمت زمانی ظاهر می شوند که سرمایه گذاران یا معامله گران در سطوح معینی اقدام به خرید و فروش کنند و بنابراین ، نوسان قیمت بین این سطوح موجب ایجاد الگوهایی از قبیل پرچم (flags) ، پرچم سه گوش (pennants) و دیگر الگوها می شود. هنگامی که قیمت در نهایت از الگوی قیمت خارج می شود ، می تواند تغییر قابل توجهی در احساسات سرمایه گذاران ایجاد کند. هرچه مدت زمان شکل گیری طولانی تر باشد ، خریداران باید بیشتر تلاش کنند تا شکستی در بالای منطقه مقاومت (resistance) ایجاد کنند (و فروشندگان نیز مجبور به فشار بیشتر برای شکست زیر منطقه پشتیبانی (support) هستند) ، که در نتیجه موجب یک حرکت بزرگ تر هنگام شکست قیمت در هر یک از این مسیر ها می شود.  شکل ۱ الگوی قیمتی پرچم سه گوش (pennant) را نشان می دهد که در نمودار هفتگی شرکت Alphabet Inc. (GOOG) تشکیل شده است. هنگامی که قیمت در جهت تعیین شده خود ادامه یافت ، حرکت صعودی قابل توجهی ایجاد شد.

شکل ۱:  GOOG  روند صعودی قابل توجهی را در پرچم سه گوشی که در یک نمودار هفتگی شکل گرفته است ادامه می دهد.

نوسان

به همین ترتیب ، میزان نوسان قیمت در یک الگوی قیمت می تواند در تجزیه و تحلیل اعتبار یک الگوی قیمت و همچنین در پیش بینی میزان شکست احتمالی قیمت نهایی مفید باشد. نوسانات اندازه گیری تغییر قیمت ها در طول زمان هستند. تغییرات بیشتر قیمت حاکی از افزایش نوسانات است ، شرایطی که می توان آن را به عنوان یک نبرد فعالانه تر بین خرس ها ، که سعی در پایین آوردن قیمت ها دارند ، و گاوهایی که سعی در بالا بردن قیمت ها دارند تفسیر کرد. الگوهایی که درجات بالاتری از نوسانات را نشان می دهند ، احتمالاً به محض شکست قیمت از الگو ، منجر به حرکت قابل توجه قیمت خواهند شد.

حرکات بزرگ تر قیمت در الگو ممکن است نشانگر این باشند که نیروهای مخالف – گاوها و خرس ها – به جای یک نزاع خفیف ، درگیر جدال شدیدی هستند. هرچه نوسانات در الگوی قیمت بیشتر شود ، پیش بینی های بیشتری ایجاد می شود و منجر به حرکتی بزرگ تر و احتمالاً انفجاری خواهد شد زیرا قیمت ها به سطح حمایت (support ) یا مقاومت (resistance) نفوذ می کنند.

حجم معاملات

حجم یکی دیگر از مواردی است که هنگام تفسیر الگوهای قیمت باید به آن توجه کرد. حجم تعداد واحدهای یک ابزار معاملاتی خاص را که در طی یک بازه زمانی مشخص دست به دست گشته است نشان می دهد. به طور معمول ، حجم یک ابزار معاملاتی به صورت هیستوگرام یا یک سری خطوط عمودی نمایش داده می شود که در زیر نمودار قیمت ظاهر می شود. اندازه گیری میزان حجم نسبت به میزان گذشته آن بسیار مفید خواهد بود. تغییر در میزان خرید و فروشی که در حال حاضر اتفاق می افتد را می توان با فعالیت های اخیر مقایسه کرد و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد: هرگونه فعالیت حجمی که از حالت نرمال خارج شود ، می تواند تغییر در قیمت آینده را نشان دهد.

 

اگر قیمت به ترتیب از سطح مقاومت یا پشتیبانی شکسته شود ، یا با افزایش ناگهانی علاقه سرمایه گذار و معامله گر – که به صورت حجم نشان داده می شود – همراه باشد ، حرکت نهایی به احتمال زیاد قابل توجه و شدید خواهد بود. افزایش حجم می تواند اعتبار شکست قیمت را تأیید کند. از سوی دیگر ، در شکست بدون افزایش قابل توجه حجم ، احتمال ضرر بیشتری وجود دارد ، زیرا اشتیاقی برای پشتیبانی از حرکت وجود ندارد ، به خصوص اگر حرکت به سمت روند صعودی باشد.

راهنمایی در خصوص تفسیر الگوها

سه مرحله کلی به تحلیل تکنیکال کمک می کند تا الگوهای قیمت را تفسیر کنند:

شناسایی: اولین قدم در تفسیر موفقیت آمیز الگوهای قیمت ، شناسایی الگوهای معتبر است. این الگوها اغلب در داده های تاریخی به آسانی یافت می شوند اما یافتن آن ها در هنگام شکل گیری ، می تواند سخت تر و چالش برانگیز باشد. معامله گران و سرمایه گذاران می توانند با توجه به روشی که برای ترسیم خطوط روند استفاده می شود ، شناسایی الگوها در داده های تاریخی را تمرین کنند. خطوط روند را می توان با استفاده از سطوح اوج و کف ، بسته شدن قیمت یا یک نقطه داده دیگر در هر کجای نوار قیمت ایجاد کرد.

ارزیابی: پس از شناسایی یک الگو ، می توان آن را ارزیابی کرد. معامله گران و سرمایه گذاران می توانند مدت زمان شکل گیری الگو ، حجم مربوطه و تغییر و نوسانات قیمت را در الگوی قیمت در نظر بگیرند. ارزيابي اين موارد ، مي تواند در خصوص اعتبار الگوي قيمت ، اطلاعات خوبی را ارائه دهد.

پیش بینی: پس از شناسایی و ارزیابی الگو ، معامله گران و سرمایه گذاران می توانند از این اطلاعات برای شکل دادن به یک پیش بینی یا پیش بینی حرکات قیمتی آینده استفاده کنند. به طور طبیعی ، همیشه نمی توان به الگوهای قیمتی تکیه کرد و شناسایی یک الگو تضمین نمی کند که یک حرکت قیمت به طور حتم اتفاق می افتد. با این حال ، سرمایه گذاران بازار می توانند در چنین حالتی منتظر فعالیتی باشند که احتمالاً رخ می دهد ، و این امر این امکان را برایشان فراهم می کند تا سریعاً به تغییر وضعیت بازار واکنش نشان دهند.

الگو های سقف سه قلو (Triple Tops) و کف سه قلو (Triple Bottoms)

الگوهای سقف های سه قلو و کف های سه قلو حاصل گسترش الگوهای سقف های دوقلو (double tops) و کف های دوقلو (double bottoms ) هستند. اگر سقف های دوقلو و کف های دوقلو شبیه به یک “M” یا “W” باشند ، سقف های سه قلو و کف های سه قلوی آن شباهت زیادی به “M” یا “W” شکسته دارند: سه فشار به بالا (در یک سقف سه قلو) یا سه فشار به پایین (برای یک کف سه قلو) . این الگوهای قیمت نشان دهنده چندین تلاش ناکام برای شکستن ناحیه پشتیبانی یا مقاومت هستند. در الگوی سقف سه قلو ، قیمت سه بار برای شکست از بالای منطقه مقاومت تلاش می کند ، و شکست می خورد و کاهش پیدا می کند و به پایین می رود. در مقابل ، یک الگوی کف سه قلو وقتی اتفاق می افتد که قیمت سه بار برای شکست سطح پشتیبانی تلاش می کند ، شکست می خورد و به بالا می رود.

الگوی سقف سه قلو یک الگوی نزولی است زیرا این الگو روند صعودی را قطع می کند و منجر به تغییر روند به سمت نزولی می شود. شکل گیری آن به شرح زیر است:

قیمت ها بالا و بالاتر می روند و افزایش پیدا می کنند و سرانجام به سطح مقاومت می رسند و به ناحیه پشتیبانی باز می گردند.

قیمت دوباره سعی می کند سطوح مقاومت را آزمایش کند ، شکست می خورد و دوباره به سطح پشتیبانی باز می گردد.

قیمت یک بار دیگر ، برای شکستن سطح مقاومت تلاش کرده و شکست می خورد، افت می کند و از سطح حمایت سقوط می کند.

این حرکت قیمت نشان دهنده دوئلی بین خریداران و فروشندگان است. خریداران سعی می کنند قیمت ها را بالاتر ببرند ، در حالی که فروشندگان سعی می کنند قیمت را پایین بیاورند. هر تست مقاومت به طور معمول با کاهش حجم همراه است ، تا زمانی که قیمت با افزایش مشارکت و حجم مربوطه از سطح حمایت خارج شود. هنگامی که سه تلاش برای شکستن سطح مقاومت شکست خورده است ، خریداران به طور کلی خسته می شوند ، فروشندگان بازار را به دست می گیرند و قیمت کاهش می یابد و در نتیجه تغییر روند ایجاد می شود.

از سوی دیگر ، الگوهای کف سه قلو به صورت طبیعی صعودی هستند زیرا این الگو روند نزولی را قطع می کند و منجر به تغییر روند به صعودی می شود. الگوی قیمتی کف سه قلو با سه تلاش ناموفق برای گذر قیمت از منطقه پشتیبانی ایجاد می شود. هر تلاش پیوسته معمولاً با کاهش حجم همراه است ، تا این که قیمت بالاخره آخرین تلاش خود را برای پایین آمدن انجام می دهد ، شکست می خورد و به سطح مقاومت باز می گردد. مانند سقف های سه قلو ، این الگو نیز نشانگر درگیری بین خریداران و فروشندگان است. در این مورد ، این فروشندگان هستند که خسته می شوند و به خریداران فرصت می دهند روند غالب را معکوس کنند و با ایجاد یک روند صعودی پیروز شوند. شکل ۲ یک الگوی کف سه قلو را نشان می دهد که زمانی در نمودار روزانه سهام (McGraw Hill) ایجاد شده است.

شکل ۲: الگوی کف سه قلو در نمودار روزانه McGraw Hill شکل می گیرد ، که منجر به بازگشت روند می شود.

الگوی سقف سه قلو یا کف سه قلو نشان می دهند که یک روند فعلی در حال تضعیف است و روند مخالف در حال قدرت گرفتن است. هر دو نمایانگر تغییر جهت در فشار هستند: در یک الگوی سقف سه قلو ، خریداران به فروشندگان تغییر می کنند. در الگوی کف سه قلو فروشندگان به خریداران تغییر می کنند. در واقع این الگوها نشان می دهند چه کسانی در حال حاضر قدرت را در بازار به دست گرفته اند.

نتیجه گیری

الگوهای قیمتی در هر دوره نموداری اتفاق می افتند ، خواه در نمودارهای پرسرعت تیک که توسط اسکالپر ها (کسانی که مایلند در تایم فریم های خیلی کوتاه مثل تایم یک دقیقه ای معامله کنند) استفاده می شوند یا نمودارهای سالانه که توسط سرمایه گذاران مورد استفاده قرار می گیرند. هر الگو بیانگر نزاع بین خریداران و فروشندگان است و در نهایت موجب ادامه روند غالب یا معکوس این روند بسته به نتیجه ی درگیری خواهد شد. تحلیلگران تکنیکال می توانند از الگوهای قیمتی برای ارزیابی فعالیت های گذشته و فعلی بازار استفاده کنند و حرکات قیمت آینده را به منظور تصمیم گیری در مورد معاملات و سرمایه گذاری پیش بینی کنند.

ترجمه شده توسط دلاریپتو

 

 

No views yet

دیدگاه بگذارید

avatar


    | 4,200,611,464 تومان

    | 4,264,450,544 تومان

    | 201,373,662 تومان

    | 204,434,052 تومان

    | 34,025 تومان

    | 34,542 تومان

    | 5,444,950 تومان

    | 5,527,700 تومان

    | 10,097.01 تومان

    | 10,250.46 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 65,800 تومان

    | 66,800 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0 تومان

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.000

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 $

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر

    | 0.00 لیر